Wiadomości|

22.05.2025

Zmiany pokoleniowe – kluczowy czynnik wpływający na przyszłość bankowości prywatnej w Polsce

Redakcja KarierawFinansach.pl, KarierawFinansach.pl

Raport Mastercard zatytułowany „Sztuka bankowości. Obraz rynku private banking w Polsce” wskazuje, że zmiany pokoleniowe stają się jednym z głównych wyzwań dla bankowości prywatnej. Przed bankami stoi konieczność dostosowania swoich ofert do oczekiwań nowego pokolenia przedsiębiorców i liderów.

W okresie 2024–2030 w polskich firmach rodzinnych ma dojść do 60–80 tysięcy procesów sukcesyjnych, co znacząco wpłynie na potrzeby klientów korzystających z usług private banking. Chociaż wprowadzono instrumenty prawne, takie jak fundacje rodzinne, skala przygotowań wciąż pozostaje niewystarczająca — aktualnie zarejestrowano zaledwie 2200 takich fundacji, a liczba zarządców sukcesyjnych to niespełna 41 tysięcy.

Nowa generacja sukcesorów prezentuje odmienne podejście do bankowości niż ich poprzednicy — są bardziej otwarci na zmiany i częściej dywersyfikują swoje relacje z bankami. Aż 76% z nich współpracuje z więcej niż jednym bankiem, w przeciwieństwie do 45% starszego pokolenia. To pokazuje, jak ważne jest dla banków budowanie relacji z klientami na wczesnym etapie.

Nowe priorytety inwestycyjne zamożnych klientów

Młodsi milionerzy chętniej inwestują w alternatywne aktywa, szukając sposobów na osiąganie wyższych zwrotów. Ponad 30% ich majątku trafia do takich klas aktywów jak nieruchomości (40%), fundusze nieruchomościowe i REITy (25%), fundusze Private Equity (17%), inwestycje z pasji (9%) — jak dzieła sztuki czy rzadkie alkohole — a także złoto (6%) i kryptowaluty (4%). Mastercard przewiduje, że do 2030 roku polskie banki prywatne będą musiały włączyć te instrumenty do swojej oferty, aby nadążyć za globalnymi trendami.

Coraz więcej zamożnych klientów w Polsce

Liczba Polaków posiadających majątek przekraczający 1 milion dolarów (HNWI) dynamicznie rośnie, a do końca dekady ma się potroić. Oprócz tej grupy, rośnie również znaczenie segmentu HENRY — osób o wysokich dochodach, które nie osiągnęły jeszcze statusu milionerów, ale oczekują spersonalizowanych usług finansowych. Od 2021 roku obserwuje się wyraźny wzrost tej grupy, co stanowi szansę dla banków na dotarcie do klientów z aktywami rzędu 400 tys. – 1 mln zł.
Banki powinny zatem zmodyfikować swoją strategię, by odpowiadać nie tylko na potrzeby tradycyjnych klientów private banking, ale także tych, którzy dopiero budują swój majątek.
 

Nowoczesne technologie i personalizacja usług jako klucz do lojalności


Aby sprostać rosnącym oczekiwaniom, banki muszą inwestować w technologie umożliwiające sprawną, spersonalizowaną obsługę oraz zrozumieć wartości nowej generacji klientów. Jak podkreśla Marta Życińska, dyrektorka generalna Mastercard Polska, sukces bankowości prywatnej w przyszłości będzie oparty na budowaniu trwałych relacji i partnerskim podejściu.

- Rosnący segment zamożnych klientów i zmiany pokoleniowe redefiniują standardy w bankowości prywatnej. To wyzwanie, które wymaga od banków nie tylko nowoczesnych rozwiązań technologicznych, ale także strategicznego podejścia do obsługi klientów. Aby temu sprostać, kluczowe będzie wykorzystanie technologii umożliwiających szybszą, bardziej personalizowaną obsługę oraz zrozumienie wartości i priorytetów nowej generacji milionerów, którzy oczekują od banków nie tylko kompetencji finansowych, ale także partnerskiego podejścia. Zaufanie i lojalność można zbudować tylko poprzez wczesne i trwałe relacje – to będzie fundament sukcesu private bankingu przyszłości – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe.

Cyfryzacja i AI w służbie bankowości prywatnej


Pomimo rosnącego znaczenia kanałów cyfrowych, obecnie tylko jedna trzecia klientów private banking korzysta z usług mobilnych. To pokazuje, jak wiele pozostaje do zrobienia w zakresie cyfryzacji. Równocześnie rośnie znaczenie sztucznej inteligencji jako wsparcia dla doradców bankowych. Do 2030 roku AI ma być powszechnie stosowana w doradztwie i obsłudze klientów, optymalizując procesy i przynosząc oszczędności.

Sztuczna inteligencja w bankowości. Jak AI zmienia rzeczywistość pracowników oraz klientów banków

O raporcie
Raport Mastercard został przygotowany na początku 2025 roku na podstawie analizy trendów rynkowych, danych transakcyjnych oraz wywiadów z klientami i przedstawicielami ośmiu banków działających na rynku private banking w Polsce.

Źródło: informacja prasowa
 

Tagi

Autor

Redakcja KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl

KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach.