Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Jak nie przytulić kaktusa, czyli kiedy lepiej odmówić przyjęcia nowej roli

Niemal każde nowe zadanie jest krokiem w rozwoju kariery, ale zdarzają się wyjątki. Zobaczcie, jak odrzucić propozycję pracodawcy dotyczącą zmiany stanowiska a przy okazji nie spalić za sobą wszystkich mostów.
Kategoria: Poradnik kariery
09.04.2021
Fot. Unsplash

Każde nowe zadanie pozwala na zdobycie nowych umiejętności czy doświadczenia. Jednak z punktu widzenia rozwoju kariery, nie wszystkie wyzwania zawodowe mają taką samą wartość. Niektóre mogą wręcz zaszkodzić karierze – szczególnie te, w których ryzyko porażki jest bardzo duże. Nie każdy awans czy propozycja objęcia innego stanowiska musi być szansą. Może się okazać, że pracodawca robi nam niedźwiedzią przysługę i pod przykrywką awansu i zmiany roli, kryje się oferta, która może mieć negatywny wpływ na dalszy rozwój kariery. 

Do wątpliwie dobrych ofert awansu, zaliczyć można takie, w których ryzyko porażki jest duże. Ich kontekst może być następujący:

  1. Jednostka biznesowa lub dział osiągają coraz słabsze wyniki i nie dają szans na odwrócenie trendu. 
  2. Projekt znalazł się w ogniu sporów politycznych, z których tylko jedna strona może wyjść zwycięsko (istnieje też ryzyko, że zwycięzca nie zostanie wyłoniony, dopóki nie zmieni się układ sił w najwyższym kierownictwie). 
  3. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że projekt ma charakter perspektywiczny, ale okazuje się, że stanowi poważne zagrożenie dla dotychczasowej głównej działalności firmy. 
  4. Praca wiązałaby się z podleganiem wysoce dysfunkcyjnego przełożonemu. 

Co zrobić przed podjęciem decyzji?

Decyzja o przyjęciu lub odrzuceniu oferty awansu czy zmiany roli nie zawsze jest łatwa. Przed jej podjęciem warto:

  • upewnić się, że dysponuje się wszystkimi faktami na temat osób poprzednio pełniących daną funkcję oraz kontekstu sytuacyjnego, na podstawie którego istnieje przypuszczenie, że to zadanie jest prostą drogą do porażki.

  • porozmawiać z osobami, które potrafią dobrze ocenić sytuację, najlepiej z różnych punktów widzenia. To pozwoli ustalić, na ile nasze analizy pokrywają się z ich opiniami.

  • dokonać oceny tego, czy nasze cele i ambicje, o których wspominało się w rozmowach z szefem i przedstawicielem HR pokrywają się z tym, co oferuje proponowane stanowisko.

A jeśli okaże się, że zmiana zakresu obowiązków zawodowych jednak nie będzie krokiem milowym w karierze a raczej przypomina skok na głęboką wodę osoby, która nie umie pływać i nie ma w pobliżu koła ratunkowego, to warto rozważyć możliwość odrzucenia propozycji. Nie zawsze jest to możliwe, czasami wymaga to większych umiejętności negocjacyjnych i komunikacyjnych.

Jak odrzucić propozycję, nie paląc za sobą mostów?  

Odrzucenie propozycji zmiany zadań w taki sposób, by nie zostało to źle odebrane, jest nie lada wyzwaniem. Istnieje kilka sprawdzonych sposobów, których powodzenie zależy jednak od wielu czynników. A najbardziej chyba od szczęścia. 

  1. Jeśli jesteś mocno zaangażowany w zadanie, które obecnie wykonujesz, i nie widzisz dla siebie odpowiedniego następcy, możesz zasugerować, że w tym konkretnym momencie raczej nie powinieneś opuszczać swojego obecnego stanowiska. 
  2. Skorzystaj z sieci kontaktów i poinformuj o swoich obawach. Może się okazać, że są dla Ciebie też inne możliwości rozwoju a do tej nowej, zdradliwej roli rekomenduje cię tylko twój szef albo jeden członek ścisłego kierownictwa. Być może namówisz do interwencji kogoś z góry, a wtedy nie będziesz musiał przyjmować nowej roli.
  3. Porusz temat w bezpośredniej rozmowie z szefem i innymi. Jeżeli potrafisz uzasadnić, że dane zadanie regularnie stawało się przyczyną upadku kolejnych pracowników, być może uda ci się wynegocjować "bilet powrotny". Jeżeli masz dar przekonywania, może szef znajdzie dla ciebie jakiś inny przydział. 

Powodzenia!

Książka "Awans gwarantowany"

Autor: Jay A. Conger, Allan H. Church
Wydawnictwo: MT biznes

Tekst artykułu został oparty na informacjach z książki "Awans gwarantowany". Nie wyczerpaliśmy jednak tematu. Wszystkie osoby, które chcą rozwijać swoją karierę i marzą im się awanse – odsyłamy do lektury. W książce opisane są m.in. metody, jakie stosują szefowie do określania kompetencji swoich pracowników a także sposoby – jak mieć wpływ na proces oceny i umiejętnie poruszać się po tych zdradliwych wodach! Szerokiej drogi na szczyty zawodowej kariery!

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.

Zobacz również