Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Rekrutacja bez uprzedzeń. Lista dobrych praktyk

Różnorodność i inkluzywność w miejscu pracy to wartości, które mają coraz większe znaczenie nie tylko dla firm, lecz także dla pracowników i kandydatów. Zobaczcie, jak powinna przebiegać włączająca, wolna od uprzedzeń rekrutacja.
Kategoria: Poradnik kariery
15.07.2021
Fot. Unsplash

Prowadzenie procesu rekrutacyjnego w dzisiejszych czasach to nie lada wyzwanie. Specjaliści, którzy zajmują się rekrutacjami w firmach stąpają po cienkim lodzie, bowiem momentów, w których można popełnić mniejsze faux pas czy większą gafę jest wiele. Tym bardziej, że coraz większą wagę przykłada się do kwestii diversity & inclusion, czyli zachowania różnorodności w organizacji i włączania, a nie wykluczania pracowników. Wymaga to niezwykłej uważności, może doświadczenia a czasem po prostu spojrzenia na dotychczasowe procesy z innej perspektywy. 

Informacje o tym, jak przeprowadzić proces rekrutacyjny – począwszy od napisania oferty pracy wolnej od uprzedzeń, aż po samą rozmowę i wdrożenie w obowiązki przynosi poradnik dobrych praktyk w zakresie rekrutacji, przygotowany z inicjatywy Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) w ramach programu Working Together we współpracy z partnerami The Adecco Group oraz kancelarią prawną Sdzlegal Schindhelm. Oto kilka "smaczków", które mogą być ciekawe zarówno z perspektywy rekrutera (na co uważać!), jak i kandydata. Zobaczcie, jak powinien przebiegać proces rekrutacyjny, który promuje akceptację, otwartość i zrozumienie – wartości, którymi dzisiaj chwali się tak wiele organizacji. 

1. Szerokie pole widzenia

Rekrutacja inkluzywna powinna oznaczać otwarcie się na różne kanały dotarcia do kandydatów, także te niestandardowe, jak np. branżowe organizacje czy stowarzyszenia, które reprezentują osoby z rozmaitych środowisk. To świetna droga do odkrycia talentów, których w inny sposób nie udałoby się poznać. 

2. Wolna od uprzedzeń oferta pracy

Włączająca, a nie wykluczająca oferta pracy to taka, która jest napisana inkluzywnym językiem, czyli takim, który:

  • jest wolny od uprzedzeń, stereotypów i aluzji do nieistotnych detali;
  • docenia pozytywne cechy ludzi – bez względu na ich płeć, orientację seksualną, niepełnosprawności, wiek, pochodzenie społeczne, religię czy światopogląd;
  • nie utrwala stereotypowych wyobrażeń o rolach płciowych.

Na co zwrócić uwagę przy czytaniu oferty pracy? Oto 5 głównych cech inkluzywnej oferty pracy:

  1. jest skoncentrowana na stanowisku - nie mówi o typie osoby, ale o zadaniach zawodowych, 
  2. zawiera zwięzłą listę oczekiwań (oferty pracy z długą listą wymagań odstraszają kandydatów – zwłaszcza kobiety, które najczęściej aplikują tylko wówczas, gdy mają przekonanie o spełnieniu wszystkich wymogów), 
  3. jest skoncentrowana na praktycznych umiejętnościach zamiast na doświadczeniu, 
  4. jest wolna od żargonu, za to zrozumiała dla szerokiego grona odbiorców,
  5. podkreśla podejście do różnorodności, np. oferuje pracę elastyczną, bądź włączające zasady pracy. 

3. Różnorodność i inkluzywność na etapie rekrutacji

Do dobrych praktyk, które pozwalają firmom tworzyć kulturę opartą o takie wartości jak różnorodność i inkluzywność już na etapie rekrutacji zalicza się:

  • włączanie do udziału w procesach rekrutacji różnorodnych przedstawicieli – reprezentantów rozmaitych stanowisk i środowisk, 
  • korzystanie z testów umiejętności, których kandydaci będą realnie potrzebować na określonym stanowisku. Takim sprawdzianem może być np. próbka potencjalnej pracy bądź realizacja przykładowego zadania, z którym później zmierzą się w życiu zawodowym, 
  • organizację profesjonalnych szkoleń dla pracowników na temat nieświadomych nastawień, podczas których profesjonalna kadra zwraca uwagę na to, co sami pomijamy. 
  • anonimizowanie CV w procesie selekcji – dane osobowe ujawnia się dopiero po rozmowie z kandydatem.

4. ...i już po zatrudnieniu

Inkluzywna rekrutacja to proces, który nie kończy się wraz z zatrudnieniem. Bardzo ważne jest osadzenie różnorodności w kulturze organizacyjnej, na każdym szczeblu organizacji. Do działań, które wspierają inkluzywność, po zatrudnieniu zaliczyć można:

  • tworzenie sieci pracowniczych, łączących osoby identyfikujące się z określonymi działaniami czy doświadczeniami, czy grup zewnętrznych, branżowych, do których mogą dołączyć osoby o podobnych zainteresowaniach, 
  • podejmowanie inicjatyw na rzecz różnorodności i integracji, np. cyklicznych śniadań, podczas których pracownicy częstują swoimi potrawami regionalnymi. 

 

Źródło: "O różnorodności i  inkluzywności słów kilka. Poradnik dobrych praktyk", Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) w ramach programu Working Together, 2021 we współpracy z partnerami The Adecco Group oraz kancelarią prawną Sdzlegal Schindhelm.

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Zobacz również