Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Jak przekonać do siebie pracodawcę? Sposoby inne niż CV i list motywacyjny

Szukanie pracy to coś, z czym większość z nas będzie miała do czynienia prędzej czy później. Jak wyróżnić się z tłumu i zachęcić do siebie pracodawcę inaczej niż standardowymi metodami?
Kategoria: Poradnik kariery
09.06.2022
fot. Unsplash

Łacińskie skrzydlate słowa curriculum vitae pochodzą z mowy konsularnej W obronie Rabiriusza (63 p.n.e.) Cycerona. Oznaczają one "przebieg życia". Dziś CV razem z listem motywacyjnym stanowią pakiet startowy dla każdej osoby starającej się o pracę. Niestety większość ochotników na tych właśnie dwóch dokumentach kończy. Wyróżnij się lub zgiń! Ten bon mot stanowić będzie przyczółek do dzisiejszych rozważań o tym, jak pokazać się zatrudniającemu z jak najlepszej strony.

Jak wyróżnić się przed rozmową kwalifikacyjną?

Oto zbiór uniwersalnych reguł, które mogą pomóc Wam zabłysnąć pośród tłumu.

  1. Zbudujcie odpowiednie i zrównoważone media społecznościowe. Naiwnym jest tutaj założenie, że uzupełniony profil na LinkedIn to wszystko, co można zrobić w tej materii a Wasze inne media społecznościowe albo nie istnieją, albo nie interesują pracodawcy! Błąd.

    Każdy zatrudniający doskonale wie, że to, co podsuwacie mu bezpośrednio jest dopieszczone i stanowi materiał czysto marketingowy. Tak jak dla inwestorów giełdowych liczą się informacje wewnętrzne o spółce (tzw. insider info), bo dają przewagę komparatywną, tak i dział HR wolałby wiedzieć o Was nieco więcej z bardziej zaufanych źródeł.

    Do tego macie właśnie takie media jak Facebook, Instagram czy Twitter. Jeżeli są one przepełnione zdjęciami z Waszych imprez i tylko z nich, zapali to czerwoną lampkę zatrudniającemu. Najprostszym sposobem w takiej sytuacji byłoby ograniczenie widoczności profilu dla obcych, ale znacznie lepszym rozwiązaniem może być po prostu sprytne moderowanie treści. Pokazanie się od strony ludzi, którzy zarówno potrafią się bawić, jak i spędzają czas na grze w szachy, samorozwoju czy uczestniczeniu w konferencjach, zbuduje Wasz wiarygodny obraz. Obraz ludzi o szeregu kompetencji miękkich, jak i zainteresowanych światem.
  1. Udokumentujcie dobrze swe dokonania i pasje, dając się odkryć. Punkt ten stanowi rozwinięcie poprzedniego. Media społecznościowe mogą stać się Waszym portfolio – które im wcześniej zacznie być budowane, tym lepiej. Kilkuletnia historia zrównoważonego rozwoju wśród wartościowych ludzi będzie stanowić dla Was ogromną przewagę na rynku pracy. A jeśli chodzi już o ludzi, to...
  2. ... zbudujcie sieć kontaktów w branży. Jak powiedział kiedyś legendarny Warren Buffet: "Otaczajcie się ludźmi, którzy są lepsi od Was. Wybierajcie takich współpracowników, którzy motywują Was do podążania w lepszym kierunku". W ten sposób zdobędziecie pokaźną bazę referencji, a także koneksji, które mogą okazać się nieocenione przy poszukiwaniu zatrudnienia lub rozwijaniu biznesu.

Jak zabłysnąć na rozmowie kwalifikacyjnej?

Udało się. Trud budowania wizerunku osobistego i dobrze napisane CV się opłaciły. Zaproszono Was na rozmowę o pracę. Co robić?

  1. Zróbcie dokładny research spółki, w której chcecie znaleźć zatrudnienie. Po pierwsze, ważne jest, aby jasno zrozumieć rolę i firmę, do której aplikujecie, aby nie denerwować się żadnymi pytaniami. Przeczytajcie dokładnie opis stanowiska, spójrzcie na stronę internetową przedsiębiorstwa, poszukajcie wiadomości na jej temat i sprawdźcie aktywność w mediach społecznościowych. Spróbujcie dowiedzieć się więcej o swoim rozmówcy (np. za pośrednictwem Twittera lub LinkedIn), aby zobaczyć, ile macie ze sobą wspólnego. To pomoże w rozmowie.
  2. Zwróćcie uwagę na mowę ciała. Nawet 90% komunikacji stanowi ta niewerbalna. Sprawny rekruter z pewnością wykryje Waszą niepewność, stres czy półprawdy.

    Pewność siebie sprawia, że zostaniecie zapamiętani.

    Na początku przywitajcie się pewnym uściskiem dłoni i koniecznie nawiązujcie kontakt wzrokowy podczas rozmowy. Unikajcie jednak stałego wpatrywania się w osobę prowadzącą rozmowę kwalifikacyjną lub w dół na stół, ponieważ może to świadczyć o Waszej nieśmiałości.
  1. Zwróćcie uwagę na swój strój. Może wydawać się to oczywiste, ale zawsze dobierzcie ubiór do okazji, pamiętając, że czasem lepiej ubrać się zbyt elegancko niż zbyt codziennie. Zadbajcie o dopasowany, niekrzykliwy strój (chyba że startujecie do agencji marketingowej). Postarajcie się o dodatki, które wyróżnią Was z tłumu.
  1. Steve Jobs powiedział kiedyś, że najpotężniejszą osobą na świecie jest anegdociarz (storyteller). Bądźcie anegdociarzami-gawędziarzami. 
    W ramach odpowiedzi na pytania rozwijajcie konkretne przykłady, kiedy coś Wam się udało. Sprawiacie wtedy wrażenie osoby kompetentnej, która dużo przeżyła i poradzi sobie w każdej sytuacji, a więc jest samodzielna.
    Nie bójcie się też wspominać o swoich porażkach, dodając, jak się z nich wydostaliście – im kreatywniej, tym lepiej. Nikt nie lubi ludzi doskonałych.
  2. Sami zadawajcie pytania. Rekruter często pod koniec rozmowy chce wiedzieć, czy macie jakieś wątpliwości. Jest to doskonała okazja do tego, by zabłysnąć elokwencją. Dowiedzcie się więcej o możliwościach awansu, dostępnych szkoleniach, kulturze organizacyjnej pracy czy o tym, jak firma rozwiązuje konflikty wewnątrz zespołów.

Źródło:

Autor: Michał Tuszyński
Młodszy Redaktor Grupa MBE

Ukończył finanse i rachunkowość na SGH z wyróżnieniem, obecnie doktoryzuje się z ekonomii tamże.

Wcześniej autor tekstów i analityk "Parkietu" oraz "Rzeczpospolitej", audytor spółek finansowych i konsultant.

W Grupie MBE jest odpowiedzialny za tworzenie i redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również