Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Pomysł na karierę. O pracy w dziale Zakupów / Łańcucha Dostaw w Shell Business Operations Kraków

Zobacz oferty pracy

O tym, jak praca w dziale Zakupów / Łańcucha Dostaw w Shell Business Operations Kraków może pomóc w przyspieszeniu transformacji na czystą energię oraz poprawić jakość życia społeczeństwa opowiadają Tomasz Mikołajczyk i Patrick Fraede z Shell Business Operations Kraków.
Artykuł sponsorowany
Kategoria: Wiadomości
04.07.2022
fot. Unsplash
Zobacz
oferty pracy

Świat szybko się zmienia i zmierza w kierunku zapewnienia czystszej energii w przyszłości. Dlatego właśnie teraz jest odpowiedni moment, aby dołączyć do działu Zakupów / Łańcucha Dostaw Shell Business Operations Kraków i wziąć udział w tej transformacji.

Dział Zakupów / Łańcucha Dostaw w Shell Business Operations Kraków to obecnie największa wiodąca organizacja zakupowa w Polsce, która w warunkach dynamicznie zmieniającego się środowiska jest skoncentrowana na tworzeniu prawdziwej wartości dla Shell i społeczeństwa.

Twoja energia i profesjonalizm mogą w znaczący sposób pomoc w przyspieszeniu transformacji na czystą energię oraz poprawić jakość życia społeczeństwa poprzez współpracę z nowoczesnym działem Zakupów / Łańcucha Dostaw, gdzie poprzez proces zakupów wpływamy na rezultaty firmy. Jest to też możliwość współpracy z profesjonalistami na całym świecie. W Shell cenimy wyjątkowość i różnorodność. Jest to również miejsce, w którym można wpływać na tworzenie wartości dla organizacji poprzez optymalizację łańcucha dostaw i kierunki prowadzenia biznesu.

Tomasz Mikołajczyk, Shell Business Operations Transformation Project Manager: Patrick, mija już prawie 20 lat od momentu, kiedy związałeś swoją karierę z Shell. Co jest takiego unikalnego w pracy dla tej organizacji?

Patrick Fraede, General Manager KRK Delivery Center: W Shell można spełnić swoje marzenie o profesjonalnej pracy i karierze. Kiedy dołączyłem do tej firmy, bardzo atrakcyjne wydawało mi się to, że mogę pracować w globalnym biznesie, który nieustannie się zmienia, rozwija i jest zróżnicowany. Chciałem pracować w międzynarodowym środowisku osób o różnym doświadczeniu i wielowymiarowej kulturze, co w zasadzie się spełniło. Nie miałem intencji, aby moja kariera potoczyła się w ten sposób. Shell daje niezwykle dużo możliwości budowania własnej ścieżki rozwoju. Jeśli tylko jest się otwartym na nie, wówczas można wziąć rozwój we własne ręce. Ogromnie cenię fakt, że mogę codziennie pracować i współpracować z wieloma utalentowanymi ludźmi.

Tomasz Mikołajczyk: Od roku pracujesz jako Dyrektor Generalny działu Zakupów / Łańcucha Dostaw w Shell Business Operations w Krakowie. Czy mógłbyś podzielić się swoimi refleksjami na temat tego, co sprawia, że praca w tym dziale jest naprawdę ekscytująca?

Patrick Fraede: W naszym dziale mamy bardzo dużo różnorodnych ról. Jestem przekonany, że każdy, kto chce pracować w dziale Zakupów / Łańcucha Dostaw znajdzie w naszej organizacji wiele aspektów pracy, które będą ciekawe i pełne wyzwań. Na przykład w jednym z naszych kluczowych biznesów – Downstream można rozwijać kompetencje zakupowe w obszarze E-mobility, z kolei w New Energies można uczestniczyć w procesie zakupowym dla Hydrogen, które jest zwane paliwem przyszłości. Dodatkowo pracując w biznesie Upstream można przekonać się, w jaki sposób dokonuje się transformacja energetyczna. Wiele osób docenia możliwość pracy w międzynarodowym środowisku i to, że może być częścią biznesu. Osobiście bardzo cenię wpływ, jaki wywieramy w biznesowej sferze komercyjnej oraz w kontekście negocjacji z dostawcami oraz to, jak duży jest nacisk na rozwój indywidualny w obszarze Zakupów / Łańcucha Dostaw. Jest mi naprawdę trudno wymienić jakąś inną branżę, w której można wziąć odpowiedzialność za tak wiele obowiązków i powiązać je z obecną i przyszłą karierą zawodową.

Tomasz Mikołajczyk: Jaka jest dzisiaj rola Shell, biorąc pod uwagę transformację energetyczną?

Patrick Fraede: Shell jako pierwsza firma w branży Oil & Gas zobowiązała się, aby być „firmą zeroemisyjną przed 2050 rokiem” i ambitnie powiązała swoje cele z traktatem paryskim co do ograniczenia emisji o 1,5 stopnia Celsjusza. Zeroemisyjność nie dotyczy tylko naszej produkcji, lecz także jest związana z emisyjnością pochodzącą z naszych produktów oraz od dostawców. Jest to jasno zakomunikowane w naszej strategii „Powering Progress”. Wszystko wskazuje na to, że kolejne 30 lat będzie bardzo znaczącym okresem w historii Shell.

