Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Business Centers of Excellence
Business Center of Excellence jest miejscem, w którym nie tylko wykonuje się jakiś proces, lecz także ściśle współpracuje z biznesem w celu jego usprawnienia.

Business Center of Excellence (BCoE) to struktura organizacyjna, która zajmuje się rozwojem nowoczesnych technologii na najwyższym światowym poziomie. W przeciwieństwie do Shared Service Centers (SSC), które oferują obsługę procesów, BCoE jest miejscem, w którym nie tylko wykonuje się jakiś proces, lecz także ściśle współpracuje z biznesem w celu jego usprawnienia. Poszukiwanie wartości dodanej (tzw. added value): większej efektywności, lepszych rozwiązań dla klientów i wzrostu zysków jest głównym celem a zarazem największym wyzwaniem tego typu organizacji.

– Firmy, takie jak nasza, kierowały się początkowo ideą przenoszenia procesów do lokalizacji o tańszej sile roboczej, szczególnie działów administracyjnych i back-office – mówi Juan Marin, Head of ArcelorMittal Business Center of Excellence Europe. – Teraz jednak kładziemy nacisk na budowanie relacji z naszymi pracownikami, by mogli współtworzyć naszą organizację.

Układy wewnątrz firmy w BCoE stają się partnerskie, co oznacza, że wszyscy pracownicy mają realny wpływ na kształt biznesu. Postęp technologiczny i automatyzacja tylko to ułatwiają.

– Dzięki robotom nasi ludzie od wykonawców przechodzą do roli myślicieli, a my dzięki temu rozszerzamy obszary naszej działalności – mówi Juan Marin.

W Business Center of Excellence obsługiwane są z reguły te maksymalnie skomputeryzowane procesy. W przypadku ArcelorMittal skonsolidowane są cztery obszary: finanse, IT, HR i zaopatrzenie (ang. procurement), w których pracują zarówno doświadczeni eksperci, jak i młode talenty, dla których praca staje się doskonałą podstawą do dalszej kariery.

Poszukiwane umiejętności

W związku z tym, że w Business Centers of Excellence obsługa procesów ma charakter międzynarodowy, na pracę w tego typu organizacjach mogą liczyć kandydaci, którzy są w stanie swobodnie porozumiewać się w języku angielskim. To wymóg konieczny. Mile widziana jest także znajomość języka hiszpańskiego, francuskiego czy niemieckiego, a przede wszystkim zorientowanie na IT.

– Potrzebujemy ludzi, którzy dobrze czują się w towarzystwie narzędzi internetowych, aplikacji i rozwiązań mobilnych. W ArcelorMittal tego typu nowinki technologiczne są już nie tylko obszarem działalności pracowników IT, lecz także dotyczą finansistów i osób z innych departamentów – mówi Juan Marin.

Praca w BcoE wymaga myślenia strategicznego, umiejętności współpracy i efektywnej komunikacji oraz zdolności, które zależą od danego stanowiska (w przypadku pracy w obsłudze procesów finansowych są to umiejętności analityczne, a także dociekliwość). Do tego trzeba lubić zmiany, gdyż one dokonują się w tej branży nieustannie. Cenieni są także kandydaci, którzy potrafią szybko podejmować trafne decyzje i wymyślać nowe rozwiązania.

– Na takie osoby czeka morze możliwości, zwłaszcza dzięki temu, że tak blisko współpracujemy z naszym biznesem – mówi Juan Marin.

Osobom, które chciałyby rozpocząć pracę w BCoE, Head of ArcelorMittal Business Center of Excellence Europe radzi, by zachowały otwartość umysłu i wykazały się cierpliwością i skromnością.

– Często widzę, że millenialsi mają problem z czekaniem na uzyskanie wartości dodanej. Tymczasem nagroda w końcu do nich przyjdzie. Wymaga to jednak odrobiny pokory – mówi Juan Marin.

