1. Jak przebiega proces rekrutacji w Państwa firmie? Czy zaszły jakieś zmiany w związku z pandemią?
Justyna Pogorzelska, HR & Recruitment Specialist w Getinge Shared Services: Od samego początku naszej działalności jesteśmy zwolennikami szybkiego i nieskomplikowanego procesu rekrutacyjnego. W pierwszej kolejności, aplikacja kandydata jest poddawana wstępnej analizie rekrutera, który weryfikuje czy informacje zawarte w CV są zgodne z kluczowymi wymaganiami dla danego stanowiska. Drugi etap to rozmowa rekrutacyjna, która prowadzona jest zawsze przez managera zatrudniającego do swojego zespołu. Staramy się, aby przybierała formę partnerskiego dialogu. Dla nas jako pracodawcy to oczywiście najlepsza możliwość na poznanie kandydata, przekazania mu informacji o firmie, stanowisku czy też docelowym zespole. Dla drugiej strony, osoby aplikującej, niewątpliwie jest to okazja do rozmowy ze swoim potencjalnym przełożonym, przy czym zawsze pozostawiamy przestrzeń do zadawania pytań. W niektórych procesach przeprowadzamy również phone screening, podczas którego sprawdzamy zbieżność profilu kandydata z naszymi oczekiwaniami. Pytamy wtedy o dotychczasowe doświadczenie zawodowe oraz motywację do podjęcia pracy w Getinge Shared Services.
Trwająca od ponad roku pandemia koronawirusa zmusiła nas do dopasowania się do aktualnych realiów, a tym samym do częściowego przeprojektowania struktury procesu. Wszystkie bezpośrednie spotkania rekrutacyjne zostały zastąpione spotkaniami online za pomocą Microsoft Teams. Wierzymy, że zarówno dla naszych kandydatów jak i kadry zarządzajacej to wygodne, a co najważniejsze bezpieczne w dzisiejszych czasach rozwiązanie.
2. Jakie są Państwa plany rekrutacyjne na 2021 rok?
Pomimo aktualnej sytuacji, nie zwalniamy tempa rekrutacji. Od początku 2021 roku na nasz pokład dołączyło 40 nowych pracowników. Regularnie rekrutujemy do działów finansowych Purchase to Pay, Record to Report, Order to Cash & Collection oraz do działu Obsługi Klienta – Customer Service. Staramy się na bieżąco odpowiadać na potrzeby płynące z biznesu, dlatego rekrutacje na pozycje globalne, wspierające globalne funkcje Grupy Getinge, pojawiają się równie często.
3. Jakie możliwości współpracy oferują Państwo studentom?
Wychodząc naprzeciw studentom, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę w świecie finansów i administracji a jednocześnie połączyć to ze swoimi studiami, oferujemy płatne staże w naszych działach. Przyjmujemy kandydatów bez doświadczenia, stawiamy przede wszystkim na motywację i zaangażowanie, jednak studia na kierunkach takich jak ekonomia, finanse, rachunkowość i kontroling oraz administracja będą dużą zaletą.
Nasi pracownicy w swojej codziennej pracy współpracują ze spółkami w Europie, Turcji, Stanach Zjednoczonych oraz Kanadzie, dlatego znajomość języków obcych takich jak angielski, francuski, niemiecki, holenderski, włoski czy hiszpański będzie dodatkowym atutem.
Stażyści zatrudnieni w Getinge mogą liczyć na dużą elastyczność z naszej strony. W zależności od wybranego trybu studiów, mogą pracować zarówno 20, jak i 40 godzin w skali całego tygodnia. Umowa stażowa podpisywana jest na trzy miesiące, jednak doświadczenie pokazuje, że po tym czasie przygoda naszych stażystów się nie kończy. Większość z nich zostaje z nami na stałe, stawiając swoje pierwsze zawodowe kroki w międzynarodowym środowisku, w oparciu o umowę o pracę.
4. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w firmie?
Onboarding w czasach pandemii stanowi niewątpliwie niemałe wyzwanie organizacyjne dla działów HR. Wierzymy, że dobre pierwsze wrażenie jest najważniejsze. To podstawowy krok w budowaniu otwartej i przyjaznej relacji na linii pracownik – pracodawca.
Dlatego podjęliśmy decyzję o kontynuowaniu dotychczasowego modelu, przy zachowaniu pełnego reżimu sanitarnego. Każdy nowo zatrudniany pracownik jest zapraszany na pierwszy dzień swojej pracy do naszego biura. Tego dnia w agendzie znajdują się szkolenia obowiązkowe do realizacji, które ograniczyliśmy do minimum, m.in. szkolenie IT, BHP oraz HR.
W dalszej części dnia nowy pracownik odbywa spotkania z bezpośrednim przełożonym oraz członkami zespołu obecnymi w biurze. Szkolenia w kolejnych dniach są organizowane indywidualnie, w zależności od stanowiska, procesu i zespołu. Staramy się, aby odbywały się hybrydowo: zdalnie oraz w naszym biurze.
W ciągu trzech miesięcy od zatrudnienia nasz pracownik przechodzi onboarding kwartalny, w którym czekają na niego do realizacji szkolenia o tematyce: wartości organizacji, produktowe, Code of Conduct czy też etykieta i korespondencja biznesowa. Część szkoleń prowadzona jest w formie e-learningu na przeznaczonej do tego platformie, pozostałe organizowane są w postaci wirtualnych spotkań poprzez Microsoft Teams.
5. Jakie trzy umiejętności miękkie uważa Pani za niezwykle przydatne do pracy w finansach w 2021 r.?
Ostatnie miesiące wyraźnie pokazały, że istnieje konieczność przedefiniowania najważniejszych kompetencji, istotnych z punktu widzenia pracy w międzynarodowym środowisku.
Jednak w działach finansowych kompetencją uznaną za uniwersalną, też taką, która pojawia się niezmiennie w większości publikowanych przez nas ogłoszeń o pracę, jest dokładność oraz umiejętność skupienia się na detalach i szczegółach. Nie powinno to budzić większego zaskoczenia, zważając na fakt, że nasi pracownicy z obszaru finansów, w swojej codziennej pracy mają do czynienia z transakcjami nietypowymi, złożonymi, opiewającymi na znaczące sumy. Błąd i nieuwaga mogą mieć niekorzystne konsekwencje dla organizacji.
Z powyższym związana jest również samodyscyplina i dobra organizacja pracy, bez których ciężko byłoby nam się odnaleźć w nowej covidowej rzeczywistości, w której to znaczna większość z nas pracuje zdalnie.
Dziękuję za rozmowę.