Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Gospodarka oparta na wiedzy a sektor nowoczesnych usług

Jeszcze klika lat temu większość specjalistów i młodych naukowców decydowała się na wyjazd do krajów Europy Zachodniej, gdzie w prestiżowych placówkach mogli się rozwijać i przede wszystkim dobrze zarabiać. Obecnie sytuacja powoli zaczyna się odwracać. Nierzadko to do naszego kraju zjeżdżają się naukowcy, aby szukać pracy. Polscy specjaliści prezentujący wysoki poziom wiedzy zaczynają tworzyć i rozwijać gospodarkę opartą na wiedzy, której niewątpliwie towarzyszy ewolucja infrastruktury i nowych technologii w Polsce.
Akcja redakcyjna: Okiem eksperta
Kategoria: Wiadomości
09.12.2014

W ostatnich latach czynniki niematerialne, takie jak wiedza, potencjał intelektualny czy kapitał ludzki nabrały bardzo dużego znaczenia. To sprawia, że przedsiębiorstwa zaczynają korzystać z ich walorów, rozwijając sektor gospodarki opartej na wiedzy (w skrócie GOW). O szybkim rozwoju przedsiębiorstwa decydują innowacyjność i wiedza oparta na osiągnięciach naukowych. Firmy prześcigają się w pomysłach, proponując coraz nowsze rozwiązania korzystne dla biznesu, co zwiększa konkurencyjność, napędza rozwój i jednocześnie zmusza pracowników do ciągłego podnoszenia kwalifikacji i przyswajania sobie nowej wiedzy.

W Polsce z roku na rok rośnie liczba dobrze wykształconych osób, nie powinniśmy także narzekać na system rozwoju innowacyjności, ale pod względem rozwoju infrastruktury informacyjnej jesteśmy jeszcze w tyle za naszymi zachodnimi sąsiadami. I chociaż niewątpliwie w ciągu ostatnich dziesięciu lat zrobiliśmy bardzo duży postęp, musimy intensywnie pracować nad świadomością społeczną, która odgrywa jedną z kluczowych ról w rozwiajniu gospodarki opartej na innowacyjności. Dlatego tak ważne jest, aby pokazywać, w jaki sposób w Polsce rozwija się gospodarka oparta na wiedzy. Bez wątpienia ogromne znaczenie w tym kontekście ma sektor nowoczesnych usług biznesowych. Strefa nowoczesnych usług dla biznesu zawiera przede wszystkim centra z kapitałem zagranicznym, takie jak: centrum usług wspólnych, outsoursing procesów biznesowych, outsoursing IT oraz badawczo-rozwojowy (z ang. R&D). 
Najprościej udowodnić rozwój nowoczesnych usług biznesowych poprzez pokazanie wzrostu zatrudnienia w tym sektorze. Według zeszłorocznego raportu Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) w Polsce funkcjonuje już ponad 70 tego typu centrów, które zatrudniają ponad 110 000 osób, z czego tylko od stycznia 2012 roku odnotowano wzrost o 23,5 tys. nowozatrudnionych. Wspomniane centra mają kapitał pochodzący z krajów Europy Zachodniej, Stanów Zjednoczonych czy Azji, a nawet Australii. Znaczenie i atrakcyjnosć Polski na rynku centrów usług biznesowych wzrasta przede wszystkim dlatego, iż nasz kraj charakteryzuje wszechstronność obsługiwanych procesów, za czym stoją dobrze wykształceni pracownicy. Tych ostatnich cechuje potrzeba ciągłego rozwoju i pogłębiania wiedzy. Zagraniczni inwestorzy bardzo wysoko cenią sobie jakość usług świadczonych przez polskich specjalistów i inwestują w naszym kraju coraz większe pieniądze w sektor usług dla biznesu, napędzając rozwój gospodarki opartej na wiedzy w Polsce. 

Posiadanie wysoce wyspecjalizowanych stanowisk w centrum typu business centre nie tylko zwiększa prestiż samej firmy, ale również umacnia jej pozycję w globalnych strukturach korporacji, dając pracownikom poczucie pewności, że swoją wiedzę, doświadczenie i umiejętności inwestują w perspektywiczny biznes. Tego typu stanowiska w obszarze biotechnologii i zaawansowanej inżynierii medycznej są obecnie proponowane przez firmę QIAGEN Business Services. Osoby poszukiwane na stanowiska we wspomnianym obszarze powinny być bardzo dobrze wykształcone w danej dziedzinie, najlepiej posiadać stopień doktora lub być w trakcie studiów doktoranckich. Co więcej powinni móc pochwalić się osiągnięciami zawodowymi i naukowymi. Od kandydatów wymagana jest również biegła znajomość co najmniej dwóch języków obcych. Taki pracownik jest nie tylko kluczowym zasobem firmy w zakresie obsługi bardzo specjalistycznego klienta, ale buduje on także świadomość marki wśród pozostałych pracowników i wzmacnia pozycję oraz rangę centrum na tle konkurencji. Wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie, taka osoba przyczynia się do rozwoju biznesu perspektywicznego, w którym stawia się na innowacyjność i najnowsze technologie. Pojawienie się w Polsce tego typu możliwości, jakie oferuje przykładowo firma QIAGEN Business Services zdecydowanie pozytywnie wpływa na procesy budowania i wzmacniania gospodarki opartej na wiedzy.

Bez wątpienia tego typu przykłady tworzenia wysoce wyspecjalizowanych stanowisk dla osób posiadających szeroką wiedzę z danej dziedziny, wskazują pewien kierunek rozwoju, w którym podąża sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce.  Wydaje się, że dzięki takim firmom, jak QIAGEN Business Services, nie pytamy już o to, czy Polska ma szanse stać się liderem na arenie międzynarodowej w tworzeniu wysokiej jakości gospodarki opartej na wiedzy, a jedynie zastanawiamy się, jak szybko to nastąpi.

Izabela Michalczyk jest doktorantką na wydziale Biologii Molekularnej Uniwersytetu Wrocławskiego.

Zobacz również