Temat tygodnia
Wywiad z Katarzyną Gądek, Global GBS HR Expert Services Controllerem w ABB Business Services.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Czy to dobry czas na zmianę pracy?

Zobacz oferty pracy

Piotr Dziedzic, Senior Director w Michael Page Poland opowiada o tym, jakie wyzwania, w związku z pandemią COVID-19, stawia przed pracodawcami i pracownikami rynek pracy.
Kategoria: Wiadomości
05.06.2020
Fot. Unsplash
Zobacz
oferty pracy

Sytuacja na rynku pracy jest mniej przewidywalna niż jeszcze kilka miesięcy temu. Popyt na niektórych specjalistów się zmniejszył, ale wyzwania, z którymi obecnie muszą zmierzyć się firmy, sprawiły, że wielu pracodawców poszukuje również nowych pracowników – wyspecjalizowanych w konkretnych dziedzinach i takich, którzy pomogą organizacji dostosować się do nowej rzeczywistości.

Dla osób z pożądanym profilem kompetencji może to być szansa na zdobycie atrakcyjnej oferty pracy, a może nawet oferty marzeń.  

Specjaliści w cenie

Nadal aktywne jest również wiele branż, które poszukują kandydatów do pracy. Należą do nich np. IT, e-commerce, firmy produkcyjne (zwłaszcza z obszaru FMCG), budowlane oraz część przedsiębiorstw z obszaru łańcucha dostaw (np. magazyny). Popularyzacja pracy zdalnej i przejście wielu firm na tzw. home office spowodowało wzrost zainteresowania kandydatami z doświadczeniem w Support IT.

Na znaczeniu zyskali także eksperci od security, którzy są odpowiedzialni za monitorowanie i analizowanie ryzyka związanego z cyberbezpieczeństwem. Trudno nie zauważyć, że zmiany w preferencjach zakupowych wpłynęły na rynek e-commerce, dlatego powodzeniem cieszą się osoby zajmujące się wdrażaniem produktów do e-sklepów, marketplace’ów, czy porównywarek cenowych.

Wiele firm podjęło kroki mające na celu redukcję kosztów i wprowadzenie oszczędności, w związku z tym rośnie także popyt na ekspertów doświadczonych w obszarze optymalizacji kosztów i restrukturyzacji departamentu finansów w firmach. Dotyczy to stanowisk ważnych operacyjnie, np. Kontrolerów Finansowych, czy osób zatrudnionych na pozycjach Samodzielnych Księgowych oraz Głównych Księgowych. Uwarunkowania na rynku będą sprzyjające także dla Specjalistów ds. Podatkowych oraz Pricing Managerów, których kompetencje mogą być dziś szczególnie istotne.

Jak zmienić pracę?

Chęć zmiany pracy podyktowana jest nie tylko czynnikami ekonomicznymi – koniunkturą branży i kondycją firmy, w której obecnie pracujemy. Taka decyzja w głównej mierze wynika z pobudek osobistych i sytuacji życiowej, w jakiej znajduje się dany kandydat. Obecnie trudno przewidzieć rozwój sytuacji, dlatego warto podejmować kroki minimalizujące ryzyko zawodowe. To oznacza, że jeśli rozważamy zmianę pracy lub nie czujemy się pewni stabilności swojego zatrudnienia, powinniśmy na bieżąco przeglądać oferty i poszukiwać nowego pracodawcy. Jednak ze składaniem wypowiedzenia warto wstrzymać się do momentu złożenia oferty lub nawet do czasu sfinalizowania wstępnych formalności z nową firmą (np. podpisania umowy przedwstępnej).

Rynek pracownika czy pracodawcy?

Możemy zauważyć, że tymczasowo na rynku pracy kontrolę zyskali pracodawcy. Przewidujemy, że ten stan utrzyma się około 6-12 miesięcy, a następnie sytuacja może się wyrównać. W nowej rzeczywistości, zarówno pracownicy, jak i kandydaci będą zwracali większą uwagę na nowe aspekty pracy, np. możliwość realizowania zadań w trybie zdalnym.

„Home office” stanie się zapewne bardziej powszechny, ale w zamian od pracowników będzie oczekiwać się większej elastyczności i efektywności w realizacji obowiązków – bez względu na miejsce ich wykonywania. W związku z tym, na rynku pracy może pojawić się również nowa pula kandydatów nieograniczonych lokalizacją, którzy będą konkurować o oferty pracy również w innych miastach, nie tylko w miejscu zamieszkania.

Autor: Piotr Dziedzic
Senior Director Michael Page

Piotr jest odpowiedzialny za pracę zespołów Sales & Marketing, Procurement & Supply Chain, Manufacturing & Engineering oraz Shared Services Centres w warszawskim oddziale firmy rekrutacyjnej Michael Page. Ma ponad 13 lat doświadczenia zawodowego w rekrutacji i konsultingu HR zdobytego zarówno w Polsce, jak i za granicą. Na co dzień Piotr odpowiada za bieżące funkcjonowanie podległego mu, blisko 40-osobowego, zespołu. Poza tym zajmuje się współpracą ze strategicznymi klientami firmy oraz doradztwem HR dla inwestorów planujących budowę bądź rozwój już istniejących struktur w Polsce. Od 2016 roku zasiada w zarządzie Polskiego Forum HR.

Zobacz również