Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Kompetencje miarą sukcesu

Wraz z rozwojem technologii rynek pracy zmienia się bardzo dynamicznie. Część zawodów zanika, powstają nowe. Co jest obecnie najbardziej pożądane u kandydatów na pracowników? Które kompetencje decydują o atrakcyjności w oczach pracodawców? Na te pytania spróbuje odpowiedzieć Anna Gołembska, manager zespołu Talent Acquisition w firmie Franklin Templeton Investments. 
Artykuł sponsorowany
Akcja redakcyjna: Okiem eksperta
Kategoria: Poradnik kariery
24.10.2018
Fot. Michał Stankowski

Dużo się ostatnio słyszy o zmieniającym się rynku pracy i wymaganiach wobec pracowników. Co aktualnie jest najważniejsze w ocenie kandydata — wykształcenie, doświadczenie, czy posiadane kompetencje? Czy zmieniało się to w ciągu ostatnich lat?

Anna Gołembska, Manager zespołu Talent Acquisition w firmie Franklin Templeton Investments: Wymagania wobec kandydatów różnią się dosyć znacznie w porównaniu do tych stawianych w trakcie procesu rekrutacji jeszcze 10 lat temu. Wykształcenie oraz doświadczenie zawodowe są nadal bardzo istotne, jednak większego znaczenia nabrały umiejętności miękkie. Są to tzw. kompetencje społeczne, dzięki którym potrafimy współdziałać z innymi ludźmi. Wpływają one na nasz sposób bycia oraz zachowania w określonych sytuacjach. Warto więc pracować nad ich rozwojem. Nie należy zapominać jednak o śledzeniu trendów i oczekiwań rynku pracy czy o nowych zawodach, ponieważ te dynamicznie się zmieniają.

Które z kompetencji miękkich z Pani perspektywy nabrały największego znaczenia w ostatnich latach?

W obliczu ciągłego rozwoju technologicznego pracujemy coraz szybciej i intensywniej. Rynek pracy jest dynamiczny, pojawia się zapotrzebowanie na nowe umiejętności. Najbardziej poszukiwane spośród nich są te kompetencje, które pozwalają nam na szybką reakcję w obliczu nieustannych zmian. Kompetencje, które nabrały ogromnego znaczenia, nazywane są kompetencjami przyszłości. Zaliczamy do nich m.in. umiejętność szybkiego dostosowywania się do zachodzących zmian, jak i radzenia sobie w ich środowisku, umiejętność rozwiązywania złożonych problemów oraz krytyczne myślenie (mam tu na myśli obiektywne budowanie swoich opinii).

Ogromne znaczenie mają umiejętności, które pozwalają nam na budowanie relacji z ludźmi — praca w grupie, komunikatywność, inteligencja emocjonalna, czy zarządzanie zespołem. Istotna jest też kreatywność. Zespoły są coraz bardziej zdywersyfikowane, a przez to okazują się coraz bardziej kreatywne. Lista kompetencji przyszłości będzie zapewne ewoluować.

Dla chętnych polecam raport Future Work Skills 2020, który rozwija ten temat szerzej.

Jakie zmiany w profilu poszukiwanego pracownika są dla Pani najbardziej zaskakujące?

Nie tyle zaskakującym, ile pozytywnym jest fakt, że posiadając konkretne umiejętności miękkie oraz chcąc je rozwijać, możemy mieć nadzieję, że dostaniemy wymarzoną pracę. W obecnych czasach posiadanie wykształcenia kierunkowego nie jest tak istotne, jak kiedyś.

Jakich kompetencji brakuje najczęściej dzisiejszym kandydatom?

