Temat tygodnia
Zobaczcie, jak pokolenie Z widzi siebie w roli księgowych i jakie ma oczekiwania.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Czas na drzemkę. Sen podstawą produktywności w pracy

Zmęczenie, zniecierpliwienie i kłopoty z koncentracją? Odpoczynek jest podstawą prawidłowego funkcjonowania organizmu. Niestety coraz więcej osób na całym świecie zmaga się z problemami z prawidłowym snem.
Kategoria: Wiadomości
12.03.2019
Fot. Unsplash

Organizm człowieka w trakcie całego dnia odbiera mnóstwo bodźców. Należy pamiętać, że nie tylko w pracy ludzie zmagają się z obowiązkami. Sen jest odpoczynkiem od codziennych wyzwań, lecz tylko odpowiednio stosowany pozwoli na regenerację. Poprawa jakości odpoczynku może skutkować większą produktywnością w pracy przez wiele lat.

Ciągłe niewyspanie?

Wiele osób w pracy często odczuwa skutki niedoboru lub złej jakości snu.

  • kłopoty z pamięcią i koncentracją,
  • spowolnienie reakcji i większa ilość błędów,
  • większa podatność na infekcje,
  • spadek nastroju i zniecierpliwienie

Aktualnie zalecana długość snu (dla większości osób dorosłych) wynosi co najmniej 7 godzin na dobę. Jednak znaczna część osób aktywnych zawodowo nie stosuje się do zaleceń i cierpi na przewlekły niedobór snu.

Sleep Cycle

Istnieje aplikacja Sleep Cycle monitorująca sen użytkowników na całym świecie. Zobaczcie jak przedstawiają się statystyki z obecnego tygodnia.

Nalepszą jakością snu może pochwalić się:

  • Finlandia - 80%,
  • Holandia - 80%,
  • Wielka Brytania - 79%

Najgorzej ze snem radzą sobie mieszkańcy:

  • Japonii - 67%
  • Korei - 68%
  • Iranu - 69%

Aplikacja dostarcza również informacje o tym, ile godzin dziennie śpią ludzie z różnych części świata. Tabela przedstawia, ile procent mieszkańców Polski, Japonii i Finlandii przesypia daną ilość godzin w ciągu doby (stan na: 12.03.2019).   

Liczba godzin Polska Finlandia Japonia
6 godzin ok. 20% ok. 10% ok. 27%
7 godzin ok. 30% ok. 25% ok. 25%
8 godzin ok. 24% ok. 32% ok. 13%
9 godzin ok. 10% ok. 18% ok. 4%

Praca, moc, energia

Pracownicy dużych przedsiębiorstw w Polsce zostali poddani badaniu "Praca Moc Energia w polskich firmach. Sześć obszarów, które wpływają na efektywność organizacji".

Polacy należą do rekordzistów w liczbie godzin spędzonych w pracy. W 2015 roku przeciętny Polak w ciągu roku przepracował 1963 godziny. Średnia dla krajów należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju wynosi 1766 godzin.

Badanie ukazuje, że 60,9% ankietowanych budzi się zmęczona, 29,8% śpi krócej niż 6 godzin na dobę, a trudności w zasypianiu miewa aż 17%.

Pracownik nie ma wpływu na ilość swojej pracy, lecz na to w jaki sposób ją wykonuje.

Ponad połowa pracowników (50,2%) pracuje dłużej, niż 8 godzin dziennie. 31,1% ankietowanych ma poczucie, że jego wydajność odbiega od stanu pożądanego, a 34,2% odczuwa spadek energii w ciągu dnia.

Zaskoczeniem jest, że to nie ilość czasu spędzonego w biurze, a energia, z jaką pracownik rozpoczyna dzień ma wpływ na jego wydajność lub zmęczenie w pracy.

Krótka przerwa

Sekret bycia produktywnym to nie umiejętność zarządzania swoim czasem, a energią.

Faktem jest, że regularne przerwy w pracy pozytywnie wpływają na wzrost efektywności pracownika. Aż 46,4% ankietowanych nie pozwala sobie na odpoczynek podczas pracy, mimo że 41,3% przyznaje, że przerwa dodaje im energii do dalszego realizowania zadań.

Maksymalny czas skupienia wynosi około 90 minut. Pomijając przerwę pracownik naraża się na mniejszą kreatywność, dłuższy czas reakcji lub wydłużenie czasu wykonywania zdania.

Drzemka w pracy

Japonia to kraj, w którym jest najgorsza jakość snu. Fakt, że Japończycy mogą sobie pozwolić na drzemkę w pracy jest zatem zaskoczeniem. Co więcej, bardzo częstym widokiem jest pracownik, który śpi przy własnym biurku.

W Kraju Kwitnącej Wiśni sen jest zupełnie inaczej postrzegany. Zmęczony pracownik, to dobry pracownik. Drzemka w pracy sugeruje, że śpiąca osoba dużo i efektywnie pracuje - dlatego też jest zmęczona.

W Polsce podobne zachowanie zapewne byłoby uznane za lekceważenie swojego miejsca pracy i obowiązków.

A może to dobry pomysł?

Badania dowodzą, że niewyspany pracownik powinien mieć możliwość 15-30 minutowej drzemki około godziny 13:00.

National Sleep Fundation wymienia wiele korzyści wynikających z krótkiego odpoczynku. Drzemka, przede wszystkim, przywraca skupienie, czujność oraz wydajność. Poza tym, pracownik odczuwa korzyści psychologiczne, tj. lepsze samopoczucie lub relaks.

Źródło: Raport "Praca Moc Energia w polskich firmach. Sześć obszarów, które wpływają na efektywność organizacji", 2017.

Zobacz również