Ścieżki kariery

Ścieżkę kariery w Business Center of Excellence można rozpocząć od praktyk lub stanowiska młodszego specjalisty. Poprzez kolejne role specjalistyczne można awansować na głównego specjalistę, a następnie objąć stanowisko kierownicze.

W przypadku księgowości po stanowisku młodszego księgowego można zostać: księgowym, starszym księgowym i w końcu – kierownikiem zespołu. Możliwe są też przesunięcia wewnątrz BCoE, pomiędzy spółkami czy działami w postaci rekrutacji wewnętrznej.

– Pracownicy mają szansę rozwoju nie tylko w ramach BCoE, lecz także w pozostałych strukturach ArcelorMittal. Mogą np. przejść do audytu wewnętrznego lub innych działów, co często wiąże się także z nową lokalizacją pracy – mówi Juan Marin.

Autor: "Kariera w Finansach i Bankowości"

"Kariera w Finansach i Bankowości" to przewodnik stworzony z myślą o studentach i absolwentach, którzy chcieliby związać swoją przyszłość zawodową z sektorem finansowym – unikalne kompendium wiedzy o trendach w tej branży.

Ekspert: Juan Marin
Head ArcelorMittal Business Center of Excellence Europe
Alicja Tabor

Junior Accounting Specialist, ArcelorMittal Business Center of Excellence

Od marca do sierpnia 2017 roku praktykantka w zespole Treasury (obowiązki: płatności manualne i automatyczne, direct debit, reject payments, przygotowanie danych Intrastat), od września 2017 roku – praktykantka a od czerwca 2018 roku – Młodszy Specjalista w team Holdings&Services (obowiązki: księgowanie faktur AP) w ArcelorMittal BCoE. Laureatka konkursu na najlepszą pracę licencjacką o tematyce podatkowej organizowanego przez Śląski Oddział Krajowej Izby Doradców Podatkowych we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym w Katowicach. Prywatnie miłośniczka spacerów z psem, dobrej książki i czekolady.


 

Redakcja: Jaka była Pani ścieżka kariery?

Alicja Tabor: W 2013 roku rozpoczęłam studia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach, ze specjalizacją: rachunkowość. Pierwszym praktycznym zetknięciem z zawodem były obowiązkowe praktyki studenckie po pierwszym roku. Odbyłam je w małym biurze rachunkowym mojej cioci. Zajmowałam się tam prostymi księgowaniami, archiwizacją dokumentów i pomocą w rozwiązywaniu bieżących problemów. Plan zajęć na studiach magisterskich pozwalał mi na połączenie studiów dziennych z pracą. Na początku drugiego semestru zaczęłam staż w ArcelorMittal jako praktykant w dziale Treasury, zajmującym się obsługą płatności i Intrastatem. Pół roku później, również jako praktykantka, rozpoczęłam staż w dziale Holdings&Services. Do moich obowiązków należało księgowanie faktur zakupowych i sprzedażowych (początkowo na polskiej i luksemburskiej spółce, później tylko luksemburskiej) oraz ich archiwizacja. Oprócz tych podstawowych obowiązków, miałam wiele możliwości, by nabrać doświadczenia również w innych czynnościach. ArcelorMittal tworzą ludzie niezwykle mili i otwarci, zawsze chętni do podzielenia się swoją wiedzą. Cechują ich także niewyczerpane zasoby cierpliwości. W czerwcu nastąpiła ważna zmiana, gdyż podjęłam stałą współpracę z firmą. Po transition z oddziału BCoE w Rumuni, jako Junior Accounting Specialist zajmuję się obsługą księgową zobowiązań również luksemburskiej spółki. Pracy jest dużo więcej, oprócz standardowych faktur pojawiają się bardzo ciekawe case’y, które czynią obecną pracę bardzo atrakcyjną.

Czym zajmuje się Pani w swojej pracy?

