Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Millenialsi na rynku pracy, czyli praca marzeń według nowego pokolenia

Zobaczcie, jakie oczekiwania (także finansowe) względem przyszłej pracy mają millenialsi – przedstawiciele pokolenia, które dumnie wkracza na rynek pracy.
Kategoria: Raporty
09.03.2018

Millenialsami nazywa się zarówno współczesnych 38-latków, jak i 18-latków. Do tej grupy – jednej z najliczniejszych obecnie na rynku pracy – zalicza się bowiem osoby, które urodziły się między 1980 a 2000 rokiem, chociaż klasyfikacji znaleźć można naprawdę wiele, a każda z nich zakłada różne ramy czasowe.

W tym tekście koncentrujemy się na tym najmłodszym pokoleniu - obecnych studentach oraz absolwentach, którzy skończyli studia nie dalej jak rok temu. Właśnie taką grupę docelową poproszono o odpowiedzi na kilka pytań do badania "Millenialsi dają się lubić", którego wyniki prezentujemy. 

Wartości, które mają znaczenie

Przy wyborze pracy millenialsi kierują się kilkoma wartościami. Badanie wykazało, że szczególnie ważna jest dla nich stabilizacja, co może być zaskoczeniem. Ten wynik bowiem nieco burzy stereotyp młodego człowieka-lekkoducha. Okazuje się, że millenialsi chcą mieć umowę o pracę (taką formę zatrudnienia wybrało 65,7% respondentów), mniej istotne są inne formy współpracy. Przedstawiciele najmłodzego pokolenia zwracają także uwagę by była to praca u renomowanego pracodawcy (jest ważna dla 23% badanych), najlepiej w firmie o ugruntowanej pozycji. 

Nie mniej ważna jest także wygoda - millenialsi nie chcą tracić czasu na długie dojazdy do pracy. Cenią sobie miejsca pracy w dogodnych lokalizacjach (warunek 52% ankietowanych), najlepiej w pełni funkcjonalne. Zasady work-life balance też nie są im obce, dlatego możliwość pracy częściowo zdalnej czy elastyczne godziny pracy to jeden z podstawowych wymogów (potwierdzony przez 48% respondentów).

Co więcej, przedstawiciele młodego pokolenia cenią sobie możliwość dostosowania obowiązków, benefitów czy ścieżki rozwoju do własnych potrzeb. Chcą mieć jasno wytyczoną ścieżkę kariery, która zakłada awans w bliskiej perspektywie. Nie chcą odkładać rozwoju osobistego na później, tylko od początku konsekwentnie dążyć do określonego celu. Możliwość rozwoju jest istotnym czynnikiem przy wyborze pracy dla 32% ankietowanych.

Młode pokolenie lubi pochwały, ale też - jeśli praca do końca nie spełnia oczekiwań przełożonego - wolą wiedzieć o takiej sytuacji. Istotna jest okresowa opinia szefa i stała komunikacja. Millenialsi liczą w pracy na wsparcie osób doświadczonych - najlepiej dedykowanych mentorów. 

Oto najistotniejsze czynniki przy wyborze miejsca pracy zdaniem millenialsów:
Odpowiedzi respondentów Wyniki
Zarobki 82%
Lokalizacja 54%
Elastyczny czas pracy 48%
Awans 36%
Rozwój  32%
Renoma firmy  23%
Atmosfera 20%
Benefity 19%

Oczekiwania finansowe i forma zatrudnienia

Badanie wykazało, że niemal połowa z badanych studentów i absolwentów chciałaby zarabiać 3000-5000 zł netto. Niższe oczekiwania finansowe miało 40% respondentów, a ponad dwukrotnie wyższe niż 3000 zł netto - 13,5%. 

Najbardziej pożądaną formą zatrudnienia jest umowa o pracę. Dokładne wyniki prezentuje poniższa tabela:

Forma zatrudnienia Wybór respondentów
Umowa o pracę 65,7%
Umowa zlecenie 12,8%
Kontrakt B2B 2,6%
Bez znaczenia 18,9% 

Gdzie millenialsi szukają pracy?

Millenialsi najczęściej szukają pracy w... internecie (wskazało tak 70,5% respondentów), co nie jest zaskoczeniem, wszak często określa się ich mianem "pokolenia cyfrowego". Spośród tej grupy 6,1% ankietowanych wykorzystuje do tego celu LinkedIn, a 3,5% Goldenline.

Co ciekawe, coraz częściej młodzi ludzie szukają pracy po znajomości - przyznało się do tego 10,9% badanych.

18,6 % osób objętych badaniem wcale nie szuka pracy w czasie studiów. 

Źródło: Badanie "Millenialsi dają się lubić", edycja 1, przeprowadzone przez Winckler Personal Executive Search w IV kwartale 2017 r. 

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.

Zobacz również