Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu oczami kandydata

Sektor nowoczesnych usług dla biznesu w Polsce dynamicznie się rozwija i oferuje wiele atrakcyjnych możliwości pracy, a jednak jest słabo znany i pozostaje niezrozumiały dla większości osób, które posiadają odpowiednie kwalifikacje, by rozpocząć w nim karierę.
Kategoria: Wiadomości
19.05.2017

Niska znajomość branży jest jedną z barier podjęcia pracy w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu. Zgodnie z wynikami badania Randstad Sektor nowoczesnych usług dla biznesu jako miejsce pracy, tylko 38% kandydatów wie, co oznacza „Sektor nowoczesnych usług biznesowych”, 40% zna i rozumie pojęcie „Shared Services Centre”, a 41% deklaruje znajomość i rozumienie nazwy „Business Process Outsourcing”.

Wyobrażenia i obawy

Rozwój, poszerzanie kompetencji centrów zlokalizowanych w Polsce i zapotrzebowanie na nowe talenty sprawiają, że branża jest otwarta na zatrudnianie kandydatów nieposiadających jeszcze doświadczenia i twardych umiejętności zawodowych, lecz chętnych do nauki i rozwoju oraz znających w bardzo dobrym stopniu jeden lub więcej języków obcych.

Tymczasem właśnie wśród potencjalnych kandydatów istnieje wiele obaw związanych z wyobrażeniami na temat pracy w sektorze. Osoby biegle posługujące się więcej niż dwoma językami obcymi nie znają założeń modelu biznesowego i nie do końca rozumieją specyfikę pracy w tej branży.

Bariery mają w dużej mierze charakter psychologiczny. Potencjalnych kandydatów przed szukaniem zatrudnienia w branży nowoczesnych usług dla biznesu powstrzymują: obawa o rutynę w pracy, wąski i specjalistyczny zakres obowiązków oraz wysoki poziom stresu.

Szersze kompetencje

Pierwsza z barier dotyczy wyobrażenia o konieczności wykonywania pracy odtwórczej i skupiania się jedynie na wąskim zakresie obowiązków. Eksperci podkreślają jednak, że branża ewoluuje, a wraz z poszerzaniem się kompetencji polskich centrów zmieniają się również zadania i oczekiwania wobec kandydatów – a później pracowników – centrów usług biznesowych.

– Można wyróżnić dwie główne wartości – mówi Jacek Witkowski, National Manager Technologies w Randstad – zdolności analitycznego myślenia oraz wykazywanie postaw pro-klienckich. Sektor nowoczesnych usług dla biznesu zamiast osób, które wykonywałyby proste, schematyczne zadania, poszukuje ludzi dążących do usprawnień swojej codziennej pracy i wychodzących naprzeciw oczekiwaniom partnera biznesowego. Coraz większą wagę mają również kompetencje interpersonalne.

Rozwój zawodowy?

Myśl o wąskiej specjalizacji na danym stanowisku przekłada się na lęk o dalszą przyszłość zawodową. Branża nowoczesnych usług dla biznesu kojarzy się jej potencjalnym pracownikom nie tylko z brakiem kreatywności, lecz także brakiem szans na rozwój zawodowy oraz możliwości nabycia wartościowego doświadczenia zawodowego.

Wyobrażenie o braku perspektyw do rozwoju zawodowego w branży nowoczesnych usług dla biznesu obalają opinie aktualnych pracowników tego sektora. 90% deklaruje szerokie możliwości szkoleń, a 84% dostrzega szanse na poszerzanie kompetencji i awans.

Negatywne aspekty

Stres oraz uczucie presji to kolejny czynnik, którego obawiają się potencjalni pracownicy sektora. Jednocześnie 9% spośród obecnie w nim zatrudnionych zwraca uwagę na duże obciążenie obowiązkami, odczuwany stres w miejscu pracy oraz konieczność bycia dyspozycyjnym.

Wśród negatywnych aspektów pracownicy wymieniają relacje, rywalizację między pracownikami oraz sztywne zasady korporacji. Także codzienne posługiwanie się językiem obcym w miejscu pracy oceniane jest przez potencjalnych pracowników tego sektora jako atut, ale też bariera i źródło stresu.

Atrakcyjny pracodawca, czyli jaki?

Według badania Randstad najważniejszymi czynnikami atrakcyjności pracodawcy są dla polskich pracowników: wynagrodzenie i benefity, stabilność zatrudnienia, przyjemna atmosfera w pracy, work-life balance oraz rozwój zawodowy.

Wśród oczekiwań względem pracodawcy pytani wymieniają: potrzebę samorealizacji oraz możliwość ciągłego poszerzania kompetencji zawodowych, nowe wyzwania, poczucie bycia wartościowym pracownikiem i doceniania przez szefa, a także pewność zatrudnienia.

Oczekiwania te mogą zostać spełnione: 94% osób obecnie zatrudnionych w branży deklaruje poczucie stabilności w miejscu pracy, a 83% doznaje wsparcia od swojego bezpośredniego przełożonego.

Potrzeby pracowników:

  • Atrakcyjne wynagrodzenie
  • Możliwość awansu
  • Stabilność zatrudnienia
  • Przyjazna atmosfera w miejscu pracy
  • Możliwość rozwoju poprzez szkolenia
  • Przełożony, który oferuje mi wsparcie
  • Premia roczna za dobre wyniki w pracy
  • Pakiet prywatnej opieki medycznej
  • Bonus finansowy na święta
  • Karta sportowa (np. Multisport).

Benefity pozapłacowe, które otrzymują pracownicy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, to m.in.:

  • strefy relaksu
  • pożyczka lub pomoc w sytuacjach losowych
  • opieka nad dziećmi np. w czasie wakacji
  • karty lunchowe
  • zwrot kosztów dojazdów
  • zniżka dla pracowników na produkty firmy.

Źródła: Randstad, Sektor nowoczesnych usług dla biznesu jako miejsce pracy, Randstad Employer Brand Research

Autor: Barbara Ramza
Redaktor KarierawFinansach.pl

Redaktor serwisu KarierawFinansach.pl

Zobacz również