Temat tygodnia
Sprawdźcie, jak zostać królem personal brandingu. Część 2.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Fakty i mity o pokoleniu Z. Czego szukają młodzi?

"Zetki" są samolubne, nie lubią księgowości, a przy szukaniu pracy pewność zatrudnienia nie gra dla nich głównej roli. Które z tych stwierdzeń są prawdziwe, a które nie?
Kategoria: Raporty
20.05.2022
Fot. unsplash.com

Pokolenie Z to ludzie urodzeni między 1995 a 2010 rokiem. Grupa ta liczy obecnie około 1.8 miliarda ludzi i stanowi aż 1/4 światowej populacji. W internecie pełno jest prześmiewczych filmików, porównujących styl i tryb pracy "zakurzonych" millenialsów względem "nowoczesnych" zetek. Jaka jest jednak prawda odnośnie ich oczekiwań, a co jest tylko mitem? Ankieta przeprowadzona z udziałem 9000 respondentów pokolenia Z jasno określa oczekiwania młodych względem pracy i postrzeganie biznesu.

Pewność zatrudnienia nie jest aż tak istotna

MIT. Przetasowania na rynku pracy, do jakich doprowadziła pandemia (i do jakich być może doprowadzi rosnąca inflacja) sprawiają, że młodzi obawiają się o swoją zawodową przyszłość. Globalnie aż 58% respondentów wskazało niepewność zatrudnienia jako główny powód zamartwiania się. Był to jednocześnie główny problem dla wszystkich zetek na każdym kontynencie, z wyjątkiem... Europy Środkowo-Wschodniej. Tam niepewnością zatrudnienia martwiło się 2 na 5 badanych. Przy szukaniu pracy najważniejsze dla nich było bowiem dobre samopoczucie (60% odpowiedzi). 

Pokolenie Z bardzo zwraca uwagę na work-life balance

PRAWDA. To, że dla młodych bardzo liczy się pewność zatrudnienia, nie oznacza jeszcze, że wezmą oni jakąkolwiek pracę.

Dla pracodawców znanych z wysokiego tempa i natłoku obowiązków upchanych w klasycznych 8h (lub często wykraczających poza to), zetki będą wyzwaniem.

Ranking największych obaw młodych zdaje się to potwierdzać. Globalnie aż 51% respondentów wskazało, że w pracy obawia się o utrzymanie dobrego samopoczucia i zdrowia psychicznego.

Pokolenie Z ma tendencję do bycia samolubnymi 

MIT. Plotka i to zapewne promowana przez milenialsów lub starsze pokolenie. To, że urodzeni po '95 r. cały czas "siedzą w telefonach" nie oznacza wcale, że nie mają przyjaciół i znajomych. Wręcz przeciwnie! To prawdziwi cyfrowi tubylcy, czujący się w zdigitalizowanym świecie jak ryby w wodzie. Oznacza to, że nawiązywanie dla nich znajomości za pomocą wideokonferencji nie będzie stanowiło dla nich takiego problemu, jak dla starszych grup wiekowych.

Pokolenie Z nie ma wątpliwości co do roli biznesu

MIT. Ma. Chociaż niemal połowa mówi, że liderzy biznesu są uczciwi i robią to, co deklarują, to uwaga młodych w coraz większym stopniu koncentruje się na tym, w jaki sposób firmy traktują wszystkie grupy interesariuszy. Biznes społecznie odpowiedzialny może być zatem dla wchodzących na rynek pracy kwestią dodatkowo motywującą. 

Księgowość nie jest dla nich atrakcyjna 

MIT. I generalizacja! Wyniki z badania wskazują jasno, że finanse i księgowość są bardzo atrakcyjne dla zetek, ponieważ wpisują się w ich długoterminowe patrzenie na przyszłość i korespondują jednocześnie z potrzebą posiadania stabilnego zatrudnienia. Umiejętność rachowania w zgodzie ze standardami ułatwia nie tylko pracę w finansach, ale też umożliwia przenoszenie się między branżami i rozwój kariery międzynarodowej. Co więcej, rozwój w księgowości zapewnia prestiż związany z faktem bycia zawodem zaufania publicznego.

Poglądy przedstawicieli pokolenia Z znacząco się różnią

PRAWDA. Respondenci z mniejszych przedsiębiorstw, jednostek sektora publicznego i non-for profit wskazują niepewność zatrudnienia jako główne zmartwienie. Dla osób z dużych firm liczy się za to utrzymanie dobrego samopoczucia oraz work-life balance.

Różnice daje się zauważyć również w tym, co przyciąga osoby do danego zawodu w poszczególnych sektorach; osoby z sektora publicznego wskazują na możliwość zdobycia kwalifikacji zawodowej, co stanowi dla nich preferencję ale dla osób w większych firmach księgowych nie jest to numer jeden wśród pięciu priorytetów.

Niezależnie od funkcji, branży, czy położenia geograficznego, to właśnie zastosowanie kluczowych umiejętności i ogromna różnorodność przyszłych kompetencji, jakie daje doświadczenie w rachunkowości, będzie czynnikiem przyciągającym pokolenie Z do finansów i rachunkowości, które będą atrakcyjnym wyborem zawodowym.

Źródło: "Pionierzy: pokolenie Z oraz przyszłość rachunkowości", ACCA, IFAC, 2022.

Autor: Michał Tuszyński
Młodszy Redaktor Grupa MBE

Ukończył finanse i rachunkowość na SGH z wyróżnieniem, obecnie doktoryzuje się z ekonomii tamże.

Wcześniej autor tekstów i analityk "Parkietu" oraz "Rzeczpospolitej", audytor spółek finansowych i konsultant.

W Grupie MBE jest odpowiedzialny za tworzenie i redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również