Tomasz Mikołajczyk: W ciągu ostatnich 12 miesięcy w Shell Business Operations w Krakowie możemy zaobserwować gwałtowny wzrost i rozwój organizacji Zakupów / Łańcucha Dostaw. Z czego to wynika?

Patrick Fraede: Jesteśmy na dobrej drodze, aby nasz dział Zakupów / Łańcucha Dostaw osiągnął poziom zatrudnienia 500 osób i odgrywał istotną rolę na rynku pracy w Krakowie. Jesteśmy największym działem Zakupów / Łańcucha Dostaw w Polsce oraz największą lokalizacją Shella, jeśli chodzi o te funkcje. Dlatego wraz z rosnącą liczbą wysokospecjalistycznych stanowisk w krakowskim hubie odpowiadamy za bardzo ważne dla całej grupy obowiązki w procesie zakupowym. Wiele z tych ról jest bezpośrednio związanych z naszą nową strategią „Powering Progress”, która zakłada, że w większym stopniu koncentrujemy się na wartości dla udziałowców, transformacji energetycznej, szacunku dla środowiska i polepszania jakości życia ludzi. Dla zilustrowania mogę posłużyć się przykładem, w którym nasi profesjonaliści negocjują międzynarodowe kontrakty dla międzynarodowych biznesów.

Tomasz Mikołajczyk: Wiem, że w 2022 roku masz wiele planów oraz jasnych celów związanych z działem Zakupów / Łańcucha Dostaw. Czy mógłbyś się nimi podzielić?

Patrick Fraede: W naszym dziale Zakupów / Łańcucha Dostaw mamy znakomitych i utalentowanych profesjonalistów, który mają szeroki zakres odpowiedzialności. Nie mówimy już o centrum usług wspólnych, ale o wiodącym i zintegrowanym hubie Zakupów i Łańcucha Dostaw. Zależy mi na tym, aby ta społeczność i każdy z pracowników był dumny z tego, że pracuje w firmie, która ceni innowacyjne podejście i stawia na rozwój dzień po dniu. Moim marzeniem jest to, żeby pokazanie wizytówki przez pracownika Shell robiło takie samo wrażenie jak zaświadczenie, że ukończyło się studia doktoranckie na jednym z najlepszych uniwersytetów specjalizujących się z zarządzaniu łańcuchem dostaw – przy czym to właśnie my ten uniwersytet współtworzymy.

Tomasz Mikołajczyk: To brzmi bardzo interesująco, ale czy mógłbyś wytłumaczyć, w jaki sposób te elementy łączą się ze zintegrowaną funkcją zakupów w Shell? Czy to oznacza, że hub w Krakowie jest w jakiś sposób innowacyjny i unikalny?

Patrick Fraede: W dziale Zakupów / Łańcucha Dostaw można osiągać dobre wyniki i mieć wybitną innowacyjność, jeśli zostaną zintegrowane trzy obszary. Po pierwsze wtedy, kiedy wspólnie z biznesem i partnerami biznesowymi na całym świecie zrozumiemy, jakie mają wyzwania i problemy. Po drugie wtedy, kiedy wspólnie ze swoimi dostawcami stworzymy warunki do stworzenia nie tylko kontraktu, ale wspólnej wartości o wiele większej niż tylko ten kontrakt. I na koniec, kiedy zintegrujemy swoją organizację, połączymy takie elementy jak różne doświadczenia i utalentowanych pracowników, którzy będą na tyle wyjątkowi, że wniosą do organizacji wartość dodaną.

Tomasz Mikołajczyk: Masz bardzo duże międzynarodowe doświadczenie na różnych stanowiskach w biznesie. Czy masz jakieś spostrzeżenia, w jaki sposób dział Zakupów / Łańcucha Dostaw w Krakowie jest inny od pozostałych centrów zakupów?

Patrick Fraede: Nie jesteśmy w Krakowie odizolowana wyspą, lecz integralną częścią Shella. Nasza społeczność pod każdym względem jest tak samo istotna dla Shella jak lokalizacje w Australii czy Ameryce. Nasi profesjonaliści z powodzeniem biorą na siebie odpowiedzialność za rozwiązywanie kompleksowych problemów zakupowo-logistycznych i w kreatywny sposób wspierają i kreują rzeczywistość wspólnie z biznesem a nie tylko patrzą na procedury i pracują w oparciu o instrukcje.

Tomasz Mikołajczyk: Najistotniejszą wartością dla działu Zakupów / Łańcucha dostaw są ludzie. Czy mógłbyś wskazać, jakie kwalifikacje i kompetencje oraz umiejętności są tymi, których szukasz u pracowników? Które mogą być ważne w przyszłości?

