Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Data analytics w HR zmienia branżę rekrutacyjną

To już nie science fiction. W naszą rzeczywistość coraz śmielej wkraczają samouczące się boty, algorytmy i aplikacje. O ich wpływie na rynek pracy rozmawiamy z Dyrektorem Działu Kapitału Ludzkiego w PwC – Ewą Zmysłowską.
Akcja redakcyjna: Okiem eksperta
Kategoria: Wiadomości
20.12.2016
Na zdj. Ewa Zmysłowska

85 proc. kandydatów nie otrzymuje informacji zwrotnej po złożeniu aplikacji. Chatboty typu Mya bądź asystent M.A.I.A. mają podnieść jakość rekrutacji zarówno po stronie pracodawców, jak i pracowników. Czy narzędzia, które stają się samodzielnymi asystentami w procesie rekrutacji spowodują, że zawód rekrutera przestanie istnieć?

Zawód rekrutera jest niezwykle istotny i nie jest zagrożony. Zarówno chatboty, jak i M.A.I.A. jako aplikacja dająca informację, w jakim stopniu kandydat jest dopasowany do oferty stażu i kultury korporacyjnej, są wsparciem dla rekruterów. M.A.I.A. pełni rolę narzędzia preselekcyjnego, a chatbot pomaga rekruterom w zarządzeniu kontaktami z dużą liczbą kandydatów. Nic nie zastąpi kontaktu bezpośredniego. Natomiast dzięki M.A.I.A. na spotkania trafią właściwe osoby.

Nadchodzą czasy smart. Co to oznacza dla nas, pracowników? Przeczytaj artykuł »

Czy nie obawiają się Państwo, że w pierwszym etapie tego projektu, tzn. w trakcie ankietowania profesjonalistów część osób odpowie na pytania w sposób chaotyczny, przez co zgromadzone dane nie do końca będą odzwierciedlać role zawodowe profesjonalistów?

Jesteśmy przekonani, że pierwsza wersja nie będzie ostateczną i planujemy ulepszanie i rozszerzanie testu. Być może w przyszłości będzie to tylko jeden z elementów procesu. Oczywiście przy projektowaniu mechanizmów rządzących M.A.I.A. musieliśmy brać pod uwagę tego typu zagrożenie. Zakładając wspomniany scenariusz, ułożyliśmy pytania, które wymagają właśnie odpowiedzi intuicyjnej, wręcz chaotycznej. Trzy z czterech bloków pytań to właśnie taki schemat odpowiedzi. Ankietowany ma po prostu kliknąć opcję, która będzie jego pierwszą myślą. Im bardziej "od niechcenia", tym trafniejsze będą otrzymane dane. W ten sposób M.A.I.A. łamie też schematy skomplikowanych i bardzo obciążających czasowo testów psychologicznych.

Przy analizie danych pochodzących z testów psychometrycznych niemal zawsze występuje zjawisko danych nieprawdziwych. Im większa liczba danych zostanie zebrana, tym łatwiej będzie nam te dane nieprawdziwe wyłapać i oddzielić od reszty. Dlatego właśnie naszą akcję kierujemy do wszystkich profesjonalistów w Polsce. W tym wypadku liczba zebranych danych realnie przełoży się na trafność otrzymanych powiązań.

Samouczące się boty, algorytmy i aplikacje. Na czym de facto polega proces samouczenia się "maszyn"? Czy pod tym pojęciem kryje się wyłącznie analiza dużych zbiorów danych i ich selekcja?

Ideę samouczenia można sobie wyobrazić tak, że to nie my wskazujemy komputerowi pomysły, tylko on, analizując zbiory danych, sam znajduje zależności między interesującymi zmiennymi. 

O ile innowacja to jedno z najmodniejszych słów obecnie, o tyle sztuczna inteligencja budzi już pewien niepokój. Czy osoby posiadające doświadczenie zawodowe będą chciały pomóc młodym ludziom wejść na rynek pracy, wypełniając ankietę MatchBeta? Czy M.A.I.A. przeznaczona jest tylko dla młodych ludzi i potencjalnych pracodawców?

Na tym etapie M.A.I.A. jest adresowana do młodych ludzi. W kolejnych etapach rozwoju będzie mogła wspierać również osoby myślące o dalszym rozwoju kariery. Profesjonaliści nie powinni się obawiać, że pomagają młodym. Dzięki wypełnieniu ankiet "uczą" aplikację swoich profili zawodowych i później mogą dostać współpracowników, z którymi lepiej będzie im się pracowało. M.A.I.A. będzie więc również dla nich korzyścią.

Czy projekt MatchBeta to przykład przybierającego na sile trendu people analytics?

Ewa Zmysłowska: Zdecydowanie tak. Cały czas w Polsce, Europie, a nawet śmiało można powiedzieć – globalnie, działy HR zaczynają dostrzegać wielkie możliwości z wykorzystania data analytics w HR. Pojawiają się już pierwsze projekty w tym obszarze. M.A.I.A. jest więc "produktem" wpisującym się we współczesne trendy. Innym przykładem takiego typu projektu jest np. predykcyjny model odejść pracowników. Wykorzystując data anlaytics, działy HR mogą znacznie zredukować koszty związane z rekrutacją niewłaściwych kandydatów, wpłynąć na zmniejszenie retencji i precyzyjnie budować ofertę szkoleniową.

Niedawno na rynku pojawiła się aplikacja Jobsquare. Projekt MatchBeta również oparty jest na idei wirtualnej społeczności. Czy tego typu rozwiązania spowodują, że serwisy pracy znikną z rynku?

Poznaj zawody przyszłości. Na kogo czeka rynek pracy »

W tej chwili trudno przewidzieć, w jakim kierunku będzie rozwijał się trend people analytics. Jest pewne, że dzięki zaawansowanym nowym technologiom dotychczasowe procesy będą szybsze i bardziej efektywne.


Ewa Zmysłowska jest Dyrektorem Działu Kapitału Ludzkiego w firmie doradczej PwC.

Więcej o programie MatchBeta można przeczytać na oficjalnej stronie www.matchbeta.pl.

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Zobacz również