Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Przyszłość branży finansowej – wywiad z Agnieszką Leśniak, P2P Global Process Owner w Capgemini Polska

Zobacz oferty pracy

Ekspertka z Capgemini Polska podsumowuje największe osiągnięcia swojego zespołu w 2022 roku i opowiada o trendach w branży finansowej w 2023 roku.
Artykuł sponsorowany
Kategoria: Wiadomości
12.01.2023
fot. Unsplash
Zobacz
oferty pracy

Agnieszka, przełom roku to zwykle czas podsumowań. Co w 2022 roku udało się osiągnąć prowadzonym przez Ciebie zespołom?

Agnieszka Leśniak, P2P Global Process Owner w Capgemini Polska: Jednym z większych sukcesów było stworzenie interaktywnego actionbota, dzięki któremu dostawcy mogą szybko, samodzielnie uzyskać informację o statusie danej faktury. Kolejny sukcesem było wprowadzenie robota, który pozwala zredukować manualne ściąganie raportów i kodowanie faktur. Co więcej, dla naszego klienta zbudowaliśmy dashboardy w PowerBI, które pokazują "end to end" proces i pozwalają na bieżąco monitorować procesy finansowe. Jednak biznes to nie tylko roboty, lecz przede wszystkim – ludzie. Ogromnym sukcesem było sprawne przejście na hybrydowy model pracy, co paradoksalnie zacieśniło nasze relacje.

Czym jest stworzony przez Was actionbot?

Jest to wirtualny bot, któremu dostawca może zadać pytanie o status swojej faktury lub od którego może uzyskać informacje związane z fakturowaniem. W określonym przypadku bot może również przekierować na życzenie rozmówcy sprawę do agenta tzw. helpdesku.

Kto tworzy te nowoczesne rozwiązania? Jakich specjalistów masz w swoim zespole?

Zarządzam zespołem, składającym się ze specjalistów różnych dziedzin. Są to osoby, które mają zarówno umiejętności analityczne, jak i księgowe czy finansowe. Jest też grono ekspertów i ekspertek, zafascynowanych nowymi technologiami. Nie są osobami po studiach informatycznych, a częściej – po finansach i rachunkowości, ale interesują się cyfrową transformacją i chcą zdobywać wiedzę w tym kierunku.

A jak rozpoczęła się Twoja przygoda z nowymi technologiami?

Zaczynałam swoją pracę od manualnego księgowania papierowych faktur. Wraz z rozwojem technologii, gdy pojawiły się pierwsze systemy i zaczęły rosnąć oczekiwania klientów względem nowoczesnych technologii, stanęłam na czele zespołu, który zajmował się wdrażaniem tego typu rozwiązań. Z czasem objęłam stanowisko Global Process Owner i zadania związane z automatyzacją procesów zostały wpisane w moją rolę. Dziś muszę być na bieżąco z nowymi technologiami, żeby wiedzieć, jakie najkorzystniejsze rozwiązanie zaproponować klientom.

Zajmujesz się automatyzacją, standaryzacją i optymalizacją procesów w pięciu centrach rozsianych na całym świecie. Jak wygląda praca w tak zróżnicowanym geograficznie środowisku? Jakie są największe wyzwania?

Prowadzę procesy w Brazylii, Gwatemali, Chinach, Indiach i Polsce, więc na co dzień mierzę się z różnicami kulturowymi. Jest to przyjemna, lecz wymagająca praca – można się wiele nauczyć. Każdy rejon charakteryzuje inne podejście do wykonywania pracy, różne style komunikacji. Z niektórymi łączą mnie swobodne relacje, które opierają się na bezpośredniości, z innymi są one bardziej ukierunkowane na cel. Pełnię rolę liderki zespołu i jestem przyzwyczajona do otwartości, szukania feedbacku. To jednak nie jest standardem w każdym kręgu kulturowym. Przyjęłam zasadę, że gdy poznaję nowych ludzi i tworzę nowe zespoły, przedstawiam się, mówię o sobie, o sposobie swojej pracy, wymaganiach i oczekiwaniach. Takie nakreślenie sytuacji bywa naprawdę pomocne. Wieloletnia praca w wielokulturowym środowisku uczy mnie dostosowywać sposób zarządzania do różnorodności. Dzięki temu potrafię przewidzieć możliwe scenariusze, oszacować ryzyko i w odpowiedni sposób zareagować dużo wcześniej.

Co w odniesieniu do pracy Twojego zespołu znaczy hasło „Get the future you want”?

