Temat tygodnia
Kto powinien zainteresować się karierą w dziale FP&A?
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Sektor BPO/SSC w Polsce zatrudnia obcokrajowców. Konkurencja na rynku pracy?

Polska staje się coraz atrakcyjniejszym rynkiem pracy dzięki rozwojowi sektora BPO/SSC dla absolwentów z Hiszpanii, Portugalii czy Grecji, czyli krajów, które dotkliwie doświadczyły skutków kryzysu zadłużenia.
Akcja redakcyjna: Okiem eksperta
Kategoria: Wiadomości
24.06.2013
Polska jest zdecydowanym liderem w Europie Środkowo-Wschodniej pod względem wielkości zatrudnienia w sektorze SSC/BPO. Jest to z pewnością jedna z najprężniej rozwijających się branż w Polsce, dzięki czemu zarówno polscy, jak i międzynarodowi absolwenci  i specjaliści mogą liczyć na pracę w sektorze nowoczesnych usług biznesowych. W Polsce już ponad 100 tys. osób znalazło zatrudnienie w tej branży, powstało ponad 400 centrów, a rynek cały czas się rozwija i kolejni inwestorzy zastanawiają się nad centralizacją swoich usług  właśnie w Polsce (dane z raportu ABSL 2013).

Ze względu na kryzys panujący w Grecji, Włoszech, Portugalii czy Hiszpanii coraz więcej absolwentów oraz specjalistów interesuje się polskim rynkiem oraz aplikuje na polskie ogłoszenia pracy. Wielu studentów korzysta z programów studenckich, takich jak  Erasmus czy Sokrates i już podczas studiów ma możliwość mieszkania w Polsce przez kilka miesięcy. Większość z nich dopiero wtedy dowiaduje się o branży SSC/BPO i uświadamia sobie jak ogromny jest to rynek oraz jak wielu obcokrajowców już znalazło zatrudnienie w tym sektorze. Bardzo często zdarza się, że osoby te, po studiach przeprowadzają się do Polski już na stałe i zaczynają swoją karierę zawodową w outsourcingu, a następnie zachęcają swoich kolegów czy rodzinę do podjęcia podobnych decyzji zawodowych.


Możliwości pracy w outsourcingu oraz różnorodność stanowisk jest na tyle duża, że możemy mówić o braku silnej konkurencji między specjalistami polskimi a międzynarodowymi. Z pewnością o konkurencji możemy wspomnieć w przypadku agencji pracy, jak również między pracodawcami. Agencje oraz korporacje coraz częściej odczuwają brak specjalistów i wręcz sami docierają do kandydatów z innych krajów oraz zachęcają ich do relokacji.
 
W przypadku absolwentów starających się o pracę w sektorze usług wspólnych konkurencja jest już nieco większa. Zazwyczaj na jedno stanowisko pracy aplikuje od kilku do kilkunastu kandydatów. Konkurencja między polskimi kandydatami a obcokrajowcami może być szczególnie widoczna przy rekrutacji na stanowiska niewymagające doświadczenia, ale wymagające bardzo dobrej znajomości języków obcych.


Języki Europy Zachodniej (hiszpański, włoski, portugalski) są jednymi z najczęściej używanych języków w sektorze SSC/BPO. Centra tworzą największe działy zatrudniając pracowników władających właśnie tymi językami. Rynek polski posiada dużą liczbę absolwentów kierunków filologicznych. Bardzo często nasi studenci dodatkowo korzystają z zagranicznych programów stypendialnych, szkolą znajomość języków obcych za granicą, dzięki czemu językowo spełniają wszelkie oczekiwania centrów usług wspólnych. Dlatego też zarówno Polak po filologii oraz Włoch czy Hiszpan mają równe szanse, by przejść pomyślnie proces rekrutacyjny.

