Temat tygodnia
Kto powinien zainteresować się karierą w dziale FP&A?
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Centra biznesowe oferują karierę w skali międzynarodowej

Dla wielu osób rozpoczynających karierę zawodową istotna jest możliwość pracy dla globalnych korporacji i znanych marek. Taką szansę dają centra usług wspólnych (CUW), które jak się okazuje mogą być bardzo ciekawym miejscem zatrudnienia.
Kategoria: Wiadomości
31.01.2013
Europa Środkowo-Wschodnia stała się w ostatnich latach ważnym miejscem na mapie outsourcingu usług biznesowych, które pozwoliły korporacjom minimalizować koszty przy jednoczesnej maksymalizacji efektywności pracy. Według danych zawartych w raporcie organizacji zrzeszającej przedstawicieli tej branży – Association of Business Service Leaders (ABSL), w regionie obejmującym Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię na koniec 2011 roku działało ok. 850 centrów usług wspólnych z kapitałem zagranicznym. Najwięcej, bo aż 337, funkcjonowało w Polsce. Zdecydowana większość z nich to inwestycje przedsiębiorstw z krajów Europy Zachodniej. Na terenie Polski zainwestowały przedsiębiorstwa pochodzące z 24 państw, przede wszystkim z Unii Europejskiej. 

Międzynarodowe i wielokulturowe środowisko pracy jest cechą charakterystyczną centrów usług wspólnych. Dlatego decydując się na zatrudnienie w tej branży wybieramy codzienną współpracę z obcokrajowcami z Europy, a nawet całego świata.


- Praca w międzynarodowym środowisku centrów usług wspólnych jest szczególnie kusząca dla młodych ludzi. Osoby rozpoczynające karierę zawodową w tej branży cenią ją za możliwość zdobycia wyjątkowych kompetencji, poznania różnych stylów zarządzania oraz zasad rządzących wielokulturowym, dynamicznym zespołem. Liczy się także okazja poznania od wewnątrz procesów zachodzących w globalnych korporacjach oraz praca dla rozpoznawalnych marek - zauważa Wojciech Bartz, z firmy doradztwa personalnego Page Personnel.

Zatrudnienie w sektorze nowoczesnych usług biznesowych w Polsce systematycznie wzrasta. W porównaniu do 2009 roku liczba pracowników centrów usług niemal podwoiła się (z 56,6 tys. osób do blisko 100 tys. osób obecnie). Tylko w ciągu ostatniego roku w branży tej przybyło 14,5 tys. nowych miejsc pracy. Średni roczny wzrost zatrudnienia w skali kraju w kilkuletnim okresie (od 2008 roku) kształtował się na poziomie nieco ponad 20 proc.

Rośnie jednak nie tylko liczba pracowników CUW, ale także stopień złożoności ich zadań. - Praca w CUW zmienia się. Podstawowe obowiązki takie jak np. księgowanie, są uzupełniane przez nowe, bardziej skomplikowane, takie jak analiza finansowa, czy raportowanie według określonych standardów międzynarodowych. Do tych czynności wykorzystuje się specjalistyczne programy typu SAP, których obsługa jest ważną umiejętnością podnosząca wartość CV każdego kandydata. Dobre praktyki wypracowane w polskich CUW są coraz częściej przenoszone na grunt innych krajów np. do Azji czy Ameryki Łacińskiej, a Polacy znajdują się w zespołach delegowanych do implementowania tam nowatorskich rozwiązań - przekonuje ekspert Page Personnel.


Jak wskazują dane ABSL, centra usług wspólnych działają najczęściej w takich obszarach jak finanse i księgowość, usługi IT a także działalność badawczo-rozwojowa.

- Przykładowe stanowiska w centrach usług finansowych to: młodszy księgowy ds. zobowiązań, księgowy, starszy księgowy, lider zespołu czy process manager - wymienia Wojciech Bartz z Page Personnel.

Przed osobami posiadającymi wykształcenie humanistyczne lub lingwistyczne drzwi centrów nie są jednak zamknięte. Możliwość rozwoju zawodowego w tej branży zapewni im uzupełnienie wiedzy merytorycznej w danej dziedzinie, czyli np. ukończenie kursów księgowości czy też studiów podyplomowych z finansów.

Jednak najistotniejszą umiejętnością, absolutnie kluczową podczas pracy w międzynarodowym zespole jest biegła znajomość języka angielskiego, który stał się światowym językiem biznesu. Dobrze widziane jest również władanie drugim językiem obcym, np. francuskim, niemieckim, włoskim czy hiszpańskim. Niezbędne są także zdolności analityczne, skrupulatność oraz komunikatywność i otwartość na potrzeby klienta. 

Pracownicy centrów usług mogą liczyć na wynagrodzenie adekwatne do stanowiska i regionu zatrudnienia oraz dodatki pozapłacowe. Najczęściej jest to pakiet medyczny, który zapewnia aż 92 proc. podmiotów analizowanych przez ABSL. W 86 proc. centrów pracownicy mogą skorzystać z dofinansowania kursów językowych, a w 80 proc. centrów z kart rabatowych typu Benefit.

Zobacz również