To, co często obserwujemy u spotykanych przez nas kandydatów, zwłaszcza tych u progu kariery zawodowej, to nastawienie na szybkie osiąganie celów oraz jeszcze szybszą realizację swoich planów zawodowych. W praktyce wygląda to trochę inaczej, wszystko wymaga czasu. Najpierw trzeba rozwinąć umiejętności miękkie, zebrać doświadczenie, zdobyć praktyczną wiedzę, aby móc w przyszłości awansować i rozwijać się w ramach struktur firmy. W dynamice otaczającego nas świata ciężko mówić o cierpliwości, jednak jeśli miałabym wybrać, to jest to właśnie ta cecha, której często brakuje kandydatom.

Jakie z kolei kompetencje należałoby rozwijać, aby być atrakcyjnym na rynku pracy?

Wspominałam już wcześniej o kompetencjach miękkich, które będą miały kluczowe znaczenie w dążeniu do osiągnięcia sukcesów zawodowych niezależnie od pełnionej funkcji. Mam tu na myśli umiejętność kompleksowego rozwiązywania problemów, krytyczne myślenie, inteligencję emocjonalną, efektywną komunikację, kreatywność, nastawienie na współpracę. Jednak według mnie, najistotniejsza będzie elastyczność poznawcza, czyli łatwość dostosowywania swoich działań do zmieniających się wymogów sytuacji, co wiąże się nieodzownie z otwartością na zmiany.

Którą z kompetencji uznałaby Pani za ponadczasową?

Zdecydowanie inteligencja emocjonalna. Uważam, że jest to najważniejsza kompetencja, która ułatwia nam funkcjonowanie w społeczeństwie. Jest ponadczasowa, ponieważ ma ogromny wpływ nie tylko na nasze życie zawodowe, lecz także na życie osobiste. Inteligencja emocjonalna wpływa na nasze relacje z ludźmi oraz umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresujących. Panowanie nad swoimi emocjami pomaga w lepszym funkcjonowaniu w społeczeństwie oraz nawiązywaniu relacji z innymi. Skutkuje to lepszym dopasowaniem się do warunków pracy oraz byciem częścią zgranego zespołu, który jest podstawą każdego sukcesu.

Wiemy już, jakie kompetencje są teraz najbardziej pożądane na rynku oraz jak to się zmieniało w ostatnich latach. Porozmawiajmy teraz o przyszłości. Które kompetencje będą według Pani najbardziej pożądane za 5-10 lat?

Ciężko jest przewidzieć przyszłość, ale możemy się zastanowić, w jaki sposób przygotować się, aby w nadchodzących latach sprostać wymaganiom zmieniającego się rynku pracy.

Jeżeli miałabym skupić się tylko na kilku wybranych kompetencjach to zdecydowanie, oprócz inteligencji emocjonalnej, postawiłabym na współpracę z innymi rozumianą również jako otwartość na inne poglądy oraz umiejętność przedstawiania swoich pomysłów i odpowiedniej argumentacji.

Coraz częściej pracujemy w wirtualnych wielokulturowych środowiskach, w których mieszają się narodowości, grupy społeczne i pokoleniowe — zdolność do funkcjonowania w takich zespołach będzie bardzo ważną kompetencją.

Elastyczność rozumiana jako otwartość na zmiany to druga według mnie bardzo istotna kompetencja. Sprzyja ona innowacji i znajduje zastosowanie w różnych kontekstach zawodowych i społecznych. Będąc przy temacie zmiany od razu nasuwa mi się jeszcze jedna ważna umiejętność, która już dzisiaj ma ogromne znaczenie, a w przyszłości nabierze jeszcze większej wagi — zarządzanie projektami. Każda zmiana jest przecież wprowadzana poprzez realizację mniej lub bardziej kompleksowych projektów.

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Ekspert: Anna Gołembska
Manager zespołu Talent Acquisition Franklin Templeton Investments

Manager z kilkunastoletnim doświadczeniem w obszarze Human Resources, zarówno w firmach konsultingowych, jak i doradztwie personalnym. Od ponad 7 lat związana z firmą  Franklin Templeton Investments, gdzie budowała struktury Talent Acquisition w Polsce. Obecnie zarządza zaspołem odpowiedzialnym za rekrutację pracowników i employer branding.

Zobacz również