Temat tygodnia
Sprawdźcie, jak zostać królem personal brandingu. Część 2.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Być jak Elon, czyli jak zostać królem personal brandingu? Część 1

Co sprawia, że ​​CEO Tesli i SpaceX jest wyjątkowy? W jaki sposób on i jego przedsiębiorstwa stały się znanymi markami? Czy wiecie, że wyrzucili go z własnej firmy?
Kategoria: Poradnik kariery
16.05.2022
Fot. unsplash.com

Twoja marka osobista to unikalne połączenie umiejętności, doświadczenia i osobowości oraz sposobu, w jaki je demonstrujesz. Jeśli próbujesz właśnie zbudować personal branding, pierwszą rzeczą do ustalenia jest Twoja nisza. Jaka jest Twoja pasja, Twoja specjalizacja? Z czego chcesz być znany, gdy ludzie słyszą Twoje imię?

Trochę o Elonie

Elon Musk rozpoczął karierę jako programista w wieku 12 lat. Po zdobyciu dyplomów z fizyki i ekonomii założył swój pierwszy startup. Ze swoim bratem Kimbalem stworzył Zip2, który dostarczał przewodniki turystyczne po mieście do gazet internetowych. Pieniądze za sprzedaż tej firmy wykorzystał na uruchomienie swojego kolejnego start-upu, firmy bankowości internetowej X.com. Mniej więcej rok później połączył się ze start-upem finansowym Confinity, tworząc PayPal. 

Musk od dawna wierzył, że aby życie przetrwało, ludzkość musi stać się gatunkiem wieloplanetarnym. Gdy PayPal został kupiony przez eBay, wykorzystał pieniądze ze sprzedaży na uruchomienie Space Exploration Technologies (SpaceX).

Cel? Niedrogie loty w kosmos.

Następnie zainwestował około 70 milionów dolarów w Teslę, firmę produkującą samochody elektryczne, której współzałożycielami są amerykańscy przedsiębiorcy Martin Eberhard i Marc Tarpenning. Jej dyrektorem generalnym stał się w 2008 r. Po drodze stworzył firmę solarną SolarCity, którą później kupiła Tesla. Od Hyperloopa po The Boring Company, OpenAI i Neuralink – Elon po prostu nie może przestać wymyślać pomysłów na futurystyczną technologię. Jak osiągnąć taki sukces?

Lekcja 1 – możesz stać się ekspertem każdej dziedziny

Przed swoim kosmicznym przedsięwzięciem Elon Musk niewiele wiedział o rakietach i technologii kosmicznej – miał jednak pasję i ciekawość. Po skontaktowaniu się z Jimem Cantrellem, byłym konsultantem lotniczym NASA, poświęcił się nauce wszystkiego na ten temat [1]. Zanim założył SpaceX, dosłownie zgłębił rocket science, czytając podręczniki akademickie Cantrella i rozmawiając z ekspertami z branży.

Musk zaczyna od zainteresowania określonym tematem (dysponując niewielką wiedzą), co skutkuje powstaniem firmy, która zmienia swoją dziedzinę.

Jego zamiłowanie do wiedzy stosowanej i umiejętność niezwykle szybkiego uczenia się oznacza, że ​​może stać się ekspertem w każdej dyscyplinie.

Jeżeli Elon może to zrobić, Ty też! Jak stać się ekspertem, poświecając 40 minut dziennie doskonaleniu się [3]?

  1. Określ, co chcesz opanować.

  2. Podziel to na szereg umiejętności.

  3. Skoncentruj się na najważniejszej umiejętności.

  4. Dowiedz się wystarczająco, aby zacząć.

  5. Usuń wszelkie bariery w praktyce.

  6. Poświęć 20 godzin praktyki.

  7. Po prostu to zrób!

Jeśli chodzi o budowanie silnej marki osobistej, oprócz wiedzy specjalistycznej, umiejętności miękkie są prawie tak samo ważne jak umiejętności techniczne. Aby uchwycić i zaangażować swoją grupę docelową jako lidera myśli, musisz być lubiany.

3 najważniejsze umiejętności miękkie Muska to:

  • krytyczne myślenie,
  • odporność,
  • wyznaczanie celów.

Liczy się mindset. Elon (jak sam podkreśla) nie jest zainteresowany dobrami doczesnymi. Jego ambicje to m.in. wysłanie ludzi na Marsa, zintegrowanie sztucznej inteligencji z ludzkim umysłem czy zrewolucjonizowanie przemysłu solarnego. Jak zachowują się ludzie zmieniający świat [2]?

  1. Poświęcają się temu, co nadaje sens i cel ich życiu.
  2. Ciągle się doskonalą.
  3. Angażują się w relację z ludźmi we wzajemnie korzystny sposób.
  4. Inwestują czas i energię w to, co może być.
  5. Przyjmują krytykę.
  6. Rozpowszechniają to, co wiedzą.
  7. Podnoszą innych, gdy sami się wznoszą.
  8. Traktują podróż jako cel.
  9. Dobrze wykorzystują wpływy.

Lekcja 2 – jeżeli coś nie działa, zmień to

Wiesz, że w 1999 roku PayPal w swej pierwotnej formie został wybrany „najgorszym pomysłem biznesowym roku”? Na szczęście było to mniej więcej wtedy, gdy e-commerce zaczął się rozwijać, a założyciele PayPal, Peter Thiel i Max Levchin, spotkali Elona Muska. Jego firma (X.com) umożliwiała użytkownikom wysyłanie pieniędzy pocztą elektroniczną. Obie spółki połączyły się, odrzuciły pierwotny pomysł i skupiły na rozwoju portfela internetowego [4]. Okazało się to niezwykle popularne wśród użytkowników serwisu eBay. 

