30-09-2012 | CVkonsultanci.pl

Jak napisać list motywacyjny - główne zasady

List motywacyjny jest drugim po CV nieodłącznym elementem każdej aplikacji o pracę. Mimo to pracodawcy przykładają do niego znacznie mniejszą wagę niż do CV, najprawdopodobniej dlatego, że to właśnie CV o wiele lepiej informuje o naszych umiejętnościach.
 

List motywacyjny stanowi pewnego rodzaju uzupełnienie do CV, które może w znacznym stopniu przyczynić do się sukcesu - zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.


Jak sama nazwa wskazuje list powinien dotyczyć naszych motywacji. Powinien odpowiadać na pytanie, dlaczego chcemy objąć dane stanowisko. W lepszym argumentowaniu powinna pomóc nam dokładna analiza ogłoszenia, z której dowiemy się, czego oczekuje pracodawca, jakich podstawowych zdolności wymaga. Przydatne może okazać się zasięgnięcie opinii na temat firmy wśród znajomych lub przejrzenie forów dyskusyjnych i strony WWW pracodawcy.


Jeśli dokładnie poznamy oczekiwania pracodawcy, możemy przystąpić do pisania listu. Trzeba pamiętać, że list motywacyjny jest naszą wizytówką i styl, w jakim go napiszemy, oraz wygląd ma być zachętą do spotkania z nami. List motywacyjny nie powinien być dłuższy niż jedna strona formatu A4, ale powinien składać się z następujących części:


Dane adresowe
W lewym górnym rogu, podobnie jak w CV zamieszczamy imię, nazwisko, aktualny adres zamieszkania, numer telefonu oraz e-mail. Oczywiście musimy zwrócić uwagę, czy nasz adres e-mail nie zawiera śmiesznych lub dziwnych wyrazów, które mogłyby negatywnie wpłynąć na rozpatrzenie naszego listu. Należy pamiętać, że numer telefonu, który podajemy musi być aktualny i musimy być pod nim dostępni, przynajmniej w zwyczajowo przyjętych godzinach pracy.


Na tej samej wysokości co nasze dane adresowe, tylko po prawej stronie zamieszczamy nazwę miejscowości oraz datę składania podania. Po prawej stronie, poniżej daty zamieszczamy pełną nazwę firmy oraz adres pracodawcy.


Powitanie oraz wstęp
Jeśli nie wiemy do kogo list zostanie skierowany, to na wstępie najlepiej użyć formy „Szanowni Państwo". W przypadku, gdy wiemy jakiej płci jest osoba, która będzie czytać list motywacyjny, możemy odpowiednio użyć „Szanowna Pani" lub „Szanowny Panie".


W pierwszym akapicie należy podać źródło z jakiego dowiedzieliśmy się o ofercie pracy oraz wyrazić chęć podjęcia pracy w danym przedsiębiorstwie. Nie należy przy tym stosować pochlebstw, które mogą być źle odebrane.


Argumentacja
W tym miejscu, korzystając z wcześniej przeprowadzonej analizy ogłoszenia i pracodawcy przedstawiamy argumenty, które mają przekonać, że nasze umiejętności i doświadczenie w pełni pozwalają ubiegać się o dane stanowisko. Im bardziej argumenty będą ciekawe i poparte dowodami, tym bardziej zapadną pracodawcy w pamięć i tym większa będzie nasza szansa na zatrudnienie.


O sobie
W tej części można w dwóch zdaniach opisać, jaki jest nasz stosunek do pracy i jakimi jesteśmy pracownikami. Można w tym zawrzeć: szybkość uczenia się nowych rzeczy, stosunek do pracy w grupie, odporność na stres, stosunek do zmian itp.


Zakończenie
Zakończenie, to w pierwszej części podsumowanie całego listu, a w drugiej zaproszenie do kontaktu z nami.




Podsumowanie: Napisanie listu motywacyjnego nie jest łatwym zadaniem szczególnie dla osób, które nie mają zdolności pisarskich. Dlatego nieoceniona może być w tym przypadku wcześniejsza analiza ogłoszenia i pracodawcy, która pomoże skupić się na elementach najbardziej istotnych. Warto również pokazać swój list innej osobie i poprosić o krytyczną ocenę lub pomoc w przeredagowaniu tekstu.


Opracowanie:
CVkonsultanci.pl - www.cvkonsultanci.pl

Temat pod lupą
Na zdj. Edyta Gałaszewska-Bogusz

W naszej organizacji stawiamy na indywidualność

W XXI wieku, w którym praca coraz częściej wyraża naszą osobowość i odzwierciedla nasze zainteresowania, jak nigdy dotąd o wysokiej jakości miejsca pracy świadczy kultura organizacyjna, różnorodność i poszanowanie indywidualności. O tych wyzwaniach, które dotyczą zarówno pracowników, jak i pracodawców rozmawiamy z Edytą Gałaszewską-Bogusz, Dyrektorem Accenture Operations w Polsce.

Więcej artykułów
Awanse
Maciej Harczuk

Maciej Harczuk w zarządzie Euler Hermes

3 lutego 2017 roku Rada Nadzorcza Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes SA powołała Macieja Harczuka, Członka Zarządu Euler Hermes Services Polska Sp. z o.o. oraz CEO spółki Euler Hermes Collections Sp. z o.o., na stanowisko Członka Zarządu.

Więcej awansów
Wydarzenie tygodnia

Jedyne w tym roku szkolenia asesorów konkursu Polish Project Excellence Award 2017

Zapraszamy do wzięcia udziału w jedynych w tym roku warsztatach asesorów oceniających projekty w konkursie na najlepiej zarządzany projekt, organizowanym przez Stowarzyszenie IPMA Polska.

Więcej wydarzeń
UE