Temat tygodnia
Sprawdźcie, jak zostać królem personal brandingu. Część 2.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Hortensje biznesu. O uczciwości i etyce na polu biznesowym

Czy etyka w biznesie to dziś tylko modny, wytarty slogan? A może to wartość, o którą szczególnie dbają firmy, tak jak dobry ogrodnik o hortensje? Zobaczcie, jakie wnioski przynoszą wyniki raportu EY "Światowe Badanie Uczciwości w Biznesie 2022".
Kategoria: Wiadomości
18.05.2022
fot. Unsplash

Hortensja jest symbolem uczciwości i bogactwa. Byłaby idealnym pomysłem na nagrodę dla organizacji, których postępowanie można uznać za uczciwe nie tylko na podstawie gołosłownych deklaracji. Tylko czy uczciwość dziś to wciąż szczególna wartość dla firm? Czy w pełni zasłużonych do takiej nagrody byłoby wielu? 

Raport EY "Światowe Badanie Uczciwości w Biznesie 2022", w którym zwrócono uwagę również na polską perspektywę, przynosi kilka kluczowych wniosków: 

1. Uczciwość w biznesie jest ważna...

...i to bardzo! Wyniki badania pokazują, że rekordowo duży odsetek (aż 97%) respondentów – przedstawicieli kadry kierowniczej wyższego szczebla oraz pracowników na całym świecie – uznaje uczciwość w biznesie za ważną. To dobry punkt wyjścia do tego, czy we współczesnym świecie, nieco pogubionym, normy etyczne są wciąż istotne także tam, gdzie są własne interesy, duże pieniądze i gdzie jest możliwe wielkie pole do nadużyć.

2. Pandemia zepsuła standardy

41% respondentów (i 54% ankietowanych członków zarządu) twierdzi, że pandemia utrudniła prowadzenie biznesu w sposób etyczny – wymusiła nagłe, diametralne zmiany, a to zwykle stwarza okazje do nieetycznych zachowań. 

Potwierdzają to wyniki badań:

55% respondentów uważa, że standardy etyczne w ich firmach w ciągu ostatnich 18 miesięcy pogorszyły się albo pozostają na tym samym poziomie.

Co więcej, rekordowy poziom (18%) liczby poważnych nadużyć zanotowano właśnie w 2020 r., w szczycie pandemii COVID-19. W 2022 roku ten poziom utrzymuje się na poziomie 13%. 

3. Interes własny na pierwszym planie

Jednym z częściej pojawiających się powodów, dla których pracownicy czy członkowie zarządów są gotowi postąpić nieetycznie jest możliwość poprawienia perspektywy rozwoju swojej kariery lub wzrostu wynagrodzenia. Dla pieniędzy lub możliwości awansu, spośród różnych zachowań, respondenci byliby najbardziej skłonni podjąć się następujących:

  • ignorowanie nieetycznych postępowań dostawców, dystrybutorów lub innych partnerów biznesowych (takiej odpowiedzi udzieliło 17% członków zarządu, 6% innych pracowników),
  • fałszowanie dokumentacji finansowej (15% członków zarządu, 3% innych pracowników), 
  • umyślne wprowadzanie w błąd zewnętrznych audytorów lub regulatorów (18% członków zarządu, 3% innych pracowników), 
  • oferowanie lub przyjmowanie łapówek (14% członków zarządu).

4. Błędy do poprawy

Budowanie kultury uczciwości w biznesie to proces wymagający dużego wysiłku, także finansowego. Organizacje coraz więcej inwestują w kampanie komunikacyjne i szkoleniowe niż jeszcze dwa lata temu z nadzieją, że uda się sprowadzić firmę na właściwe etyczne tory. 

Co robią firmy w związku z etyką w biznesie? (rok 2020 vs 2022)
  2020  2022 
Wprowadzają kodeks postępowania, informujący pracowników o tym, jak powinni postępować w kontekście biznesowym 47% 53%
Prowadzą regularne szkolenia w zakresie istotnych przepisów prawa, regulacji lub wymagań branżowych 38% 46%
Definiują wartości przyświecające organizacji, które mają inspirować pracowników do właściwego postępowania 34% 38%

 

Badanie zostało przeprowadzone w okresie od czerwca do września 2021 r. na podstawie 4762 wywiadów w lokalnych językach z członkami zarządów, przedstawicielami kadry kierowniczej wyższego szczebla, managerami i pracownikami wybranych największych organizacji i organów administracji publicznej z 54 krajów i terytoriów z całego świata.

Źródło: Światowe Badanie Uczciwości w Biznesie 2022, EY, 2022. 

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również