Temat tygodnia
– zobacz, ile zarobi doradca klienta, analityk i dyrektor oddziału.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Praca wre? Raport o efektywności polskich pracowników

Co zrobić, żeby być mental masterem i działać na pełnych obrotach? Czy wielozadaniowość to błogosławieństwo, czy może przekleństwo? Jak wpływa na efektywność pracowników? Zobaczcie wyniki badania.
Kategoria: Raporty
27.12.2018

Humanpower przeprowadził badanie "Praca, moc, energia w polskich firmach. Sześć obszarów, które wpływają na efektywność organizacji" wśród 2322 pracowników dużych firm w Polsce. Wyniki ankiet zamknięto w raporcie, z którego pracodawcy mogą dowiedzieć się, co zrobić, by ich pracownicy byli bardziej efektywni i jak stworzyć organizację pełną energii. Dla samych pracowników wyniki badania mogą być wskazówką, jak wzniecić w sobie ogień do pracy i co robić, by nie dusić w sobie energii, tylko wykorzystać ją do realizacji kolejnych ambitnych działań. 

38,1% badanych uważa, że organizacja pracy w jego firmie nie pozwala na efektywność w pracy.

Uporczywe maile, liczne telefony i inne rozpraszacze

Pracownicy polskich firm mają przerywane zadania średnio 8 razy w ciągu godziny, co oznacza, że są rozpraszani średnio co 8 minut. Tymczasem uważa się, że do pełnego skupienia ludzki mózg potrzebuje ok. 15 minut. W związku z tym można wysnuć wniosek, że pracownicy są w dłuższej perspektywie czasu w stanie "trwałej niepełnej uwagi". 

Do największych rozpraszaczy zalicza się:

  • pytania zadawane przez współpracowników,

25,5% ankietowanych przyznaje przy tym, że często nie słyszy, co się do nich mówi. 

  • maile,

Badanie przeprowadzone przez Sare w 2017 roku wykazało, że co trzeci polski pracownik otrzymuje średnio od 21 do 40 wiadomości mailowych dziennie, kolejnych 29% badanych - ponad 40 maili, a aż 9% ponad 100 takich wiadomości. Według raportu McKinsey Global Institute ponad 1/3 tygodnia roboczego poświęcamy na uporanie się z wiadomościami mailowymi. 

  • telefony.

Jednocześnie aż 34,7% pytanych przyznaje, że nie potrafi pracować bez konieczności ciągłego sprawdzania poczty mailowej i telefonu. 

Multitasking = multichoroba?

Wielozadaniowość jako swoją cenną kompetencję deklaruje 36,2%. Aż 59,9% ankietowanych czuje presję, by wykonywać kilka zadań w jednym czasie. Multitasking, jak wykazują badania przynosi wiele negatywnych skutków. Rozkojarzenie, rozproszenie czy wykonywanie zadań automatycznie, bez namysłu to najmniejsze "minusy". Autorzy badania wskazują więcej problemów, które może generować wielozadaniowość w pracy:

  • uszkodzenie mózgu: zmniejszenie szarej masy, 
  • problemy z pamięcią, 
  • chroniczny stres, 
  • zwiększenie depresji, 
  • popełnianie większej ilości błędów, 
  • obniżenie poziomu inteligencji. 

Jak zostać mental masterem?

Ustalanie zadaniom priorytetów i ścisłe trzymanie się planu są kluczem do sukcesu i receptą na zdrowie. Wszechobecny wyścig z czasem warto nieraz zatrzymać, by poświęcić się zadaniom na 100%, bez przerwy. Specjaliści deklarują, że taki styl pracy powinien przynieść większe efekty. Równie istotne jest także częste odczuwanie w pracy satysfakcji z wykonywanych zadań, a także spokój i poczucie realizowania osobistych celów i planów zawodowych. 

Co ważne, oprócz czynników, które rozpraszają uwagę pracowników, gdy ci siedzą za biurkiem, duże znaczenie ma także ich kondycja i stan zdrowia. Żeby zostać mental masterem trzeba przede wszystkim:

  • zadbać o odpowiednią dietę: jeść dużo warzyw, pełnoziarnistych kasz, pieczywa i makaronów, ograniczyć spożycie cukru, wyeliminować fast foody, czarną herbatę, kawę i napoje energetyczne, 
  • ćwiczyć regularnie, 
  • spać więcej niż 6 godzin dziennie, 
  • prowadzić regularny tryb życia (stałe godziny posiłków, snu). 

Źródło: Raport Humanpower, "Praca, moc, energia w polskich firmach. Sześć obszarów, które wpływają na efektywność organizacji", 2018. 

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktorka strony KarierawFinansach.pl MBE group

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne (dziś Polska Press Grupa), Ringier Axel Springer i Marquard Media. W MBE group jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również