Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Akcelerator, PACE i… wdrożenie pomysłu
Rozwiązanie imoje&Twisto to pierwsze płatności online dla sklepów internetowych w Polsce dostarczane przez bank. Zobaczcie, jak wyglądały prace nad usługą ING Banku Śląskiego, która zrewolucjonizowała rynek.

Opis projektu:

CZYM JEST IMOJE&TWISTO?

Na czym polega usługa odroczonych płatności? Otóż klient kupuje w e-sklepie produkt, np. buty. Zamawia je przez kuriera, mierzy, sprawdza, zastanawia się: a może inny kolor, niższy obcas, a właściwie to po co mi kolejne podobne buty… Na rozwianie wszystkich wątpliwości i zdecydowanie się na zakup lub jego zwrot do e-sklepu (bez żadnych opłat), dzięki usłudze odroczonych płatności, klient ma 21 dni.

Rozwiązanie imoje&Twisto to pierwsze płatności online dla sklepów internetowych w Polsce dostarczane przez bank. Za ich sprawne działanie odpowiada ING Bank Śląski, a bezpieczeństwo potwierdza certyfikat PCI DSS. Bramka imoje oferuje wszystkie popularne metody płatności tak, by klienci mogli wybrać ulubiony i najwygodniejszy sposób zapłaty za zakupy internetowe.

Cel projektu:

W ODPOWIEDZI NA POTRZEBY

Usługa odpowiada na istotną ułomność zakupów internetowych – przed wprowadzeniem imoje&Twisto klienci de facto płacili za sam fakt zapoznania się z produktem. Co prawda, mogli skorzystać z ustawowej możliwości zwrotu, ale i tak wcześniej musieli zablokować swoje środki. Ewentualnie zdecydować się na płatność za pobraniem, ale to nadal oznaczało opłatę przed obejrzeniem towaru. To tak, jakby płacili np. za ubrania przed zabraniem ich do przymierzalni. Opcja „kup teraz, zapłać za 21 dni” dostępna w imoje przybliża doświadczenie zakupu internetowego do zakupu w sklepie stacjonarnym, zwiększając poczucie bezpieczeństwa klientów. Proces płatności jest bardzo szybki, wygodny i dostosowany do płatności na urządzeniach mobilnych. Twisto zdejmuje ze sklepu ryzyko niewypłacalności klienta, płacąc z góry za zakupy i przejmuje na siebie cały proces pozyskiwania należności od klienta.

JAK TO DZIAŁA?

W czasie, gdy klient dokonuje zakupów, unikalny silnik oceny ryzyka Nikita weryfikuje w ciągu milisekund jego wiarygodność na podstawie kilkuset danych, tzw. śladów internetowych. Dzieje się to w tle, w sposób niezauważalny dla klienta. Nie musi podpisywać żadnych dokumentów, podawać wrażliwych danych (takich jak PESEL czy numer dowodu osobistego), ani innych dodatkowych informacji poza udzielonymi sklepowi podczas zakupu. Nie musi też przepisywać żadnych kodów ani stosować innych form autoryzacji – wystarczy po prostu jedno kliknięcie. Ta metoda została opracowana i jest obsługiwana przez spółkę Twisto, której partnerem strategicznym jest ING.

Harmonogram:

OD POMYSŁU DO WDROŻENIA USŁUGI 

Październik 2016 – Luty 2017: Start pierwszej edycji PACE Akceleratora w Polsce

Cztery osoby z różnych jednostek w banku rozpoczynają pracę nad wyzwaniem związanym z płatnościami w e-commerce. Wspólnie tworzą zespół PaysMasters, który podczas czteromiesięcznej pracy w Akceleratorze na podstawie metodologii PACE potwierdza potrzeby rynkowe:

  • weryfikuje potrzeby klientów indywidualnych i sklepów e-commerce odnośnie płatności internetowych,
  • dokładnie poznaje analogiczne rozwiązania na rynkach zagranicznych, które odniosły sukcesy (przykładem jest założona przez Polaka szwedzka firma Klarna),
  • pracuje nad stworzeniem makiety rozwiązania dla klientów i testuje ją z nimi.

