Poradnik kariery|

14.05.2025

Transformacja sektora bankowego – rozmowa z Katarzyną Załuską-Głuszczyńską z Credit Agricole

Redakcja KarierawFinansach.pl, KarierawFinansach.pl

Cyfryzacja, nowe technologie i rosnące oczekiwania klientów – sektor bankowy przechodzi dynamiczną transformację, a wraz z nią zmieniają się potrzeby pracodawców i wymagania wobec kandydatów. O kompetencjach przyszłości, nowych możliwościach rozwoju oraz roli człowieka w nowoczesnej bankowości rozmawiamy z Katarzyną Załuską-Głuszczyńską z Credit Agricole Bank Polska.

Jakie cechy powinna posiadać osoba, która myśli o pracy w bankowości?

Katarzyna Załuska-Głuszczyńska,
Recruitment & Development Department Director 
Credit Agricole Bank Polska 

Na przestrzeni ostatnich lat rynek pracy się zmienia i widzimy tego liczne przykłady. Chociażby pandemia i związany z nią lock-down wpłynął na poszukiwanie, a następnie rozwijanie nowych kanałów kontaktu z klientem, właściwie we wszystkich branżach.

Czynniki zewnętrzne, ale także zmieniająca się strategia firm wpłynęła na kompetencje poszukiwane przez pracodawców. Niezależnie od branży uważam, że kluczową umiejętnością, która będzie w najbliższych latach pozwalała na sprawne funkcjonowanie na rynku pracy, są zdolność adaptacji i elastyczność. Dostosowywanie się do nowych warunków, gotowość do uczenia się, zdobywania nowych umiejętności będą niezwykle istotne w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Takie kompetencje są również gwarantem tego, że dana osoba będzie w stanie rozwijać inne niezbędne umiejętności.

Ma Pani wieloletnie doświadczenie jako rekruterka w banku. Jakie zmiany zauważyła Pani na przestrzeni lat, jeśli chodzi o wymagania i oczekiwania wobec kandydatów?

Branża bankowa w ostatnich latach dynamicznie się zmieniała. Banki weszły w transformację, która sprawiła, że proste prace zostały w wielu miejscach zautomatyzowane, uwalniając tym samym czas pracowników do zadań wymagających większej ekspertyzy, co dało im też możliwości rozwoju.

Przyspieszona digitalizacja sektora sprawiła, że pojawiły się nowe narzędzia pracy. Stale poszerza się również wachlarz usług oferowany naszym klientom. Wszystkie te elementy sprawiają, że w branży pojawiają się nowe stanowiska.

W związku z bardzo dużym zróżnicowaniem ról, w jakich można pracować w branży bankowej, nie ma jednego uniwersalnego profilu osoby pracującej w tym sektorze. Dużo zależy od tego, w jakim obszarze chcemy się rozwijać – czegoś innego na początku będziemy oczekiwać w obszarze marketingu niż w przypadku np. analizy danych. To, co nas łączy to otwartość i gotowość do zdobywania nowych umiejętności, umiejętność współpracy i sprawnej komunikacji oraz podejście relacyjne – przekonanie, że w centrum naszych działań powinien być człowiek – rozumiany jako nasz pracownik, nasz klient i nasze otoczenie społeczne.

Co Pani zdaniem jest najważniejsze w pracy w bankowości?

Sektor bankowy przeszedł ogromną ewolucję – od tradycyjnego rozumienia banku jako placówki, do czasów, w których wielu z nas kojarzy bank po prostu z jedną z wielu aplikacji w swoim smartfonie. Praca w bankowości to ciągłe poszukiwanie innowacji, ale także zapewnienie bezpieczeństwa naszym klientom i pracownikom.

Czy w tym momencie poszerzacie Państwo swoje struktury?

Zdecydowanie. Transformacja, którą jako bank przechodzimy w ostatnich latach, sprawia, że w naszej organizacji pojawiają się nowe potrzeby i stanowiska. To oczywiście daje szansę na rozwój naszym pracownikom, ale wymaga także pozyskiwania kompetencji z rynku. W związku z tym regularnie można znaleźć u nas ciekawe oferty pracy.

Jakie rady dałaby Pani osobom, które dopiero rozpoczynają pracę w bankowości?

Bank to miejsce, w którym pracują wszechstronni eksperci, od których można wiele się nauczyć i poszerzać swoje horyzonty. Biorąc pod uwagę złożoność sektora bankowego, jest on atrakcyjnym miejscem pracy zarówno dla doświadczonych osób, jak i również dla młodych i ambitnych, które dopiero rozpoczynają swoją aktywność zawodową.

Ścieżek rozwoju w bankowości jest bardzo dużo, więc jeśli jesteś zainteresowany tym sektorem śledź oferty pracy, dobrze dopasuj swoje CV i przygotuj się do rozmowy kwalifikacyjnej. Pamiętajmy, że to również okazja dla kandydata, by dowiedzieć się wszystkiego, co istotne o stanowisku.

Rozmawiała: Klaudia Kitlińska

Czytaj także: Sztuczna inteligencja w bankowości. Jak AI zmienia rzeczywistość pracowników oraz klientów banków

Tagi

Autor

Redakcja KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl

KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach.