Temat tygodnia
Zobaczcie, jak zostać traderem w OSTC i dlaczego uczestnictwo w programach ZISHI to dobry pomysł.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Miła współpraca, nie tylko płaca. O benefitach i innych czynnikach, które motywują pracowników

Na co zwrócić uwagę przy wyborze pracodawcy? O ciekawych benefitach i możliwościach rozwoju opowiada Maria Szlachciak, GL Manager w ROCKWOOL Global Business Service Center.
Artykuł sponsorowany
Akcja redakcyjna: Okiem eksperta
Kategoria: Wiadomości
30.10.2019

Czy warto inwestować w dodatkowe świadczenia dla pracowników, czy też najistotniejsza jest wysokość podstawowego wynagrodzenia? Co motywuje młodych ludzi do pracy? Czy można spowodować, by przychodzili do niej z radością, czy jest ona wyłącznie źródłem utrzymania i miejscem, gdzie trzeba jakoś przetrwać 8 godzin?

Z tego typu pytaniami boryka się kierownictwo centrów usług wspólnych (shared service centers, SSC) decydując o budżecie. Wyzwaniem może być przekonanie zagranicznych centrali, gdzie średnia wieku pracowników jest zazwyczaj wyższa, a profil i dojrzałość kadry inna, do działań z ich punktu widzenia niestandardowych. I choć oczywistym jest, że „nie samą płacą człowiek żyje”, zadajemy sobie pytanie, na ile istotne są pozapłacowe czynniki motywujące do pracy.

Przyjazna atmosfera, czyli Mood Manager w akcji

Niezależnie od tego gdzie pracujemy, lubimy przebywać w miejscu, w którym dobrze się czujemy, otaczają nas mili ludzie i możemy czasem pozwolić sobie na odrobinę rozrywki. W pracy spędzamy znaczną część dnia, więc bardzo ważne jest miejsce, w którym przebywamy. Kluczowe są wartości firmy i przejrzysty profil jej działalności, zwłaszcza w obecnych czasach. Dla młodego pokolenia szczególnie istotne są również rozwój osobisty i przekonanie, że to co robimy ma sens. Do tego wszystkiego przyda się też odrobina urozmaicenia w pracy.

Wszystkie te aspekty zapewnia ROCKWOOL Global Business Service Center (RGBS). Dla firmy bardzo ważne są potrzeby pracowników. Kadra kierownicza nie tylko reaguje na uwagi i oczekiwania zespołu, które adresowane są do niej przez Radę Pracowniczą, ale również proponuje udogodnienia, które mają spowodować, by pracownicy czuli się dobrze w firmie. Jedną z takich inicjatyw było wprowadzenie roli Mood Managera.

Nie mamy odrębnego stanowiska dla osoby, która dba o dobrą atmosferę pracy, ale jest ta właśnie rola, której może się ktoś podjąć i spróbować swoich sił jako organizator wydarzenia dla kilkuset osób. W tym celu został stworzony opis stanowiska określający jakie są wymagania oraz możliwości pełnienia tej funkcji. Aplikować może każdy pracownik. Dostaje określony budżet na organizację atrakcji dla wszystkich zatrudnionych w RGBS. Za każdym razem do tej funkcji może zgłosić się inna osoba, wystarczy pomysł i zdolności organizacyjne. Był już Dzień Czekolady (z fontanną czekolady), wspólne wyjście całej firmy do kina, dzień hawajski – z pokazem tańca oraz świeżymi sokami i wiele innych. Czasem wydarzenia tego typu mają za cel oderwać wszystkich od pracy na chwilę, wywołać uśmiech na ich twarzach, a czasem propagują zdrowy styl życia, jak na przykład trwająca kilka tygodni rywalizacja Endomondo, za co później przyznawane były nagrody dla najaktywniejszych pracowników.

Mood Manager ma jeszcze jedną bardzo ważną funkcję – nie tylko zapewnia pracownikom oderwanie się od codziennych obowiązków, ale organizatorowi daje niesamowitą szansę sprawdzenia się w roli lidera / project managera. Jeśli ktoś myśli o swojej przyszłości jako osoba zarządzająca, ma okazję zobaczyć z czym wiąże się przeprowadzenie dużego projektu od A do Z, rozliczanie budżetu, odpowiedzialność itp. Łatwo stać po drugiej stronie – beneficjenta tego typu wydarzeń, który może pomarudzić, ponieważ trudno dogodzić wszystkim, ale gdy nagle to my stajemy się organizatorem, zarządzającym, widzimy, że wcale nie jest to łatwa rola.

