Specjalista z zakresu Operacji i Rozliczeń Bankowych (SORB) to standard kwalifikacyjny dotyczący pracowników wykonujących operacje i rozliczenia bankowe (back office) zatrudnionych w wydzielonych organizacyjnie jednostkach banku.
Dane podstawowe
Zgodnie z zasadami Europejskich Ram Kwalifikacyjnych kwalifikacja została podzielona na trzy główne części:
- wiedza,
- umiejętności,
- postawy (czasem nazywane kompetencjami).
Proces certyfikacji składa się z dwóch etapów:
- egzaminu (tu: pisemnego i ustnego) organizowanego jak pozostałe egzaminy w Systemie Standardów,
- oceny dokonywanej przez aktualnego pracodawcę (bank lub firmę pośrednictwa finansowego).
Zakres
Do egzaminów można przygotowywać się samodzielnie w trybie eksternistycznym lub skorzystać z kursów czy studiów podyplomowych przygotowujących do zdania egzaminów, w jednej z Instytucji -Uczestnika Systemu Standardów (np. szkoła bankowa, uczelnia wyższa, inna instytucja szkoleniowa).
Zgłoszenia na egzamin i kwestie organizacyjne, w tym opłaty egzaminacyjne od uczestników, prowadzą szkoły uprawnione do organizacji egzaminu, na podstawie zawartej ze ZBP umowy o współpracy.
Perspektywy rozwoju
Aby uzyskać stopień zawodowy Specjalisty SORB, oprócz zdanego egzaminu, wymagany jest także min. staż pracy w sektorze finansowym, określany przez pracodawcę oraz potwierdzenie przez pracodawcę umiejętności i postaw.