Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Czym zaskoczy nas rynek pracy w tym roku?

Jakie branże sektora finansowego będą najdynamiczniej rozwijać się w 2015 roku? Jakich kompetencji będą poszukiwać wśród kandydatów pracodawcy? Czy dzięki napływowi zagranicznych inwestycji możemy liczyć na rynek pracownika? Na te pytania odpowiadają Irmina Maciaszek oraz Katarzyna Potrzuska z firmy rekrutacyjnej Randstad.
Akcja redakcyjna: Okiem eksperta
Kategoria: Wiadomości
11.02.2015
Na zdj. od lewej: Katarzyna Potrzuska i Irmina Maciaszek

Jakie Państwa zdaniem kompetencje będzie najbardziej cenił rynek pracy w 2015 roku? Które z nich będą szczególnie istotne w sektorze finansowym?

Irmina Maciaszek: Najbardziej istotne kompetencje w 2015 roku to przede wszystkim te związane z pracą w międzynarodowym środowisku, głównie znajomość języków obcych. Ze względu na coraz większą liczbę firm międzynarodowych, jak i rozwój centrów finansowo-księgowych, idealny kandydat powinien znać przynajmniej dwa języki obce (w tym angielski). Każdy dodatkowy język będzie na pewno atutem. W karierze dobrego finansisty liczą się również wysokie umiejętności analityczne (w coraz większym stopniu dotyczy to stanowisk nie tylko w obszarze kontrolingu, ale również księgowości). Niezwykle ważne w obszarze finansów jest również zrozumienie podstaw działania biznesu danej organizacji. Praca w pionie finansowo-księgowym wymaga stałej współpracy z innymi działami, dlatego ważne są wysokie umiejętności komunikacyjne, jak i otwartość na zmiany, a także nastawienie na poprawę funkcjonowania procesów w organizacji.

Katarzyna Potrzuska: Dodatkowo na pierwszy plan mogą wysuwać się takie umiejętności, jak wielozadaniowość i organizacja pracy. Ważne są też zaangażowanie i motywacja pracownika. Rynek bardzo ceni pracowników otwartych, chętnych do podejmowania nowych wymagających zadań, umiejących dobrze komunikować się w ramach organizacji, również w strukturach międzynarodowych. Oprócz wiedzy bardzo specjalistycznej, ukierunkowanej na dany wąski obszar, rynek oczekuje szerszego spojrzenia na całość procesów finansowych. Wynika to z faktu, że oprócz tzw. BAU (business as usual) praca w sektorze finansowym zawiera coraz więcej elementów pracy projektowej.

Które branże sektora finansowego odnotują najdynamiczniejszy wzrost pod względem zatrudnienia i dlaczego?

Katarzyna: Uważam, że najdynamiczniej będzie się rozwijał obszar centrów usług wspólnych – zarówno w zakresie rozbudowy centrów istniejących, jak i powstawania nowych inwestycji. Rozwój obecnych centrów jest elementem ich długofalowych strategii; z kolei realizację tych strategii umożliwia pozytywna ocena dotychczasowego działania tych centrów dokonywana na najwyższych szczeblach organizacyjnych. Nowi inwestorzy przy podejmowaniu decyzji o wyborze Polski jako docelowej lokalizacji bardzo często zasięgają opinii zarówno u firm konsultingowych, jak i firm, które takie centra już w Polsce stworzyły. Co ważne i ciekawe dla Polski to fakt, że procesy finansowe obsługiwane przez Polskę stają się coraz bardziej zaawansowane i z myślą o takich właśnie procesach inwestorzy wybierają nasz kraj.

Irmina: Z naszych informacji rynkowych wynika, że dość dynamiczne rozwija się tzw. sektor consumer finance, czyli firmy pożyczkowe czy związane z produktami kredytowi i ten trend powinien się utrzymać w 2015. Otoczenie rynkowe i ogólnoświatowa sytuacja gospodarcza powoduje wzrost świadomości zarządzania ryzykiem wśród instytucji finansowych. W związku z tym powstają nowe departamenty i nowe stanowiska związane z obszarem zarządzania ryzykiem, zarówno finansowym, jak i niefinansowym.

Czy młodzi ludzie powinni myśleć o karierze w bankowości, jeżeli ta branża przeżywa największy kryzys w związku z dynamicznym rozwojem nowoczesnych technologii? Jakie kompetencje powinien mieć doradca XXI wieku?

Irmina: Pomimo dynamicznego rozwoju nowoczesnych technologii, banki nadal będą poszukiwać najlepszych specjalistów, szczególnie w obszarze tworzenia stron internetowych czy aplikacji na urządzenia mobilne. Ponadto dla wielu banków jest ważna jakość obsługi klientów, co stwarza konieczność poszukiwania osób, które będą analizowały potrzeby i zachowania klientów, a także osób znających się na mediach społecznościowych. To, co jednak jest najważniejsze dla banków, to doradcy klienta w placówkach. Nowoczesny doradca powinien być osobą wykształconą z wysoką kulturą osobistą i dobrze rozwiniętymi umiejętnościami komunikacyjnymi, który z łatwością nawiąże kontakt z klientem oraz szybko i trafnie oceni jego potrzeby.

Katarzyna: Oblicze bankowości będzie się zmieniać. Klienci będą oczekiwać wirtualnego dostępu do usług i coraz bardziej zróżnicowanymi produktami. W ślad za tym profil doradcy też powinien się zmienić – będzie miał on coraz większą wiedzę o aktualnych technologiach i aplikacjach bankowych.

