30-09-2012 |

Mowa ciała a rozmowa kwalifikacyjna

Jeśli napisałeś świetne CV i list motywacyjny, udzielenie odpowiedzi na pytania w trakcie rozmowy nie sprawiły Tobie problemu, a Twoja mowa ciała wyrażała zupełnie co innego, to nie możesz być pewien sukcesu.
 

Badania pokazują, że 65% procesu komunikacji to nasza mowa ciała i ton głosu, a treść naszych wypowiedzi to zaledwie 35%. Nieważne, czy będziesz gadatliwy lub będziesz zupełnie milczał, mowa ciała powie rekruterom o wiele więcej, niż myślisz. Znajomość zasad mowy ciała może okazać się nieoceniona w przypadku rozmowy kwalifikacyjnej, dlatego warto zastosować się do kilku zasad opisanych poniżej.

 

Już na samym wejściu do pomieszczenia, w którym odbędzie się rozmowa, musisz zwrócić uwagę na to, żeby nie usiąść, o ile to możliwe, naprzeciwko okna. Druga ważna sprawa, to zajęcie wygodnej, nieskrępowanej pozycji na krześle. Musisz tak usiąść, aby wszystkie mięśnie były rozluźnione. Dłonie najlepiej trzymać na kolanach, głowa wyprostowana, ramiona rozluźnione, a na twarzy wyraz zainteresowania. Zanim przejdziemy do ważniejszych rzeczy, oto kilka podstawowych błędów w mowie ciała:

 

- wiercenie się jest oznaką znudzenia,
- skrzyżowanie ramion oznacza brak chęci słuchania,
- stukanie stopami w podłogę oznacza znudzenie,
- pisanie (bazgranie) na papierze zostanie odebrane jak brak skupienia,
- dotykanie twarzy lub zabawa włosami może być odebrane jako mówienie nieprawdy,
- unikanie wzroku lub wahanie się przy odpowiedzi oznacza, że nie wiemy, o czym mówimy,
- rozmyte spojrzenie w przestrzeń świadczy o braku zainteresowania.

 

Głos
Żebyś mógł kontrolować swój głos, jego ton oraz pewność siebie w celu łatwego zrozumienia przez pracodawcę, najlepiej jest przećwiczyć kilka technik, które to znacznie ułatwią. Zadania dają świetne efekty, jeżeli wykonujemy je w parze:

 

- mów wyraźnie, w kontrolowanym zakresie tonów unikając monotonii,
- rób krótkie przerwy przed wypowiadanymi zdaniami,
- mów minimalnie wolniej niż zwykle, jednak nie za wolno,
- ręce trzymaj z dala od ust w trakcie mówienia,
- unikaj wysokich i „śpiewających" tonów,
- spróbuj głosem wyrażać entuzjazm.

 

Mowa ciała
Bez względu czy jesteśmy tego świadomi, czy nie, nasze ciało wysyła rozmówcom pewne sygnały, które interpretowane są zupełnie podświadomie. Każdy, nawet najmniejszy znak daje nam sygnał, jak mamy się zachować w stosunku do innej osoby lub jakie zdanie wypowiedzieć. Umiejętność takiego podświadomego czytania znaków jest u nas wrodzona. Oczywiście różnimy się zdolnością postrzegania tych znaków, a większości z nich możemy się nauczyć, co będzie szczególnie przydatne w rozmowie kwalifikacyjnej. Poniżej, kolejna porcja znaków, jaki wysyłamy w trakcie kontaktów z innymi:

 

Znaki pozytywne:
Słuchanie: wyprostowana głowa, ciągły kontakt wzrokowy, przytakiwanie, gestykulacja
Zainteresowanie: lekkie pochylanie się do przodu, przytakiwanie, otwarte ramiona



Znaki negatywne:
Znudzenie: przygarbiona postura, bazgranie, stukanie stopami
Odrzucenie: spuszczona głowa, skrzyżowane ramiona, marszczenie brwi
Agresja: kładzenie się na oparciu krzesła, zgrzytanie zębami, wskazywanie palcem
Kłamstwo: dotykanie twarzy, przesłanianie ust, wiercenie się na krześle, odwracanie wzroku

 

Sygnały w udanej rozmowie kwalifikacyjnej
- uśmiech jest najbardziej pozytywnym sygnałem, wyraża nasz entuzjazm i pozytywne usposobienie,
- utrzymuj kontakt wzrokowy, jednak rób krótkie przerwy, aby uniknąć „gapienia się",
- bądź zrelaksowany, nie spiesz się z odpowiedziami na pytania,
- kopiuj zachowania rekrutera, jeśli się uśmiecha, zrób to samo, jeśli pochyla się do przodu, zrób to samo - okażesz zainteresowanie,
- nie spiesz się, jeśli otrzymałeś trudne pytanie, przypomnij sobie negatywne znaki, jakie wysyłamy w takich sytuacjach,
- zachowaj wyprostowaną i rozluźniona pozycję,
- staraj się zostać odebranym jako osoba otwarta, uczciwa i pewna siebie.

 



Podsumowanie: Przyswojenie niektórych technik mowy ciała na początku może okazać się kłopotliwe. Warto jednak ćwiczyć i uczyć się rozpoznawania sygnałów, jakie wysyłamy my oraz inne osoby. Będzie to bardzo przydatne w czasie rozmowy kwalifikacyjnej, jak i w codziennych kontaktach międzyludzkich.

Temat pod lupą
Elżbieta Kaproń

Nie chcemy, aby CSR był tylko zestawem pięknych idei

CSR nie jest dziś zbiorem haseł, lecz elementem wartości firmy, realnymi działaniami oraz ważnym kryterium przy wyborze pracodawcy lub partnera w biznesie. O znaczeniu społecznej odpowiedzialności biznesu dla pracowników oraz organizacji rozmawiamy z Elżbietą Kaproń z Accenture Operations.

Więcej artykułów
Awanse
Paweł Surówka

Paweł Surówka prezesem PZU

Rada Nadzorcza Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń Spółki Akcyjnej powołała z dniem 13 kwietnia 2017 roku Pawła Surówkę na stanowisko prezesa zarządu PZU.

Więcej awansów
Wydarzenie tygodnia

European Executive Forum

W imieniu organizatora zapraszamy 26 i 27 kwietnia do warszawskiego hotelu Sheraton, gdzie odbędzie się „European Executive Forum”, międzynarodowy kongres o tematyce przywództwa i zarządzania.

Więcej wydarzeń
UE