Patrick Fraede: Dobrym punktem w CV jest doświadczenie w dziale zakupów, logistyce czy zarządzaniu łańcuchem dostaw. Mile widziana jest również znajomość języka niemieckiego, holenderskiego czy francuskiego. To, co jest jednak równie istotne, a trudne do nauczenia, to ambicja, umiejętność uczenia się, pro aktywność – podejmowanie decyzji, ale i umiejętność uczenia się na błędach i wyciągania wniosków, a co najważniejsze – umiejętność współpracy i praca zespołowa.

Tomasz Mikołajczyk: Czy mógłbyś powiedzieć, w jaki sposób dział Zakupów / Łańcucha Dostaw korzysta z faktu bliskości biznesu Shell oraz zintegrowanego łańcucha dostaw?

Patrick Fraede: Pomaga nam to dostarczyć lepsze rezultaty dla Shella jako grupy oraz dla poszczególnych jednostek biznesowych. W wielu organizacjach nie ma integracji pomiędzy funkcją zakupową a innymi częściami organizacji. Dla przykładu, wyzwanie dotyczące kosztów w stosunku do biznesu jest zawsze w interesie firmy. Musimy przyjąć priorytety pracy biznesowej, w którym przyszłość Shell została stworzona a może być utracona.

Tomasz Mikołajczyk: Dział Zakupów / Łańcuch Dostaw odgrywa również ważną rolę w zapewnieniu ochrony utraty wartości dla biznesu oraz odpowiedzialności za strategiczne, taktyczne i operacyjne kontrakty. Dlaczego hub w Krakowie jest tak ważny dla linii biznesowych Shell?

Patrick Fraede: Czasami trudno zrozumieć, jak duży i złożony jest Shell. Działamy w tak wielu krajach i rynkach. W naszym krakowskim hubie zakupowym spotykają się wszystkie działania. Cały krakowski hub zarządza kilkoma miliardami dolarów rocznych wydatków zakupowych, dziesiątkami milionów dolarów zakupów magazynowych, do tego dochodzą czynności planistyczne i komercyjne.

Tomasz Mikołajczyk: Na rynku możemy zaobserwować dużo trendów związanych z transformacją procesów – data oraz digital. Czy mógłbyś podzielić się swoimi spostrzeżeniami w tym kontekście i wpływem na dział Zakupów / Łańcucha Dostaw? Gdzie jesteśmy dzisiaj oraz jakie są możliwości?

Patrick Fraede: Krakowski hub zakupów przechodzi cyfrową transformację. Mamy wiele taktyk, które służą podniesieniu efektywności i wartości z operowanych procesów. Poza oczywistą automatyzacją procesów, mamy rozwinięte zautomatyzowane roboty, które operują w procesie „zamówienie – płatność” i są związane z mitygowaniem ryzyk w kontraktach. Dzięki temu nasi profesjonaliści mogą całkowicie wykorzystać ich umiejętności i skoncentrować całą swoją energię na najbardziej wartościowe elementy pracy.

Tomasz Mikołajczyk: Dziękuję serdecznie Patrick za rozmowę, która była naprawdę inspirująca. Ostatnie pytanie – jak najlepiej zacząć swoją przygodę i związać profesjonalną karierę z działem Zakupów / Łańcucha Dostaw w Shell Business Operations w Krakowie?

Patrick Fraede: Trzeba trochę zmienić sposób myślenia. Udziałowcy, klienci, społeczeństwo i otoczenie mają różne oczekiwania względem Shell, czasem bardzo wymagające i kompleksowe. Moja praca i praca każdego z nas to przełożenie znaczenia tej naszej pracy na konkretne, mierzalne, ambitne i uchwytne rezultaty, które nie tylko spełniają oczekiwania interesariuszy, lecz także je przekraczają. Myślenie o tym może pozytywnie zaskoczyć interesariuszy. Dobrym punktem wyjścia jest zastanowienie się, co chcielibyśmy, aby powiedzieli za rok czy pięć lat.

Ekspert: Tomasz Mikołajczyk
Manager w Contracting and Procurement / Supply Chain Kraków HUB Shell Business Operations

Przez ponad 12 lat w firmie był zaangażowany w różnorodne inicjatywy strategiczne wprowadzające i wiodące Customer Centricity, Agility in the Project Management oraz programy digitalizacji w celu automatyzacji i uproszczenia podstawowych procesów.

W swojej obecnej roli prowadzi inicjatywy, które mają na celu wykorzystanie skali i kolokacji centrów łańcucha dostaw, aby umożliwić szybkie innowacje, dostarczać wartość ponad granicami i zwiększać możliwości pracowników.

Ekspert: Patrick Fraede
General Manager KRK Delivery Center Shell Business Operations

Dołączył do Shell w 2001 roku i zajmował różne stanowiska w takich biznesach jak rafinacja, handel, dostawy i spedycja / wysyłka, zanim stał się częścią rodziny Procurement & Contracting w 2016 roku. Zarządzał społecznością Procurement & Contracting w Shell NAM w trakcie bardzo poważnej transformacji. Później kierował społecznością Supply Chain w Katarze. 

Patrick ma różnorodne doświadczenie w zawieraniu transakcji i zarządzaniu zmianą. Pasjonuje się takimi aspektami jak komercyjność, zarządzanie operacyjne i zarządzanie ludźmi.

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Zobacz również