Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Sprostać wymaganiom jutra: umiejętności istotne dla specjalistów ds. finansów

Oczekiwania wobec pracowników działów finansowych zmieniają się. Certyfikacja U.S. CMA (Certified Management Accountant) może być dokładnie tym, czego potrzebujesz, aby zapewnić sobie lepszą przyszłość.
Kategoria: Wiadomości
28.09.2023

Jako specjalista ds. finansów musisz sprostać wysokim wymaganiom w szybko zmieniającej się branży. Weźmy na przykład niedawno ustanowioną dyrektywę o sprawozdawczości przedsiębiorstw  w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), która prawnie zobowiązuje firmy do śledzenia i raportowania danych liczbowych dotyczących zrównoważonego rozwoju.

Ten i inne podobne tematy były motywem przewodnim ostatniej Europejskiej Konferencji Rachunkowości i Finansów IMA (Institute of Management Accountants), która w tym roku po raz pierwszy odbyła się w Amsterdamie. Podczas tego wydarzenia, które w bieżącym roku koncentrowało się na "A New Frontier" (pol. Nowa Granica, Front), eksperci ds. rachunkowości i finansów wyjaśnili, jakich umiejętności powinni posiadać specjaliści ds. finansów, aby być przygotowanymi na przyszłość, w tym jak należy we właściwy sposób pokierować wprowadzeniem CSRD.

Jeśli podczas tego sopotkania jedna rzecz stała się jednoznaczna od prelegentów, to byłoby bieżące przeświadczenie: pozostawanie w miejscu nie wchodzi w grę. Twoja firma Cię potrzebuje. Ale w jaki sposób możemy przyczynić się do pozytywnych zmian i jakie umiejętności są do tego potrzebne?

Współpraca z interesariuszami niefinansowymi

Jeszcze niedawno napędzana przez intereariuszy fianoswych maksymalizacja zysków firmy była najważniejszym celem w branży.  Jednakże, w 2023 r. ważniejsze stało się spojrzenie na firmę z perspektywy przyszłości. W rezultacie zasoby niefinansowe zyskują coraz większą wartość, podobnie jak i rośnie znaczenie partnerów niefinansowych. Do tej ostatniej grupy należą pracownicy, organizacje pozarządowe i rząd.

Interesariusze chcą dziś wiedzieć, czy firma potrafi dostosować się do sytuacji na świecie i szacują to na podstawie np. raportu zrównoważonego rozwoju i innych wskaźników pozafinansowych. Można to zauważyć choćny w sferze finansowania: banki i inwestorzy coraz częściej zwracają uwagę na dane dotyczące zrównoważonego zarządzania w przedsiębiorstwie.

Dlatego też zaangażowanie podmiotów spoza sektora finansowego jest niezwykle istotne. Podobnie jak  odpowiedzieć na kluczowe pytanie: Co dokładnie jest dla tych interesariuszy najważniejsze?

Dane, które mają znaczenie

W dłuższej perspektywie interesariusze niefinansowi chcą danych i wiedzy. Jednocześnie dane niefinansowe stają się coraz bardziej istotne, ponieważ zrównoważony model biznesowy staje się coraz bardziej wartościowy dla udziałowców. Aktywa niematerialne, takie jak model biznesowy, marka i baza klientów, stają się coraz cenniejsze. Doświadczenie w pozyskiwaniu, zarządzaniu i przetwarzaniu danych odgrywa tu kluczową rolę. Zmienia się natomiast rodzaj danych, które trzeba przetwarzać.

Według jednego z prelegentów konferencji IMA, dr Arjana Brouwera, partnera w PwC Netherlands i profesora sprawozdawczości zewnętrznej na VU Amsterdam, 90% danych wymaganych do przyszłych raportów ma charakter jakościowy. Dlatego już teraz zacznij analizować i zadawać krytyczne pytania. Jakie są cele i ambicje Twojej organizacji? Jak wygląda Twój model zarządzania? Jaka jest Twoja rola w łańcuchu wartości? W ten sposób możesz już dziś sprawić, że Twoja organizacja będzie bardziej odporna w przyszłości.