Wymagania pracodawców wobec kandydatów w sektorze SSC/BPO różnią się od siebie. Dla wielu korporacji najważniejsza jest wiedza finansowo-księgowa bądź techniczna, a język obcy wymagany jest na poziomie komunikatywnym, ale są również firmy, które kładą bardzo duży nacisk na poziom języka obcego, i tu z pewnością przewagę mają obcokrajowcy, posługujący się biegle danym językiem. Najczęściej spotykanym profilem działalności centrów usług wspólnych jest profil finansowo-księgowy, następnie usługi IT i na trzecim miejscu jest profil związany z obsługą klienta (dane z Raportu ABSL).

W przypadku korporacji świadczących usługi finansowo-księgowe najczęściej występuje podział stanowisk na procesy księgowe: AP (Accounts Payable), AR (Accounts Receivable), GL (General Ledger). Dział AP i AR, czyli zobowiązania i należności, są związane w dużej mierze z mailowym oraz telefonicznym kontaktem z klientem biznesowym i w przypadku tych działów najczęściej kładziony jest duży nacisk na poziom znajomości języka obcego. W przypadku działu GL (księga główna) zazwyczaj najważniejsza jest wiedza merytoryczna kandydata.


W centrach ITO związanych z usługami IT w zakresie zarządzania aplikacjami, najczęstszym wymaganiem jest ukończenie studiów informatycznych bądź posiadanie certyfikatów technicznych takich jak: CCNA, SCJP, SCWD. Na tego typu stanowiskach kluczowa jest specjalistyczna wiedza, a na drugim miejscu znajomość języka obcego. 

W korporacjach związanych z obsługą klienta największy nacisk kładzie się na kompetencje miękkie, takie jak: komunikatywność, orientacja na klienta, analiza problemów oraz znajomość języków obcych. W tym przypadku native speakerzy mają duże szanse na zatrudnienie. 

Z pewnością argumentem przemawiającym na korzyść Polaków jest fakt, że kandydaci z innych krajów mają wyższe oczekiwania finansowe oraz bardzo często oczekują od przyszłego pracodawcy dodatkowo pakietu relokacyjnego. Nie każde centrum posiada taki pakiet i wtedy bardziej opłacalną opcją jest zatrudnienie Polaka. Czasami zdarza się również, że międzynarodowi kandydaci mają mniejszą motywację do relokacji, przez cały proces rekrutacyjny entuzjastycznie podchodzą do przeprowadzki, ale w momencie, gdy proces rekrutacji jest finalizowany, dociera do nich fakt o ogromnej zmianie w ich życiu i zdarza się, że  rezygnują z oferty, o którą się starali. 

Obecnie skala zatrudnienia obcokrajowców w naszym kraju nie wpływa znacząco na sytuację polskiego rynku pracy.  Najczęściej zatrudniani są obcokrajowcy mieszkający już w Polsce. 

Większość centrów deklaruje, że w kolejnych latach planuje dynamiczny rozwój oraz wprowadzanie bardziej zaawansowanych procesów bez zmniejszenia dotychczasowego świadczenia usług, w związku z czym branża SSC/BPO w Polsce będzie nadal zatrudniać. Na nasz rynek z pewnością przybędzie także kolejna grupa obcokrajowców. Z moich obserwacji wynika, że Polska dzięki rozwojowi SSC/BPO staje się krajem nowoczesnym, coraz bardziej otwartym na wielokulturowość i bardziej przyjaznym osobom z innych krajów.


Autorem wypowiedzi jest Magdalena Pałczyńska – Team Leader SSC/BPO w firmie doradztwa personalnego People.

Magdalena Pałczyńska – Team Leader SSC/BPO w firmie doradztwa personalnego People. Specjalizuję się w rekrutacji kandydatów do sektora SSC/BPO oraz na stanowiska finansowo-księgowe w wielu branżach. Jest certyfikowanym Konsultantem Polskiego Forum HR.

People jest jedną z czołowych, polskich firm rekrutacyjnych, specjalizującą się zarówno w kompleksowej rekrutacji jak i doradztwie personalnym. Od ponad 15 lat realizuje projekty zarówno dla polskich firm jak i międzynarodowych koncernów prowadzących działalność w Europie.

Zobacz również