Temat tygodnia
Zobacz, jak zmienia się przyszłość zawodu księgowego.
Polecamy
Rozwiń

Przewodnik "Kariera w Finansach i Bankowości"

Zobacz najnowszą edycję prestiżowego magazynu przeznaczonego dla osób zainteresowanych pracą w branży finansowej. Przeczytaj artykuły naszej redakcji, zapoznaj się z wypowiedziami ekspertów i dowiedz się, jaka jest przyszłość świata finansów!

W przewodniku znajdziesz ponadto profile pracodawców, którzy poszukują młodych finansistów.

Aplikacja mobilna przewodnika

Przewodnik jest również dostępny w formie aplikacji mobilnej. Pobierz aplikację i bądź na bieżąco ze światem finansów! Znajdziesz w niej między innymi merytoryczne artykuły, profile pracodawców oraz aktualne oferty praktyk w branży finansowej.
 
Pobierz aplikację:

Życzymy miłej lektury!

Przewodnik "Kariera w Finansach i Bankowości"

Zobacz najnowszą edycję prestiżowego magazynu przeznaczonego dla osób zainteresowanych pracą w branży finansowej. Przeczytaj artykuły naszej redakcji, zapoznaj się z wypowiedziami ekspertów i dowiedz się, jaka jest przyszłość świata finansów!

W przewodniku znajdziesz ponadto profile pracodawców, którzy poszukują młodych finansistów.

Aplikacja mobilna przewodnika

Przewodnik jest również dostępny w formie aplikacji mobilnej. Pobierz aplikację i bądź na bieżąco ze światem finansów! Znajdziesz w niej między innymi merytoryczne artykuły, profile pracodawców oraz aktualne oferty praktyk w branży finansowej.
 
Pobierz aplikację:

Życzymy miłej lektury!

Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Co będzie ryzykiem nr 1 w 2014 roku?

Według brytyjskiego serwisu Risk.net może nim się okazać ryzyko reputacji, które w dobie kryzysu finansowego pokazało swoje nowe oblicze.
Kategoria: Wiadomości
19.12.2013
Ryzyko reputacji definiujemy jako sytuację, w której akcjonariusze, kontrahenci, organy nadzoru oraz klienci formułują negatywną opinię na temat instytucji finansowej. Ryzyko reputacji ze względu na trudności z jego mierzalnością może na początku być lekceważone przez zarząd, jednakże jego potencjalne zagrożenie może doprowadzić do poważnych turbulencji biznesowych. Ryzoko reputacji nie jest częścią ryzyka operacyjnego, jednakże pojawia się w kolejnych rekomendacjach Komisji Nadzoru Finansowego, m.in. w Rekomendacji M.


Wielu praktyków podkreśla, że w długim okresie trudno udowodnić zależność pomiędzy krytyczną oceną przedsiębiorstwa a wartością dla akcjonariuszy (tzw. shareholder value), co pokazuje przykład JP Morgan Chase, jednego z największych holdingów finansowych na świecie. Pomimo afer finansowych związanych z tą instytucją, jej wartość akcji spadała tylko na moment.

Jednakże obecnie, jak uważa redakcja Risk.net, podejście do ryzyka zmienia się na naszych oczach - z jednej strony rośnie świadomość klientów, z drugiej - liczba regulacji, które mają zagwarantować większą kontrolę nad podmiotami finansowymi.


Poza tymi dwoma aspektami za wzrost znaczenia ryzyka reputacji będą odpowiedzialne również m.in.:
1. rosnące zaufanie do outsourcingu, co może prowadzić do występowania ryzyka niejako poza organizacją, ale wciąż silnie powiązanego z jego działalnością;
2. wszechobecność social media, przez co utrata reputacji rozprzestrzenia tak szybko jak nigdy dotąd;
3. nadwyrężone zaufanie do sektora finansów od kilku lat, przez co najdrobniejsze uchybienia mogą spowodować lawinę krytyki.

Rosnące ryzyko utraty reputacji będzie przekładało się na strukturę zatrudnienia w organizacjach. Od czasu kryzysu 2008 coraz więcej instytucji finansowych decyduje się na powołanie komisji ds. reputacji (tzw. reputational risk committees, w skrócie: RRC) lub powołanie managerów zarządzających własnie tzw. reputational risk.

Zobacz również