Capgemini Polska oferuje szeroki wachlarz możliwości, jednak zawsze podkreślam, że sami jesteśmy odpowiedzialni za swoją karierę i rozwój. Jestem mentorką biznesu w firmie. Wspieram młode osoby, które widzą się w przyszłości na stanowiskach liderskich i menedżerskich. Pomagam im w osiągnięciu tego celu. Konieczne jest jednak to, by wiedzieć, czego się chce i znać swoje potrzeby. W ramach firmy można zmieniać działy i sprawdzać się w różnych zespołach czy projektach. Ważne jest wychodzenie ze swojej strefy komfortu – choćby jedną nogą.

Hasło „Get the future you want” mówi nam także o przyszłości, w jakiej chcemy żyć. Hybrydowy model pracy w Capgemini Polska pozwala na zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko poprzez ograniczenie dojazdów do pracy. Oprócz tego zachęcam ludzi do brania udziału w różnych akcjach CSR-owych. Podczas spotkań staram się rozpowszechniać świadomość związaną z kwestiami ochrony środowiska, co jest szczególnie istotne w tym czasie.

Jakie wyznaczacie sobie cele na tę bliższą przyszłość?

W 2023 roku stawiamy przede wszystkim na rozwój siebie i skupienie się na działaniach, które prowadzą nas do osiągania wyznaczonych celów. Analizujemy, co w poprzednim roku nas motywowało, co demotywowało, a co było naszą inspiracją.

Ważna jest refleksja nad tym, co chcemy zmienić i co rozwijać, a czego nie chcemy powtarzać w kolejnych latach. Jeśli wszyscy zaczniemy od rozwoju siebie, to łatwiej będzie nam osiągać wspólne sukcesy. Dzięki temu codzienna praca jest także łatwiejsza i przyjemniejsza. Każdy z nas może mieć swój wkład w jakiś pomysł, a później także w jego realizację.

Jakie trendy mogą być jeszcze istotne w pracy w branży finansowej w najbliższych latach?

Z pewnością trendem będzie analityka oparta na sztucznej inteligencji oraz chatboty, voiceboty, wirtualni asystenci czy boty do komunikacji z klientem. To jest ogromne pole do rozwoju. Dzięki nim możemy zaoszczędzić czas i wykorzystać go na bardziej kompleksowe działania, a także skupić się na większych projektach. W 2023 roku będzie kładziony nacisk na rozwiązania, które mogą usprawnić naszą pracę, zredukować zadania, które nie wymagają szczególnych kompetencji, a pozwolą skupić się na udoskonalaniu naszych produktów i obowiązkach, które rzeczywiście nas rozwijają.

Jak pracownicy takich zespołów jak Twój mogą wpływać na swoją przyszłość? W jakim kierunku, Twoim zdaniem, warto się rozwijać?

W międzynarodowych organizacjach jest duże zapotrzebowanie na pracowników, którzy mają wykształcenie i umiejętności związane z językami obcymi. Dodatkowym atutem jest posiadanie wiedzy z zakresu finansów i umiejętność analizy. To pozwala na komunikację z klientem w jego języku na tematy ściśle biznesowe.

Myślę, że warto rozwijać się również pod względem project managementu, ponieważ obejmuje on kwestie, które są przydatne na każdym etapie realizacji projektów, nawet tych małych. Umiejętności zarządzania ryzykiem, tworzenia zespołów, hierarchizowania i delegowania zadań oraz szacowania czasu ich realizacji są już dziś bardzo ważne i to się nie zmieni w najbliższej przyszłości.

Dziękuję za rozmowę. 

Ekspert: Agnieszka Leśniak
P2P Global Process Owner Capgemini Polska

Pracuje w Capgemini Polska od 15 lat. Zaczynała pracę od pozycji juniorskiej, a zakres jej pracy oscylował wokół procesów P2P. W ramach pracy na stanowisku Global Process Owner odwiedziła między innymi Brazylię, Argentynę i Indie. Pracowała w zespole Help Desk, dziale Procurement oraz zespole, który zajmował się wdrażaniem i wsparciem technicznym systemów księgowych. Zarządza różnorodnymi zespołami zlokalizowanymi w różnych częściach świata. Jest globalnie zorientowaną liderką z otwartym umysłem i z doświadczeniem w zarządzaniu ludźmi i usługami.

Pracowała głównie dla nordyckich klientów. Aktualnym wyzwaniem jest współpraca z nowym klientem ze Szwecji.

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również