Korzystanie z opowieści

Tak, interesariusze niefinansowi są ważni, ale aby coś zmienić i aby firma mogła spełnić nowe wymagania zewnętrznych interesariuszy oraz, np. dyrektywę CSRD, należy również zaangażować wewnętrznych partnerów. Również oni są ciekawi, co firma robi, aby uczynić działalność bardziej zrównoważoną. Jako specjalista ds. finansów możesz w przystępny sposób uwzględnić potrzeby wewnętrznych interesariuszy w sprawozdawczości spółki. Odgrywasz ważną rolę w identyfikowaniu małych i dużych zagrożeń na czas.

Nie wszystkich przekonują same dane. Opowiadanie historii staje się coraz ważniejsze dla specjalistów ds. finansów, aby zaangażować wewnętrznych interesariuszy. Rozwiązaniem może być współpraca z działem marketingu i komunikacji.

Kierując się celem

Anders Liu-Lindberg, szef Business Partnering Institute i kolejny uczestnik konferencji IMA, potwierdził tę zmianę w kierunku perspektywicznego spojrzenia. Podczas gdy w Finansach 4.0 firmy nadal były nastawione na zysk, w Finansach 5.0 zmieniają się one w ‚,nastawione na cel". Jako specjalista ds. finansów możesz być bardziej świadomy własnego kierunku. Jeśli wiesz, po co wykonujesz swoją pracę, będziesz w nią bardziej zaangażowany i popawisz swoje wyniki. Zmotywowani pracownicy zapewniają lepsze rezultaty i ułatwiają przyciąganie, zatrzymywanie i rozwijanie (nowych) talentów.

Radzenie sobie z przyspieszającymi zmianami w branży jest łatwiejsze, niż mogłoby się wydawać. Już teraz dysponujesz dużą wiedzą. W końcu najprawdopodobniej masz doświadczenie w zarządzaniu danymi, zadawaniu krytycznych pytań i przeprowadzaniu obiektywnych analiz. Istnieją jednak kroki, które możesz podjąć, aby poszerzyć swoją wiedzę i upewnić się, że jesteś wyposażony w umiejętności potrzebne do odniesienia sukcesu.

Zbuduj swój niezbędnik umiejętności z U.S. CMA

Nie ma lepszego czasu na dalsze rozwijanie tych umiejętności i tworzenie zestawu przydatnych narzędzi, aby pozostać przyszłościowym specjalistą ds. finansów. W ten sposób możesz pomóc kierować rozwojem swojej organizacji i kształtować kolejne dekady swojej kariery.

Jedną z opcji doskonalenia tych umiejętności jest uzyskanie certyfikatu U.S. CMA® (Certified Management Accountant), uznawanego na całym świecie tytułu dla specjalistów ds. rachunkowości i finansów. Posiadacze certyfikatu U.S. CMA są ekspertami w zakresie wyjaśniania "dlaczego" stojącego za liczbami. Posiadają umiejętności, które zapewniają wgląd w kierownictwo wyższego szczebla, są biegli w opowiadaniu historii i analizie danych oraz mogą pomóc w realizacji strategii.

Dwuczęściowy egzamin U.S. CMA obejmuje 12 podstawowych kompetencji, które są najbardziej pożądane przez dzisiejsze czołowe organizacje – tematy takie jak planowanie, budżetowanie i prognozowanie; zarządzanie ryzykiem; analiza decyzji; etyka; i więcej. Egzamin jest oferowany w trzech oknach testowych każdego roku – następny odbędzie się w styczniu/lutym 2024 r. – i istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci zdać egzamin, zwłaszcza jeśli lubisz uczyć się samodzielnie. Korzystanie z metody samodzielnej nauki do takiego egzaminu często ma sens dla zapracowanych finansistów, ponieważ każdy może wybrać czas i miejsce, które najlepiej pasuje do jego harmonogramu.

Co więcej, w organizacji IMA niedawno nawiązaliśmy współpracę z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach, aby uruchomić program Master of Business Administration w zakresie rachunkowości i finansów. Ten program studiów podyplomowych obejmuje trzy semestry i oferuje wyróżniające się połączenie edukacji MBA z przygotowaniem do certyfikacji U.S. CMA. Studia prowadzone są online w języku angielskim, a rejestracja jest otwarta do końca września.


W środowisku biznesowym, w którym zmiana jest jedyną stałą, powinieneś przygotować się na jutro, korzystając ze wszystkich dostępnych zasobów. Bądź gotowy na to, co nadejdzie – i powodzenia!

 

Zobacz również