Temat tygodnia
Sprawdźcie, jakie są aktualne stawki wynagrodzeń w tej branży.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Zmiana pracy na niższe stanowisko – czy warto?

Małgorzata Tryc, starszy konsultant Finance and Accountancy w firmie rekrutacyjnej Antal, opowiada jak poradzić sobie ze zmianą pracy na niższe stanowisko oraz czy nie wpłynie to negatywnie na karierę pracownika.
Kategoria: Poradnik kariery
25.04.2019
Fot. Sebastián León Prado / Unsplash

Redakcja: Czy doświadczony kandydat, który ubiega się o pracę na niższym stanowisku niż to, które wykonywał wcześniej ma większe szanse na zatrudnienie?

Małgorzata Tryc, starszy konsultant Finance and Accountancy w firmie rekrutacyjnej Antal: Doświadczony kandydat, który ubiega się o pracę na niższym stanowisku, może mieć problem ze znalezieniem zatrudnienia. Zazwyczaj organizacja rozważająca taką kandydaturę ma dużo obaw. Pierwsza z nich to pytanie jaka jest motywacja kandydata do takiej zmiany? Drugie pytanie, to czy za chwilę do tego kandydata nie zadzwoni headhunter i nie zaangażuje go w projekt, który jest adekwatny do jego doświadczenia i posiadanych kwalifikacji? Może zdarzyć się również tak, że kandydat szybko znudzi się pracą na danym stanowisku lub będzie aspirował na wyższy, zajęty już wakat.

Zatrudnienie osoby na niższym stanowisku wiąże się z dużym ryzykiem. Jednocześnie jest to obszar, który trzeba dokładnie zbadać, ponieważ motywacja takich osób jest często bardzo logiczna i zupełnie zrozumiała. Myślę, że właśnie współpraca z ekspertami, osobami, które zajmują się rekrutacją na rynku pracy, daje szansę pracodawcy na wyjaśnienie tych kwestii.

Czy pracownik z większym doświadczeniem niż to oczekiwane przez pracodawcę ma asa w rękawie i może negocjować wzrost warunków finansowych?

Jeśli pracodawca ma otwarty wakat i oczekuje od kandydata konkretnego doświadczenia, to ma również określony budżet na to stanowisko. Stąd nie można wymagać, że firma zapłaci za kompetencje, których akurat u siebie nie potrzebuje, bo posiada zasoby w danym obszarze.

W jakich sytuacjach decyzja kandydata, aby pracować na niższym stanowisku może być słuszna?

Wbrew pozorom decyzje o pracy na stanowisku niższym niż dotychczasowe, zdarzają się dość często.

Zazwyczaj taka sytuacja występuje, kiedy kandydat ma duże doświadczenie w jednej branży lub w konkretnym obszarze działalności, ale chce poszerzyć swoje horyzonty i zdobywać doświadczenie w innej gałęzi gospodarki. Drugą kwestią jest motywacja prywatna, kiedy kandydat woli zrezygnować z wyższego stanowiska i odpowiedzialności, na przykład na rzecz rodziny lub rozwoju swoich pasji.

Czy przez taką decyzję może ucierpieć kariera pracownika? Jeżeli tak, to jak można temu zapobiec?

Kariera pracownika, który aplikuje na niższe stanowisko, nie ucierpi pod warunkiem, że już na wstępnym etapie uzasadni on swoją decyzję potencjalnemu pracodawcy. Najlepszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest list motywacyjny. Z procesów rekrutacyjnych, które dotychczas przeprowadzałam wynika, że firma może na tym tylko zyskać. Kandydaci są świadomi, jak chcą pokierować swoją karierą i jeśli ktoś decyduje się na zmianę zawodową, jest zdeterminowany i zmotywowany, to może stanowić wyłącznie siłę w nowym zespole.

Czy przy kolejnej rekrutacji nie wpłynie to negatywnie na wybór pracodawcy?

Kwestia tego, aby pokazać pozytywny aspekt owej zmiany, pozyskania nowego doświadczenia, rozwoju innych umiejętności.

A jak to wygląda od strony samego kandydata: czy nowa praca na niższym stanowisku jest w stanie usatysfakcjonować pracownika?

Dotychczasowe wyższe stanowisko i jego prestiż tracą na wadze w perspektywie możliwości zdobycia nowego doświadczenia. Bardziej atrakcyjne aniżeli zarobki są aspekty związane z rozwijaniem swojej kariery zawodowej.

Co z poczuciem własnej wartości? Czy przez taką decyzję zawodową pracownik nie straci pewności siebie?

Poczucie własnej wartości na rynku pracy zależy w głównej mierze od zdobywanego doświadczenia, stażu pracy i wysokości obejmowanego stanowiska.

Kluczem jest umiejętne przedstawienie swojej kandydatury oraz opisanie posiadanych kompetencji. Warto spotkać się z profesjonalnym rekruterem lub konsultantem, który pomoże dostrzec pozytywne aspekty danej osoby, przeprowadzi próbne rozmowy i pokaże jak poradzić sobie z niekomfortowymi sytuacjami lub emocjami. Ćwiczenie czyni mistrza. Kandydaci, którzy odbyli już kilka rozmów rekrutacyjnych, naturalnie czują się pewniej, ponieważ znają potencjalny przebieg procesu czy pytania, które mogą się pojawić.

Jak osoby zajmujące się rekrutacją postrzegają takich kandydatów? Czy podczas rekrutacji pojawia się "nutka niepewności" w stosunku do osoby ubiegającej się o pracę na niższym stanowisku?

Rekrutacja to złożony proces za jego efekt i sukces odpowiada wiele różnorodnych czynników. Współpraca z kandydatem, który ubiega się o niższy wakat, wymaga przede wszystkim solidnego i szczerego uzasadnienia swojej decyzji. Jeśli ten warunek zostanie spełniony, z pewnością nie wpłynie to na jego aplikację. Zazwyczaj najpierw skupiamy się na motywacji kandydata, która jest badana od początku jego zaangażowania w proces. Warto zwrócić uwagę, że może się ona zmieniać. Wiele o tym może powiedzieć kwestia dostępności pod telefonem, e-mailem czy otwartości na rozmowę.

Powody ubiegania się o niższe stanowisko, to powody również czysto indywidualne osoby na bardzo wysokich stanowiskach, często mają bardzo odpowiedzialną pracę, która wiąże się z nadgodzinami, wyjazdami zagranicznymi. Takie osoby dochodzą do takiego momentu w swoim życiu, kiedy pieniądze nie dają im już satysfakcji.

Dziękuję za rozmowę.

Ekspert: Małgorzata Tryc
Starszy konsultant Finance and Accountancy Antal

Od 13 lat współpracuje z finansistami. Posiada 11 lat doświadczenia zawodowego związanego z EY Academy of Business, a od 2 lat rozwija się w strukturze firmy rekrutacyjnej Antal jako Senior Consultant w dziale Finance & Accountancy. Realizuje procesy rekrutacyjne w pionach księgowości, kontrolingu i podatków. Odpowiada za kontakty z uczelniami i instytucjami certyfikującymi finansistów. Mając tytuł Asesora, bierze udział w procesach Assessment Center i również dzięki temu, profesjonalnie ocenia kompetencje kandydatów.

Autor: Wiktoria Garczewska
Młodszy redaktor MBE group

Studentka IV roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie SWPS. W trakcie studiów licencjackich odbyła staż redaktorski w TVN24. Interesuje się sportem i psychologią.

Zobacz również