Bardzo gorąco polecam wszystkim, którzy myślą o zostaniu w przyszłości liderem, aby najpierw spróbowali swoich sił w jakimś projekcie – przeprowadzili go od początku do końca. RGBS daje taką szansę.

Akcje charytatywne, czyli jak zostać szefem

Podobne możliwości stwarza zaangażowanie w akcje charytatywne. W ROCKWOOL Global Business Service Center działa grupa wolontariuszy zajmująca się CSR (społeczną odpowiedzialnością biznesu). Wspólnie wybieramy wydarzenia, w które chcemy zaangażować pracowników RGBS. Zbieramy pomysły, ustalamy plan akcji na cały rok, a później uzgadniamy kto chciałby przeprowadzić każdą z nich w roli lidera.

Oprócz polepszania sytuacji osób i zwierząt potrzebujących pomocy mamy też satysfakcję z dania innym osobom możliwości czynienia dobra, dzielenia się tym, co mamy z tymi, którzy bardzo tego potrzebują. Trudno powiedzieć, kto bardziej się z tego cieszy – obdarowany czy darczyńca. Przypuszczam, że obie strony podobnie.

Grupa CSR nie jest kierowana przez żadnego managera czy team lidera, lecz przez szeregowego pracownika. To kolejny sposób na sprawdzenie się w roli szefa.

Asystent do spraw codziennych i niecodziennych

Benefitem ostatnio zaproponowanym pracownikom jest usługa, która pozwala zaoszczędzić coś, czego nam wiecznie brakuje – nasz czas. Znaleźliśmy rozwiązanie, które zdejmie z naszych barków prozaiczne czynności, które musimy wykonać, a często trudno jest wcisnąć je do naszego codziennego grafiku. Rozwiązaniem tym jest „asystent do spraw codziennych i niecodziennych”, który przyjeżdża do naszego biura kilka razy w tygodniu i zbiera zamówienia na szeroki wachlarz usług – począwszy od wymiany baterii w zegarku, odebrania rzeczy z pralni, czy też wyszukania najciekawszych opcji na wakacje lub pomysłów na prezent. Usługa ta spotkała się z ogromnym entuzjazmem wszystkich – niezależnie od pełnionej funkcji w organizacji, ponieważ dziś czas dla wszystkich jest na wagę złota.

Programy rozwojowe, czyli jak zostać liderem

RGBS ma piękne i nowoczesne biuro z różnymi udogodnieniami – począwszy od takich zapewniających rozrywkę, poprzez przestrzenie służące kolaboracji, na miejscach ciszy kończąc, w których to można skupić się na pracy koncepcyjnej. Jednak pamiętajmy, że rozrywka i benefity są tylko dodatkiem do pracy. Jeszcze ważniejsze dla RGBS są programy rozwojowe pracowników.

Firma finansuje szkolenia zewnętrzne, jak i zapewnia udział w programie przygotowującym do roli lidera (Aspiring Leadership Program), gdzie wewnętrznymi i zewnętrznymi zasobami szkoli przyszłą kadrę kierowniczą. Uczestnicy programu oraz zarządzający mają również możliwość skorzystania ze spotkań z coachem i ciągłego samodoskonalenia. Managerowie oferują także sesje mentoringowe lub porady na temat dalszego rozwoju i kształtowania ścieżki kariery. Staramy się zaspokoić różne potrzeby, aby wszyscy czuli się w pracy dobrze, mogli się rozwijać, uczyć czegoś nowego – pilotażowo wprowadziliśmy w tym celu program rotacji, gdzie pracownik jednego działu przechodzi na kilka miesięcy do innego i zdobywa nowe doświadczenia.

Podsumowanie

Wybierając pracodawcę warto wziąć pod uwagę wiele czynników – nie tylko możliwości, jakie daje samo stanowisko, na które aplikujemy, ale również wszystkie dodatkowe aspekty – począwszy od atmosfery w pracy, poprzez kondycję firmy, a zwłaszcza fazę rozwoju, w jakiej się znajduje. Zaangażowany management, otwartość na pracownika i jego potrzeby, możliwości rozwoju to kryteria, którymi warto się kierować wybierając miejsce, w którym spędzamy znaczną część swojego czasu.

Autor: Maria Szlachciak
GL Manager ROCKWOOL Global Business Service Center

Absolwentka ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Od kilkunastu lat kieruje działami finansowymi zarówno w polskich, jak i międzynarodowych spółkach. Wcześniej Finance Site Lead i Corporate Accounting Manager w Franklin Templeton Investments Sp. z o.o. przez ponad 10 lat. Pasjonatka aktywnego i zdrowego stylu życia, work-life balance i mindfulness. Uwielbia podróżować, podejmować nowe wyzwania i inspirować innych. W wolnych chwilach pisze.

Zobacz również