Obecnie w obsługiwanej spółce zajmuję się księgowością zobowiązań (AP), obejmującą zarówno faktury materiałowe (MM) jak i usługowe (FI). Uczestniczę także w bieżącym życiu spółki, odpowiadając na maile, analizując księgowania i płatności oraz dbając o prawidłowy obrót dokumentacji oraz kontakt z dostawcami. Oprócz wykonywania swoich standardowych obowiązków chętnie obserwuję, uczę się i współpracuję z innymi członkami teamu. BCoE oferuje swoim pracownikom (także praktykantom) szkolenia językowe (w czasie pracy) oraz szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe czy umiejętności miękkie.

Czy pamięta Pani jak wyglądała rekrutacja na to stanowisko w ArcelorMittal?

Pierwszym, nieoficjalnym etapem rozmowy kwafilikacyjnej było... trafienie do budynku BCoE. Śmieję się oczywiście, chociaż wtedy było to nieco stresujące. Wiedziałam, że huta znajduje się na rozległym terenie, ale nie spodziewałam się że jest on tak duży. Na szczęście ten pierwszy etap został pomyślnie zaliczony. Rozmowa trwała około 1,5h w sympatycznej atmosferze zachowującej jednak biznesowy charakter. Musiałam rozwiązać kilka zadań z podstaw rachunkowości (rekrutowano mnie wówczas do teamu Treasury), kilka zadań ze znajomości Excela oraz badano moje zachowanie pod presją czasu i sytuacji. Następnie rozmowa po angielsku i, w moim przypadku, po rosyjsku (jako drugi język).

Jak wyglądał Pani pierwszy dzień w pracy? Jakie było Pani pierwsze wrażenie?

Pierwszy dzień nastąpił bardzo szybko, gdyż zaraz po zakończeniu rozmowy kwalifikacyjnej... zostałam przyjęta. Pierwszy dzień to była jeszcze nie tyle praca, co wprowadzenie do niej. Przepustka na bramę huty, karta do drzwi w budynku BCoE, szkolenie BHP, zapoznanie się z pierwszymi procedurami, składanie wniosków o dostępy do systemów, nowe stanowisko pracy i wiele innych, bardzo przejmujących spraw. Mój pierwszy team nie był liczny. Spotkałam się z miłym przyjęciem i otwartością. Pomimo wielu obowiązków dziewczyny cierpliwie i życzliwie wprowadzały mnie w nowe obowiązki.

Jakie umiejętności i poprzednie doświadczenia uważa Pani za kluczowe na Pani stanowisku?

Myślę, że najważniejszą umiejętnością, jaką zdobyłam w czasie, jest wytrwałość w poszukiwaniu odpowiedzi, w przekładaniu wiedzy teoretycznej na praktyczne zadania, a także w łączeniu studiów i pracy, zwłaszcza w czasie sesji. Oprócz wytrwałości także współpraca z drugim człowiekiem oraz język angielski - niezbędny!

Co się przydaje i w jakich konkretnych zadaniach?

Wszystko się przydaje. Wytrwałość i język angielski przydały mi się szczególnie w czerwcu, gdy przejmowałam obowiązki AP z zamykanego oddziału BCoE w Rumunii. Cały proces odbywał się w języku angielskim oraz ze względu na dosyć krótki i intensywny charakter wymagał bardzo dużo wytrwałości i pracy. A wsparcie ze strony team leaderki oraz osób z teamu jest po prostu bezcenne. 

Czy uważa Pani, że Business Centers of Excellence jest dobrym miejscem na rozpoczęcie kariery?

Jak najbardziej! BCoE zachowało rodzinną atmosferę firmy. Dla studentów szczególną zaletą jest elastyczny grafik i bezpośredni kontakt z praktyką biznesową w skali międzynarodowej. Sama cały czas uczę się czegoś nowego, tutaj nie da się nudzić.

Jakie są obecnie najciekawsze wyzwania w Pani pracy?

