III Dyrektywa
oraz założenia IV Dyrektywy
- podejście praktyczne
Dlaczego warto wziąć udział?
- Dowiecie się Państwo jak wasza instytucja może być narażona na "pranie pieniędzy"
- Jakie obowiązki ciążą na "instytucjach obowiązanych" i ich pracownikach, a także jaka jest osobista odpowiedzialność członków zarządów "instytucji obowiązanych"
- Zaprezentowane zostaną Państwu niezgodności pomiędzy prawem polskim i wspólnotowym, a także ich praktyczne następstwa
- Zaprezentowane zostaną zalecenia i rekomendacje Generalnego Inspektora Informacji Finansowej i bieżąca praktyka sądowa w zakresie procederu "prania pieniędzy" oraz ochrony danych osobowych
- Wymienią Państwo doświadczenia z innymi osobami z branży
- Będą mogli Państwo uczestniczyć w dyskusji i zadawać pytania ekspertowi
- Uzyskają Państwo w ciągu jednego, efektywnie wykorzystanego dnia, praktyczną wiedzę, bardzo przydatną w codziennej pracy zawodowej
Kto powinien wziąć udział?
- Kadra wyższego i średniego szczebla takich instytucji jak: banki, zakłady ubezpieczeń, biura rachunkowe, pośrednicy w obrocie nieruchomościami, firmy factoringowe, pośrednicy finansowi, doradcy finansowi, wszyscy przedsiębiorcy przyjmujący wpłaty o wartości powyżej 15.000 euro, agendy publiczne (podmioty współpracujące)
- Pracownicy odpowiedzialni za prowadzenie rejestrów transakcji podejrzanych
- Pracownicy odpowiedzialni za dokonywanie analizy ryzyka prania pieniędzy i stałego monitorowania stosunków gospodarczych z klientami
- Osoby odpowiedzialne za ochronę "instytucji obowiązanych" przed fraudami
- Członkowie zarządów w "instytucjach obowiązanych" ponoszący osobistą odpowiedzialność na podstawie dużej nowelizacji Ustawy
Zajęcia będą prowadzone w grupie składającej się z maximum 20 osób
Harmonogram:
09:30 - kawa na początek dnia
10:00 - rozpoczęcie zajęć
12:00 - przerwa na lunch
12:30 - kontynuacja zajęć
14:30 - przerwa na kawę
14:50 - kontynuacja zajęć
16:00 - zakończenie warsztatu
(przez cały czas trwania szkolenia w sali są dostępne napoje ciepłe i zimne oraz drobne przekąski)
Zakres tematyczny
1. Polska regulacja z ustawy o praniu pieniędzy* a regulacja wspólnotowa dotycząca tego zagadnienia (III Dyrektywa)
* ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. z 2010 r., Dz.U. Nr 46 poz 276 ze zm.)
2. Projekt nowych ram AML/CFT w UE, czyli założenia IV Dyrektywy:
- Cele IV Dyrektywy AML
- Nowy krąg "instytucji obowiązanych", czyli wyzwanie dla polskich przedsiębiorców
- Zmiany w regułach risk based approach
- Zmiany w zakresie dokumentowania i aktualizacji analiz bazujących na RBA
- Zmiany w zakresie środków bezpieczeństwa finansowego (CDD) w tym ograniczenie wyjątków od stosowania CDD
- Skodyfikowanie w załącznikach do IV Dyrektywy czynników niższego i wyższego ryzyka generowanego przez klienta
- Zmiany w postrzeganiu "beneficjenta rzeczywistego" (zwłaszcza osób prawnych) i obowiązek posiadania wiedzy o beneficjencie rzeczywistym przez samego klienta
- Zmiany dotyczące instytucji PEP'a (krajowego, zagranicznego lub międzynarodowego)
- Ułatwienia w obiegu informacji związanej z AML w ramach grup kapitałowych
- Zmiany w systemie sankcji za naruszanie reguł AML
- Przewidywana data uchwalenia (implementacji)
3. Siatka pojęć (definicje legalne z perspektywy praktycznej) ustawy , ze szczególnym uwzględnieniem kontrowersji dotyczących pojęcia:
- Klienta i beneficjenta rzeczywistego
- Wartości majątkowej i transakcji
- Stosunku gospodarczego
4. Organy właściwe w sprawach zapobiegania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych (nieujawnionych) źródeł oraz wybrane poglądy prezentowane przez regulatorów rynku (Praktyka podejścia GIIF do banków).
5. Podstawowa struktura obowiązków wynikających dla instytucji obowiązanych z Ustawy:
- Obowiązki rejestracyjne
- Obowiązki analityczne
- Obowiązek stosowania środków bezpieczeństwa finansowego (CDD)
- Inne obowiązki instytucji obowiązanej związane z klientami
6. Typowanie transakcji podejrzanych:
- geograficzne, przedmiotowe i podmiotowe czynniki zwiększające ryzyko transakcji;
- nietypowe zachowania prawne klientów zwiększające ryzyko transakcji;
- nietypowe zachowania faktyczne klientów zwiększające ryzyko transakcji;
- nietypowość transakcji jako czynnik zwiększający ryzyko z perspektywy procederu prania pieniędzy;
- przykłady transakcji podejrzanych w działalności instytucji obowiązanych.
7. Zasady przekazywania informacji Generalnemu Inspektorowi:
- typowy przebieg procesu notyfikacji dokonanej przez instytucję obowiązaną;
- kompetencję Generalnego Inspektora i prokuratora w związku z notyfikacją;
- komunikacja pomiędzy instytucją obowiązaną a klientem w związku z notyfikacją;
- skutki prawne dokonanej notyfikacji dla instytucji obowiązanej.
- kanały komunikacyjne wykorzystywane w relacjach z Generalnym Inspektorem.
8. Działania instytucji zobowiązanej na podstawie ustawy o praniu pieniędzy a regulacja z zakresu:
- ochrony danych osobowych;
- tajemnicy zawodowej.
9. Nadzorowanie personelu instytucji obowiązanej odpowiedzialnego za stosowanie obowiązków ustawowych
10. Gromadzenie wiedzy o kliencie jako czynnik minimalizujący ryzyka związane z ustawą o przeciwdziałaniu wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych (nieujawnionych) źródeł - także z perspektywy ochrony danych osobowych.
11. Odpowiedzialność karna i cywilna związana z ustawą o przeciwdziałaniu wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych (nieujawnionych) źródeł.
12. Orzecznictwo sądów na gruncie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych (nieujawnionych) źródeł.
Szczegółowe informacje dostępne na stronie organizatora »