Temat tygodnia
Sprawdźcie, jak zostać królem personal brandingu. Część 2.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Learning Agility – wszystko, co chcielibyście wiedzieć, a boicie się zapytać

Aby działać skutecznie w stale zmieniającym się świecie, samemu trzeba się mądrze i szybko zmieniać. Czym jest learning agility i jak stać się osobą, która się nią odznacza?
Kategoria: Raporty
27.05.2022
Fot. kaboompics.com

Co to to learning agility?

Krótko mówiąc, learning agility (sprawność uczenia) to zestaw złożonych umiejętności, które pozwalają nam nauczyć się czegoś nowego w jednym miejscu, a następnie zastosować to w zupełnie innej sytuacji. Sprawność uczenia można przedstawić w 4 krótkich punktach:

  1. zdolność do edukowania,
  2. przystosowywania się,
  3. oduczania i
  4. ponownego uczenia się, aby nadążyć za ciągle zmieniającymi się warunkami.

Dawną zasadę 3Z – zakuj, zdaj, zapomnij, zastępujemy regułą 4Z – zakuj, zużytkuj, zapomnij, znów się naucz. Proste? Więc skomplikujmy trochę sprawę. Aby dokładniej zdefiniować learning agility, dr W. Warner Burke z Columbia University podzielił ją na 9 wymiarów:

  1. elastyczność (otwartość na nowe pomysły i rozwiązania),
  2. szybkość (sprawne działanie),
  3. eksperymentowanie (próbowanie nowych zachowań),
  4. podejmowanie ryzyka wydajności (podejmowanie nowych wyzwań),
  5. podejmowanie ryzyka interpersonalnego (dyskutowanie różnic w opiniach),
  6. współpraca,
  7. zbieranie informacji,
  8. szukanie informacji zwrotnych,
  9. refleksja.

Dlaczego sprawność uczenia jest tak istotna w pracy?

Jeśli organizacje chcą odnieść sukces, muszą mieć liderów, którzy posiadają learning agility, ponieważ jest to wiarygodny wskaźnik potencjału przywódczego danej osoby. Jak wskazują dane – co drugi lider poniesie porażkę w swojej pracy ze względu na brak tej właśnie umiejętności [1].

Co więcej, jak podkreśla Korn Ferry Institute, firmy z największym odsetkiem dyrektorów zdolnych do sprawnego uczenia, osiągały o 25% wyższy zysk w porównaniu do innych spółek z branży [1].

Więc co zrobić, by stać się osobą, którą charakteryzuje wysoka sprawność uczenia?

  1. Podejmujcie decyzje wysokiej jakości. Przed dokonaniem wyboru zbierzcie jak najwięcej danych i bądźcie pewni siebie.
  2. Szukajcie innowacyjnych rozwiązań, typu out-of-the-box. Pamiętajcie, że coś, co działało kiedyś, nie musi działać też teraz.
  3. Patrzcie na duży obraz. Połączcie z pozoru nieskojarzone części informacji, by zyskać lepszą perspektywę.
  4. Bądźcie adaptowalni. Gdy rozwiązujecie złożony problem, zachowajcie otwartość na nieoczekiwane zmiany.
  5. Zaprzyjaźnijcie się z niepewnością. Sprawnie uczący się lubią niestabilne otoczenie, ponieważ sprzyja ono ich rozwojowi. 

Portrety zwinnych managerów

Tak jak w przypadku typów osobowości, żaden profil nie jest ani lepszy, ani gorszy. Każdy posiada zestaw wad i zalet oraz wyjątkowe cechy. Jeżeli chcecie się dowiedzieć jak zarządzający korzystają z umiejętności learning agility, poniżej macie krótkie podsumowanie.

  1. Rozwiązywacze Problemów (Problem Solvers) – w sytuacji niejednoznacznej badają złożoność problemu, wypracowują koncepcję tego, co będzie, a co nie będzie działać, a następnie przystępują do pracy z mieszanką energii i zaradności. Podczas procesu starają się angażować innych w celu zwiększenia skuteczności działania.
  2. Liderzy Myśli (Thought Leaders) – zdeterminowani w poszukiwaniu prawdy, często zadają trudne pytania i stawiają ciekawe hipotezy. Mają tendencje do działania w kuluarach i nie lubią być na piedestale.
  3. Pionierzy (Trailblazers) – wiedzą czego chcą i nie boją się dochodzić do celu ścieżkami, których obawialiby się inni.
  4. Czempioni (Champions) – jak superbohaterowie z produkcji hollywoodzkich rozwiązują problemy w wielkim stylu. W równym stopniu koncentrują się na ludziach i rezultatach. 
  5. Filary (Pillars) – koncentrują się bardziej na ulepszeniach niż drastycznych zmianach. Są to ukierunkowani na cel skrupulatni myśliciele, ktorzy często włączają innych do swoich działań. 
  6. Dyplomaci (Diplomats) – w sytuacjach kryzysowych zawsze idą na front. Potrafią doskonale dobrać zespół, pracować w trudnych warunkach i szybko dostosowują swój styl zarządzania do zmieniających się warunków. 
  7. Napędzający (Energizers) – bardzo ciężko pracujący, zdolni do inspirowania innych, zorientowani na sukces. Zakładają trwałe zespoły i zawsze doprowadzają pracę do końca.

Źródła:

  1. "Learning Agility: What Is It and How To Asses It?", harver.com.
  2. "What is learning agilit, and how do you nurture it?", efrontlearning.com.
  3. "Seven faces of learning agility", Korn/Ferry Institute.
Autor: Michał Tuszyński
Młodszy Redaktor Grupa MBE

Ukończył finanse i rachunkowość na SGH z wyróżnieniem, obecnie doktoryzuje się z ekonomii tamże.

Wcześniej autor tekstów i analityk "Parkietu" oraz "Rzeczpospolitej", audytor spółek finansowych i konsultant.

W Grupie MBE jest odpowiedzialny za tworzenie i redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również