Czy napływ zagranicznych inwestorów, którzy wręcz "lawinowo" otwierają nowoczesne centra biznesowe w Polsce, będzie miał realne przełożenie na wzrost płac w sektorze nowoczesnych usług biznesowych (np. w wyniku panującej konkurencji między tymi centrami)? Czy sektor BPO, SSC oraz R&D to można uznać za rynek pracownika?

Katarzyna: Napływ inwestorów do Polski może mieć przełożenie na wzrost płac w tym sektorze, ale nie będzie on znaczący. Wciąż o wyborze Polski decydują m.in. koszty takiej inwestycji, w tym koszty pracy. Zagraniczny inwestor przychodząc do Polski ma już wiedzę nt. płac w tym sektorze, zwykle jego celem jest mieć konkurencyjną ofertę dla kandydatów, ale nie oznacza to znacznego windowania wynagrodzeń. Sektor ten w niektórych lokalizacjach można uznać za rynek pracownika. Jednak płaca nie będzie jedynym czynnikiem wpływającym na wybór pracodawcy. Ważne będą również czynniki pozapłacowe jak np. etap rozwoju danego centrum, opinie o atmosferze, możliwości rozwoju itp.

Jak Paniom się wydaje, które języki obce moglibyśmy uznać za "topowe", jeżeli mówimy o rekrutacji do centrów usług wspólnych?

Katarzyna: Nadal są to głównie języki zachodnioeuropejskie, czyli oprócz obowiązkowego angielskiego – hiszpański, włoski, francuski i niemiecki. Mniej liczne, aczkolwiek coraz bardziej popularne i praktycznie występujące w większości centrów usług wspólnych są takie języki, jak rosyjski, języki skandynawskie, holenderski, czeski, słowacki, portugalski, bułgarski, rumuński, chorwacki, słoweński  itp. Sporadycznie pojawiają się także: turecki, arabski czy mandaryński itp.

Według "Dziennika Gazety Prawnej" w 2015 roku wyższe uczelnie wciąż kształcą rzesze magistrów, których współczesny rynek pracy nie potrzebuje. Na jakie stanowiska finansowe pracodawcy poszukują specjalistów najdłużej i mają wręcz problem ze znalezieniem odpowiednich kandydatów?  

Katarzyna: Absolwenci studiów finansowych generalnie nie powinni mieć problemów ze znalezieniem pracy. Oczywiście, im bardziej specyficznych czy rzadkich umiejętności pracodawcy poszukują, tym faktycznie dłużej to trwa. Mowa tu zwłaszcza o poszukiwaniu np. bardzo rzadkich języków czy znajomości specyficznych regulacji. Obecnie najbardziej pożądani specjaliści w obszarze finansowym to osoby zajmujące się usprawnianiem procesów, optymalizacją kosztów czy zwiększeniem produktywności, przez co mają wpływ na strategię firmy, a więc m.in. specjaliści ds. zarządzania ryzykiem, specjaliści ds. optymalizacji procesów, kontrolerzy biznesowi i audytorzy wewnętrzni.

Irmina Maciaszek, Randstad Senior Konsultant Corporate Finance

Irmina Maciaszek posiada 9-letnie doświadczenie w rekrutacji, które zdobyła m.in. w międzynarodowej firmie doradztwa personalnego. Specjalizuje się w rekrutacji na stanowiska na szczeblu menedżerskim i specjalistycznym głównie w obszarze szeroko pojętych finansów, audytu i ryzyka oraz doradztwa biznesowego. Irmina Maciaszek miała okazję realizować projekty dla międzynarodowych firm z różnych sektorów: produkcji, dystrybucji, sprzedaży, nieruchomości, a także pracować dla wielu instytucji finansowych. Z sukcesami zakończyła wiele projektów na stanowiska dyrektorów finansowych, kontrolerów i analityków finansowych, głównych księgowych, a także audytorów finansowych oraz wewnętrznych, specjalistów ds. zarządzania ryzykiem oraz konsultantów i managerów w obszarze konsultingu (business advisory, corporate finance, audit, tax, accounting) dla firm z tzw. wielkiej czwórki, jak i stanowisk związanych z siecią sprzedaży dla banków. Posiada również doświadczenie w realizacji projektów na stanowiska wysokiego szczebla, tj.: dyrektor zarządzający lub członek zarządu w różnych branżach.

Katarzyna Potrzuska, Randstad Senior Consultant SSC

Katarzyna Potrzuska, absolwentka studiów psychologicznych i ekonomicznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, posiada ponad 9-letnie doświadczenie w rekrutacji, które zdobyła w międzynarodowej  firmie doradztwa personalnego. Prawie od początku swojej kariery związana jest z rekrutacjami w obszarze  finansowym. Miała okazję realizować projekty dla różnych branż na stanowiska menedżerskie i specjalistyczne. Współpracowała i współpracuje również instytucjami z rynku finansowego. Z sukcesem brała udział w kilku start-upach budując struktury działów finansowych od początku. Katarzyna z sukcesem zakończyła wiele projektów na stanowiska dyrektorów finansowych, kontrolerów, analityków, a także Project Managerów, Change Managerów, specjalistów z obszaru continous improvement, audytorów i specjalistów ds. ryzyka.

Zobacz również