Temat tygodnia
Wywiad z Wojciechem Ruśkiewiczem, Managerem w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Przetasowania w ofertach benefitów. O świadczeniach pozapłacowych w czasie pandemii

Już nie owocowe czwartki, bilety do kina czy karnety na siłownię. Pandemia mocno przetasowała ofertę benefitów oferowanych przez pracodawców. Sprawdźcie, które z nich są dziś najbardziej pożądane przez pracowników.
Kategoria: Raporty
30.03.2021
Fot. Unsplash

Chociaż pandemia miała negatywny wpływ na kondycję finansową wielu przedsiębiorstw, w dalszym ciągu 2/3 firm utrzymuje ofertę świadczeń pozapłacowych dla swoich pracowników.

W związku z tym, że wielu pracowników wykonuje teraz swoje obowiązki zawodowe z domu, zmieniły się też ich potrzeby w zakresie świadczeń pozapłacowych. 

Jak wskazują badania EY, około 20% przedsiębiorców zdecydowało się na wycofanie ze swojej oferty kart sportowych, ponad 5% nie dofinansowuje już posiłków, a nieco mniej – biletów do kina.

Na rynku pojawiają się też nowe benefity, które wspierają pracowników w dbaniu o formę fizyczną i zapewniają bezpieczny dojazd do pracy. To możliwość wynajmu rowerów elektrycznych i klasycznych dla pracowników. Niektóre firmy oferują też dofinansowanie do rozrywki w formie zdalnej, np. opłacając pakiety Spotify czy Netflixa. 

Benefitowe "piotrusie"

Jak pokazują wyniki badania dobie pandemii najmocniej straciły na znaczeniu następujące benefity:

  • Karta typu Multisport - 45%
  • Szkolenia zawodowe oraz rozwojowe - 30%
  • Bony podarunkowe i okolicznościowe - 11%
  • Karty paliwowe - 7%
  • Prywatna opieka medyczna (abonament lub ubezpieczenie zdrowotne) - 7%

Benefitowe "asy"

Z drugiej strony, w dobie pandemii COVID-19 wzrosło zainteresowanie innymi benefitami, takimi jak:

  • Możliwość pracy zdalnej - 38%
  • Grupowe ubezpieczenie na życie - 29%
  • Prywatna opieka medyczna (abonament lub ubezpieczenie zdrowotne) - 26%
  • Bony podarunkowe i okolicznościowe - 24%

Wyniki badań podkreślają, iż mimo sytuacji ekonomicznej, firmy dbają o swoich pracowników i chcą ich wspomagać szczególnie pod względem opieki medycznej i psychologicznej, kluczowej w pandemicznej rzeczywistości.

Jedną z konsekwencji lockdownu są problemy ze sferą psychiczną wielu pracowników. GUS podaje, że wśród 16,3 mln pracujących w II kwartale 2020 r., 7,3 mln osób wskazało na występowanie w miejscu pracy czynników mających niekorzystny wpływ na ich dobrostan psychiczny. Najwięcej pracujących (24,2 proc.) wskazało na dużą presję czasu lub nadmierne obciążenie pracą.

Firmy, które potencjalnie rozważają rozszerzenie pakietu korzyści pozapłacowych wskazywały głównie na takie, które dbają o dobrostan pracownika (mental wellness, work-life balance) – 27 proc. wskazań, profilaktyka onkologiczna – 17%, dietetyka – 8%.

Źródła:

  • "Benefity pracownicze w dobie pandemii. Raport Nationale-Nederlanden", 2021. 
  • "Organizacja pracy w czasie pandemii. Wyzwania dla HR w 2021 roku", EY, 2021. 
Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Zobacz również