Dzięki agresywnej strategii marketingowej Muska wzrost eksplodował. Od stycznia do sierpnia 2000 r. liczba kont PayPal wzrosła z 12 000 do 2,7 miliona [5].

Jak zarządzać personal brandingiem, jeżeli dotychczasowa strategia nie działa?

  1. Jeśli masz już odbiorców, dowiedz się, czego chcą. Czytaj komentarze do Twoich treści.
  2. Jeśli jesteś nowicjuszem, zbadaj swoich konkurentów i przeczytaj ich opinie.
  3. Nawiąż kontakt z grupą docelową i poproś o wgląd.
  4. Nawiąż kontakt z przedstawicielami Twojej branży.
  5. Wybieraj i twórz odpowiednie treści.
  6. Informuj odbiorców przez cały proces.
  7. Pamiętaj, że LinkedIn to świetna platforma do badań i inspiracji marki osobistej.
  8. Nie bój się stracić obserwujących w procesie formowania wizerunku.

Lekcja 3 – kto boi się porażki, ten nic nie osiągnie

Czasami trudno uwierzyć, że można się podnieść z porażki. Elon Musk jest dowodem na to, że jest to możliwe. Był dyrektorem generalnym PayPal – jednej z najszybciej rozwijających się i najbardziej wpływowych firm technologicznych swoich czasów. Więc co się stało? Cóż, pod koniec 2000 roku Musk próbował przekonać zarząd do przeniesienia swoich serwerów z wolnego systemu operacyjnego Unix do Microsoft Windows. Nie poszło to jednak zbyt dobrze i rozpoczęło wielką walkę między założycielami. 

W rezultacie, gdy Elon leciał do Australii na zasłużone wakacje, został zwolniony.

Podczas swojego przemówienia w 2012 r. w California Institute of Technology [6] wyjaśnił swój kolejny punkt zwrotny. „Wychodząc z PayPala, pomyślałem: No cóż, jakie są inne problemy, które prawdopodobnie najbardziej wpłyną na przyszłość ludzkości?”

To, co dla jednych byłoby ciosem, dla Elona stanowiło okazję. Pokazał on, że zamiast skupiać się na osiąganiu zysku, wolał dokonać humanitarnej zmiany. Pozostając większościowym udziałowcem PayPala, kiedy eBay kupił go kilka lat później za 1,5 miliarda dolarów [7], Musk otrzymał 180 milionów dolarów. Pieniądze przyszły w idealnym momencie, dając mu fundusze na założenie SpaceX i znaczne zainwestowanie w Teslę. Jednak później nie było wcale lepiej. SpaceX zmagał się m.in. z licznymi problemami przy starcie rakiet.

Cała lista porażek Elona znajduje się poniżej.

Porażki Elona

Obszar Rodzaj
Netscape Nie otrzymał pracy
Zip2 Usunięty jako CEO z własnej firmy
PayPal Został zwolniony, gdy przebywał na wakacjach
SpaceX Na krawędzi bankructwa przez problemy ze startami i lądowaniem rakiet
Tesla Opóźnienia w produkcji
Życie osobiste

Wiele pozwów i grzywien za tweety

Życie na kredyt w 2008 r., gdy jego firmy były na skraju bankructwa

3 rozwody

Szczególną uwagę przykuwa także ostatni wiersz tabeli. Chociaż znajdujemy się na portalu dotyczącym rozwoju kariery zawodowej, warto ustalić swoje priorytety już na starcie. Szalony etos pracy (Elon, jak twierdzi, pracuje nawet 100 h tygodniowo) sprawia, że mniej czasu poświęcamy bliskim – jak widać u najbogatszej obecnie osoby na świecie, mogło to sprzyjać 3 rozwodom.

cdn.

O tym, w jakim celu miliarder wybrał się do Rosji i co sam twierdzi o idei marek i brandingu, dowiecie się z drugiej części artykułu! Przeglądajcie serwis karierawfinansach.pl, tekst już wkrótce!

 

Źródła:

  1. "Former SpaceX Exec Explains How Elon Musk Taught Himself Rocket Science", businessinsider.com.
  2. "9 Core Behaviors Of People Who Positively Impact The World", forbes.com.
  3. "How to Become An Expert (At Just About Anything) In Just 45 Minutes A Day", medium.com.
  4. "PayPal Puts Dough in Your Palm", wired.com.
  5. "5 Things You Didn't Know About PayPal Holdings Inc.", fool.com.
  6. "Elon Musk's Legendary Commencement Speech", youtube.com.
  7. "eBay picks up PayPal for $1.5 billion", cnet.com.
  8. "SpaceX.com", spacex.com.
  9. "Tesla.com", tesla.com.
Autor: Michał Tuszyński
Młodszy Redaktor Grupa MBE

Ukończył finanse i rachunkowość na SGH z wyróżnieniem, obecnie doktoryzuje się z ekonomii tamże.

Wcześniej autor tekstów i analityk "Parkietu" oraz "Rzeczpospolitej", audytor spółek finansowych i konsultant.

W Grupie MBE jest odpowiedzialny za tworzenie i redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również