Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Kariera w Finansach i Bankowości 2016/2017
Podziel się:
Bankowość mobilna

Wybierz karierę w tej branży, jeżeli…

  • Chcesz stać się uczestnikiem najważniejszych zmian i obserwatorem trendów w bankowości XXI w.
  • Interesujesz się zagadnieniami związanymi z wykorzystaniem nowych technologii oraz psychologią behawioralną
  • Chcesz mieć wpływ na proces zmiany, której doświadczamy pod wpływem czwartej rewolucji technologicznej

Według danych opublikowanych przez TNS Polska 21 proc. Polaków sięga po rozwiązania oferowane przez bankowość mobilną, najczęściej sprawdzając stan konta, zlecając przelewy krajowe lub sprawdzając historię transakcji. Jednakże polscy użytkownicy urządzeń mobilnych coraz chętniej korzystają również z możliwości płatności mobilnych – 35 proc. z nas płaciło w ten sposób przynajmniej raz w życiu.

Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że bankowość mobilna na dobre zagościła w naszym kraju. Zyskując większe zaufanie do rozwiązań mobilnych, utwierdzamy instytucje finansowe w przekonaniu, że kanał mobilny powinien być traktowany jako strategiczny obszar rozwoju funkcjonalnego oraz biznesowego. Na rosnące znaczenie m-bankingu mają wpływ również zmiany pokoleniowe. Na rynku coraz aktywniejsza staje się najmłodsza generacja wchodząca obecnie na rynek pracy. iGeneration, bo takim terminem często określa się pokolenie ludzi urodzonych po 1995 r., można uznać za pierwszą generację, która nie pamięta czasów przed wynalezieniem internetu. Słowem – bankowość mobilna to nie przyszłość, to teraźniejszość.

Obecnie żyjemy w świecie aplikacji, pobierając na nasze telefony narzędzia mające na celu zapewnić nam nie tylko rozrywkę, ale również ułatwić codzienne życie. Jednakże niewielu z nas ma świadomość, że za intuicyjnie dostosowanymi do naszych oczekiwań aplikacjami stoi grupa ekspertów, poszukujących każdego dnia innowacyjnych rozwiązań.

Szacuje się, że w 2018 r. w Polsce będziemy mieli prawie 21 mln użytkowników smartfonów, dlatego instytucje finansowe, w tym przede wszystkim banki, walczą o klientów, aktywnie uczestnicząc w procesie digitalizacji. Feliks Szyszkowiak, Chief Digital Officer w Banku Zachodnim WBK, wyróżnia trzy istotne obszary, które składają się na proces digitalizacji w bankowości, a są nimi:

  • automatyzacja, dotycząca wielu funkcji biznesowych; dzięki technologiom jesteśmy w stanie zautomatyzować każdy proces od początku do końca (tzw. end-to-end automation).
  • analiza danych – banki posiadają ogromne zbiory danych, które wykorzystane w inteligentny cyfrowo sposób mogą okazać się trudną do przecenienia wartością dodaną, pomagającą klientom w codziennych decyzjach zakupowych.
  • bank jako platforma – jedno z największych wyzwań dla banku, który chcąc sprostać oczekiwaniom swoich klientów, musi nie tylko elastycznie podchodzić do projektowania produktów finansowych, lecz także wspierać klienta w obszarach okołofinansowych.

– Nasz bank podchodzi do potrzeb naszych klientów kompleksowo. Spójrzmy przykładowo na sektor średnich i małych przedsiębiorstw. W tym segmencie, poza klasycznymi produktami, takimi jak m.in. kredyt, chcemy wspierać podmioty również w obszarach, które do tej pory były domeną innych branż. Mam tutaj na myśli takie usługi, jak rachunkowość, pomoc w otwarciu sklepu internetowego lub wsparcie w projektowaniu strony, a nawet elektroniczne tłumaczenia symultaniczne – wyjaśnia Feliks Szyszkowiak.

Należy zaznaczyć, że w strukturze banku trudno by znaleźć obecnie dział bądź jednostkę, którą ominąłby proces digitalizacji. Tzw. czwarta rewolucja technologiczna szturmem wchodzi w obszary, które wcześniej traktowano analogowo, jak m.in. marketing. W wyniku tej cyfrowej transformacji banki uczą się myśleć kategoriami klienta. W praktyce, przy wsparciu nowych technologii, doradcy mają dostęp do większej ilości informacji w krótszym czasie.

– O sukcesie współczesnej bankowości, zwłaszcza w kontekście pracy doradców, świadczy odpowiednio wdrożony system CRM, który usprawnia relacje zachodzące pomiędzy instytucją finansową a klientem. Digitalizacja daje do ręki współczesnym doradcom bardzo wartościowe narzędzia, które pomagają im przygotować odpowiednią ofertę finansową – wyjaśnia Feliks Szyszkowiak.

Ścieżka kariery

W wyniku dynamicznego postępu technologicznego banki starają się dostosowywać strategie rozwojowe. Tej transformacji nie można jednak traktować jako zamkniętego rozdziału. Mobilność to tylko pierwszy etap fascynującej przygody, w którą mogą zaangażować się specjaliści chcący rozwijać swoje kompetencje w banku przyszłości. Na horyzoncie coraz wyraźniej widać takie innowacje, jak m.in. Internet Rzeczy, biometrię bądź rzeczywistość rozszerzoną.

