Przy opisie znajomości języka najlepiej posługiwać się klasyfikacją przyjętą przez Radę Europy, znaną pod nazwą: Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ, ang. Common European Framework of Reference for Languages, CEFR). Jest to sześciopoziomowa skala, która określa umiejętności w mówieniu, słuchaniu,czytaniu i pisaniu w języku obcym. Klasyfikacja jest uniwersalna – można ją wykorzystać do opisu znajomości każdego języka. Ma też międzynarodowe zastosowanie – stosuje się ją na terenie całej Europy, a także w Egipcie, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Korei i na Filipinach.
Europejski System Opisu Kształcenia Językowego ujednolica nazewnictwo kursów językowych, ich poziomy a także wymagania egzaminów certyfikatowych oraz gwarantuje wzajemną uznawalność certyfikatów, dyplomów i zaświadczeń wydawanych przez różne instytucje w różnych krajach.
Oto dokładne umiejętności, które są wymagane dla poszczególnych poziomów językowych:
Poziom
Opis posiadanych umiejętności
A1
rozumie i potrafi stosować podstawowe zwroty potoczne i wyrażenia dotyczące życia codziennego,
potrafi przedstawiać siebie i innych,
potrafi formułować pytania z zakresu życia prywatnego, dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi, których zna i rzeczy, które posiada,
potrafi prowadzić prostą rozmowę, pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiale i jest gotowy do pomocy.
A2
rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia w zakresie tematów związanych z życiem codziennym (są to np.: podstawowe informacje dotyczące rozmówcy, jego rodziny, zakupów, otoczenia, pracy),
potrafi porozumiewać się w rutynowych, prostych sytuacjach komunikacyjnych, wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe,
potrafi w prosty sposób opisywać swoje pochodzenie i otoczenie, w którym życj, a także poruszać sprawy związane z najważniejszymi potrzebami życia codziennego.
B1
rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych, standardowych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla pracy, szkoły, czasu wolnego itd.
potrafi radzić sobie w większości sytuacji komunikacyjnych, które mogą się zdarzyć w czasie podróży w regionie, gdzie mówi się danym językiem,
potrafi tworzyć proste, spójne wypowiedzi ustne i pisemne na tematy, które są danej osobie znane bądź ją interesują,
potrafi opisywać doświadczenia, zdarzenia, nadzieje, marzenia i zamierzenia, krótko uzasadniając bądź wyjaśniając swoje opinie i plany.
B2
rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, łącznie z rozumieniem dyskusji na tematy techniczne z zakresu jej specjalności,
potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka, nie powodując przy tym napięcia u którejkolwiek ze stron,
potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie tematów, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.
C1
rozumie szeroki zakres trudnych, dłuższych tekstów, dostrzegając także znaczenia ukryte, wyrażone pośrednio.
potrafi wypowiadać się płynnie, spontanicznie, bez większego trudu, odnajdując właściwe sformułowania,
skutecznie i swobodnie potrafi posługiwać się językiem w kontaktach towarzyskich i społecznych, edukacyjnych bądź zawodowych,
potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane, szczegółowe wypowiedzi dotyczące złożonych problemów,
sprawnie i właściwie posługuje się regułami organizacji wypowiedzi, łącznikami i wskaźnikami zespolenia tekstu.
C2
portafi zrozumieć praktycznie wszystko, co usłyszy lub przeczyta,
potrafi streszczać informacje z innych źródeł (pisanych lub mówionych) w sposób spójny, odtwarzając zawarte w nich tezy i wyjaśnienia,
potrafi wyrażać swoje myśli bardzo płynnie, spontanicznie i precyzyjnie, subtelnie różnicując odcienie znaczeniowe nawet w bardziej złożonych wypowiedziach.
Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.