Aktualnym wyzwaniem jest przejęty niedawno z Rumunii proces AP – trudniejszy niż dotychczasowe AP, połączony z obfitą korespondencją mailową i wieloma case’ami stanowi bardzo ciekawe wyzwanie – i właśnie dlatego tak mi się podoba. Lubię, gdy dużo się dzieje a przy tym cały czas wykorzystuję w praktyce język obcy.

Jak ocenia Pani atrakcyjność branży, z którą jest Pani związana?

Jak od ziemi do czubka wielkiego pieca! Rachunkowość wcale nie jest nudna, o czym bardzo pozytywnie przekonałam się w praktyce.

Co uważa Pani za największe plusy tej pracy?

Możliwość ciągłego rozwoju, poprzez nowe wyzwania i wsparcie ze strony współpracowników i przełożonych. Plusem jest także sposobność wykorzystania w swojej pracy wiedzy nabytej podczas studiów. 

Jaką radę mogłaby Pani dać młodym osobom, które dopiero planują swoją karierę i czytają nasz wywiad i, być może, chciałby swoją przyszłość związać właśnie z pracą w BCoE, w Arcelor Mittal?

Nie bój się próbować. Nawet jeśli wydaje Ci się, że niewiele jeszcze umiesz, to nic nie szkodzi – nauczysz się. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej usłyszałam, że najważniejszy dla BCoE jest potencjał. I po prawie 2 latach stwierdzam, że to prawda. A potencjał na pewno w sobie masz.

Co w Pani zawodzie można uznać za sukces zawodowy? Czy ma Pani już jakieś sukcesy na swoim koncie?

Myślę, że miarą sukcesu można uznać umiejętności rozwiązywania coraz bardziej złożonych problemów, powiązane oczywiście z pięciem się w górę po ścieżce kariery. Sukcesem jest stanie się ekspertem w swojej dziedzinie czy, coraz częściej, stworzenie i owocne prowadzenie rozwojowego projektu. Takim moim studenckim sukcesem było zajęcie III miejsca w konkursie na najlepszą pracę licencjacką o tematyce podatkowej, w której badałam rozwój e-usług w Polsce. Pisanie pracy i przeprowadzanie badania było bardzo ciekawe i podwójnie owocne – moja praca zostanie wydana w postaci artykułu w monografii naukowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Jakie są dalsze etapy rozwoju na Pani stanowisku?

Po Junior Accounting Specialist są kolejno stanowiska: Specjalisty, Seniora, Chief Accountant i Team Leadera. Możliwe są także przesunięcia wewnątrz BCoE, pomiędzy spółkami czy działami w postaci rekrutacji wewnętrznej.

Jakie ma Pani plany na przyszłość?

Dążę do tego, aby coraz lepiej wypełniać swoje obowiązki związane z AP. Jestem otwarta na nowe zadania oraz doświadczenia i chętnie je przyjmuję. Jesienią rozpoczynam naukę języka hiszpańskiego, a w przyszłym roku, jako student ACCA Accelerate, planuję podejść do egzaminu ACCA z panelu Professional. Prywatnie rozpoczęłam przygotowania do przejścia szlaku do Santiago de Compostela.

Autor: "Kariera w Finansach i Bankowości"

"Kariera w Finansach i Bankowości" to przewodnik stworzony z myślą o studentach i absolwentach, którzy chcieliby związać swoją przyszłość zawodową z sektorem finansowym – unikalne kompendium wiedzy o trendach w tej branży.

Liczba branży

35

języków obcych wykorzystuje się do świadczenia usług w centrach w Polsce.

Źródło: Raport „Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2018”, ABSL.

Do Business Center of Excellence szukamy osób, które dobrze czują się w zmiennym środowisku. Nieustannie zmieniamy procesy, strukturę, a nawet nazwę organizacji! W naszej pracy zmiana to jedyna stała.

JUAN MARIN
Head of ArcelorMittal Business Center of Excellence Europe