Digitalizację należy traktować jako złożony, wieloetapowy proces, w którym biorą udział eksperci o bardzo zróżnicowanym profilu kompetencyjnym. Dlatego decydując się na karierę w banku przyszłości, można stać się uczestnikiem niebywale ciekawych przedsięwzięć, począwszy od zarządzania zmianą i projektami, compliance, poprzez architekturę IT, po zarządzanie ryzykiem IT. Jednym z ciekawszych obszarów, o których warto wspomnieć, jest dziedzina silnie powiązana z big data, czyli business intelligence.

– Nie wszystkie banki mogą pochwalić się dużymi zespołami zatrudniającymi analityków business intelligence. Nasza instytucja konsekwentnie rozbudowuje komórki zajmujące się inteligentnym wykorzystaniem danych. Powiedziałbym nawet, że dbałość o dane klientów mamy „wdrukowane” w nasz kod DNA – twierdzi Feliks Szyszkowiak.

Poszukiwane umiejętności

Ze względu na różnorodność specjalizacji bankowość mobilna stawia na szeroki przekrój wiedzy eksperckiej oraz bardzo zróżnicowany wachlarz kompetencji. Z pewnością jednakże odnajdą się w tej branży osoby, które potrafią myśleć projektowo (duże instytucje realizują nawet ponad sto projektów rocznie). Zdaniem Feliksa Szyszkowiaka innowacyjne banki będą potrzebowały również osób posiadających szeroką wiedzę z zakresu psychologii behawioralnej, którą będą sprawnie łączyć z kompetencjami analitycznymi.

Patrycja Rydzyńska

Młodszy Analityk Biznesowy CRM, Bank Zachodni WBK

Ukończyłam: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Kierunek studiów: Informatyka i Ekonometria
Planuję ukokończyć: Studia podyplomowe z analizy danych big data bądź data mining
W obecnym miejscu pracy zaskoczyły mnie: Różnorodność zadań, współpraca z ciekawymi ludźmi, duże wsparcie merytoryczne i poszukiwanie nowych rozwiązań.
Warto do nas aplikować, ponieważ: W Banku Zachodnim WBK czeka na nas wiele możliwości rozwoju, dostęp do nowych technologii i ambitne wyzwania.

Czy Bank Zachodni WBK to innowacyjne miejsce pracy?

Bank Zachodni WBK należy do największych i najbardziej innowacyjnych instytucji finansowych w Polsce. Czuję dużą satysfakcję, że mogę pracować w takim miejscu. Dzięki innowacyjnemu podejściu jesteśmy w stanie lepiej odpowiedzieć na różnorodne potrzeby klientów. Na co dzień pracuję, wykorzystując nowoczesne narzędzia, co bardzo usprawnia moje działania. Przez dwa lata pracy w banku miałam okazję tworzyć bardzo ciekawe rozwiązania i współpracować z bardzo kreatywnymi ludźmi.

W jakich projektach mobilnych brałaś udział?

Zaczynałam pracę, wspierając wdrożenie narzędzi big data, które są wykorzystywane w dużej mierze właśnie w obszarze bankowości mobilnej. Big data otwiera nam możliwość analizowania zachowań klienta w dużej skali i różnym kontekście. Często informacje są na wyciągnięcie ręki, a najtrudniejsze jest to, żeby z nich wyciągnąć wnioski, zdobyć odpowiednią wiedzę i móc lepiej reagować na zmieniające się otoczenie i różnorodne potrzeby klienta, także w obszarze bankowości mobilnej. Aktualnie natomiast pracuję w strumieniu analitycznym w ramach programu Multichannel CRM. To jest bardzo złożony program, w którym jednym z ważnych aspektów są działania klienta w ramach kanałów mobilnych.

Dlaczego warto dołączyć do Banku Zachodniego WBK?

Codziennie stajemy przed nowymi wyzwaniami. Praca, którą wykonujemy i osoby, z którymi pracujemy, nie pozwalają wpaść w rutynę. Bank Zachodni WBK jest jednym z największych banków w Polsce, co też daje wiele możliwości. Mamy dostęp do nowych technologii oraz możemy wymieniać doświadczenia z przedstawicielami innych banków w ramach Grupy Santander. Czego nowego nauczyłaś się w Banku Zachodnim WBK? Nauczyłam się przede wszystkim współpracy z ludźmi z różnych obszarów. Dużym wyzwaniem jest znalezienie wspólnego języka między przedstawicielami jednostek biznesowych, managerami projektów, architektami, deweloperami oraz testerami.

 

Porada rekrutera:

Każdy jest klientem któregoś z banków, zatem aplikując na stanowiska związane z bankowością mobilną, warto pomyśleć o własnych doświadczeniach i spostrzeżeniach właśnie jako użytkownika rozwiązań mobilnych.

Marta Kubiś, Specjalista ds. Rekrutacji, Bank Zachodni WBK