 

Luty – Kwiecień 2017: Koniec pierwszej edycji Akceleratora, decyzja zarządzających o uruchomieniu usługi

1. W wyniku prac w Akceleratorze zespół PaysMasters uzyskuje zgodę zarządzających na dalsze prace nad swoim projektem, a zarząd banku podejmuje decyzję o uruchomieniu płatności odroczonej w ramach usług ING.

2. Członkowie zespołu PaysMasters nie wracają do poprzednich obowiązków i wspólnie analizują możliwe scenariusze wejścia tego rozwiązania na rynek. Znajdują dwie opcje:

  • budowanie własnymi siłami, co jest zbyt czasochłonne,
  • znalezienie odpowiedniego partnera.

3. PaysMasters spotykają się z firmą Twisto, która w Czechach oferuje odroczoną płatność, ma profesjonalny i zaawansowany mechanizm oceny ryzyka, pozwalający weryfikować klientów kupujących w sklepach internetowych.  

 

Kwiecień – Wrzesień 2017: Spotkanie z Twisto i rozpoczęcie rozmów dotyczących inwestycji

1. PaysMasters rozmawiają z Twisto o potencjalnej współpracy. Okazuje się, że zespół z czeskiej firmy jest otwarty na współpracę i chce wejść na polski rynek.

2. Zespoły wspólnie wypracowują strukturę inwestycji oraz zasady kooperacji. Do rozmów z Twisto włączają kolegów z Grupy ING w Holandii.

 

Wrzesień 2017
Formalne rozpoczęcie współpracy z Twisto

Podpisanie umowy inwestycyjnej z Twisto i rozpoczęcie wdrożenia na polski rynek metody odroczonych płatności w e-commerce.

 

Kwiecień 2018: Start usługi

Na kanwie płatności odroczonej oraz po rozmowach z merchantami (sklepami www) zapada decyzja o uruchomieniu kompleksowego rozwiązania – czyli bramki płatności e-commerce, zawierającej wszystkie najpopularniejsze metody płatności, w tym płatność odroczoną.

Zobacz, gdzie można już płacić z Twisto

PACE

W centrum projektów realizowanych w ING jest klient. Niezależnie od tego, czy są to drobne usprawnienia czy wprowadzenie całkiem nowych rozwiązań, zespół poznaje jego perspektywę i potrzeby. PACE to autorska metodyka ING. Opiera się na pracy w małych, niezależnych i międzydyscyplinarnych zespołach, skupiających osoby z różnych dziedzin oraz bezpośredniej pracy z klientami, aby od początku wykluczać projekty, które nie odpowiadają na rzeczywiste potrzeby użytkowników.

ING, pracując nad swoimi produktami, coraz bardziej przypomina firmę softwarową. Choć metodyka Agile jest znana na rynku, do tej pory była kojarzona głównie z firmami IT. Wykorzystanie jej, w tak dużym stopniu, w instytucji finansowej jest nowością.

Komentarz:

Kamil Adamski, E-commerce Product Owner w ING Banku Śląskim:

Jesteśmy dumni, że płatności imoje rewolucjonizują sposób kupowania w internecie. W każdym sklepie korzystającym z naszego rozwiązania etap płatności jest wręcz niezauważalny, dzięki czemu jeszcze więcej klientów realizuje transakcje. Dlatego nasze płatności są doceniane nie tylko przez kupujących, lecz także przez sklepy internetowe, które dzięki imoje zwiększają swoją sprzedaż. To pokazuje, że warto stosować metodologię PACE i włączać naszych klientów w proces tworzenia innowacyjnych produktów już od samego początku.  

Autor: "Kariera w Finansach i Bankowości"

"Kariera w Finansach i Bankowości" to przewodnik stworzony z myślą o studentach i absolwentach, którzy chcieliby związać swoją przyszłość zawodową z sektorem finansowym – unikalne kompendium wiedzy o trendach w tej branży.

Ekspert: Kamil Adamski
E-commerce Product Owner ING Bank Śląski