Temat tygodnia
Sprawdźcie, jak zostać królem personal brandingu. Część 2.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Big Data Product Owner
Big Data Product Owner - kto to taki? Jakie zadania należą do jego obowiązków? Z jakimi codziennymi wyzwaniami musi się mierzyć? I w końcu – jak nim zostać? Przedstawiamy kilka ciekawostek dotyczących tego nowego zawodu.
fot. Unsplash

W obszarze Big Data upatruje się ogromną przyszłość. Coraz więcej firm, instytucji i banków gromadzi duże ilości danych, m.in swoich użytkowników, choćby po to, by prowadzić kompleksowe analizy ich preferencji i zachowań, a następnie by na ich podstawie tworzyć reklamy czy produkty szyte na miarę. Platformy z ogromnymi zasobami informacji wymagają dziś opieki nie tylko ze strony inżynierów, lecz także Big Data Product Ownerów, którzy będą odpowiadać za ich strategię, rozwój i utrzymanie. Specjalności w ramach jednego obszaru Big Data w danej organizacji może być kilka, co wpływa też na zakres obowiązków i zadań pracowników.

– Big Data Product Ownerzy mogą być odpowiedzialni za utrzymanie infrastruktury i wszystkich komponentów, za umieszczenie danych z różnych systemów bankowych do platformy, za sprawdzanie, czy ilość danych jest wystarczająca, albo za nadawanie nowych dostępów i uprawnień użytkownikom – wylicza Agnieszka Przekopowska, Big Data Platform Product Owner w Commerzbanku. – Głównym celem mojego zespołu, wyznaczonym przez przełożonego – Cluster Leada, jest utrzymanie stabilnej i dostępnej dla klientów platformy, do której codziennie zostaje dodanych ok. 4 terabajtów danych.

Zespół, w którym pracuje Big Data Product Owner, składa się z DevOpsów, czyli inżynierów, którzy doskonale znają infrastrukturę, technologie i są odpowiedzialni za wdrożenia i implementacje od strony technicznej, oraz ze Scrum Mastera, który pomaga w organizacji pracy członków zespołu. Co ciekawe, Big Data Product Owner nie jest w strukturze przełożonym, mimo że zespół odpowiada przed nim za zadania, które wykonał. Rozwojem członków zespołu, ich szkoleniami i kwestią wynagrodzeń zajmuje się manager liniowy.

– Zbudowanie autorytetu w zespole, w którym Big Data Product Owner nie jest przełożonym osób wykonujących zlecone przez niego zadania, jest dużym wyzwaniem i wymaga dużego wysiłku, zarówno w kwestii komunikacji, jak i motywowania zespołu – mówi Agnieszka Przekopowska. – Na szczęście trafiłam na bardzo dojrzały i zgrany zespół, w którym świetnie się pracuje – dodaje po chwili z uśmiechem.

Praca Big Data Product Ownera polega nie tylko na reagowaniu na problemy, które zgłaszają klienci, ale też na wychodzeniu klientom naprzeciw, by zrozumieć ich oczekiwania oraz potrzeby i, w miarę możliwości, by wdrożyć je w produkt. W przypadku platformy bankowej klientami mogą być pracownicy wewnętrznych departamentów, którzy na co dzień wykorzystują zbiory danych do analizy wniosków kredytowych, wykrywania prób wyłudzeń czy prania brudnych pieniędzy, jak zespoły Fraud Detection, Know Your Customer czy Compliance.

– Jednym z zadań Big Data Product Ownera jest prowadzenie rozmów z klientami i uspokajanie ich emocji w przypadku, gdy coś nie działa. W ten sposób zdejmuje on presję z zespołu. To DevOpsi znajdują się w wówczas w ciężkiej sytuacji – mają problem z platformą i muszą go rozwiązać. Gdyby w tym samym czasie musieli odpowiadać na pytania, prośby czy skargi niezadowolonych klientów, to zadanie naprawy systemu byłoby trudniejsze do wykonania, ponieważ bardziej skupiliby się na odpowiedziach niż na realnym rozwiązywaniu problemów – wyjaśnia Agnieszka Przekopowska.

Oprócz prawidłowego działania platformy oraz jej rozwoju Big Data Product Ownerzy muszą dbać o to, by były spełnione wszystkie regulacje związane z bezpieczeństwem danych.

Poszukiwane umiejętności

Big Data Product Ownerzy pracujący w banku nie muszą posiadać wiedzy z zakresu finansów, ponieważ nie mają dostępu do informacji, które znajdują się w zaszyfrowanych danych. W zawodzie tym spotyka się osoby posiadające doświadczenie techniczne i wiedzę z tego zakresu, ale tę profesję z powodzeniem wykonują też absolwenci innych kierunków studiów, takich jak np. marketing czy zarządzanie.

– Brak wiedzy technicznej może doskwierać w tej pracy zwłaszcza na początku i być przeszkodą w budowaniu autorytetu w zespole. Bez znajomości przynajmniej podstaw technologii trzeba mocno polegać na tym, co mówią członkowie zespołu, i trudno wtedy zweryfikować np. na ile właściwe są ich szacunki dotyczące czasu wykonania jakiegoś zadania – mówi Agnieszka Przekopowska. – Z drugiej strony, jeśli Product Owner będzie miał mocne zaplecze techniczne, to pojawia się ryzyko, że będzie chciał kierować zespołem od strony technicznej i wpływać na to, w jaki sposób wykonywane są zadania. Uważam, że Big Data Product Owner powinien powiedzieć zespołowi, co jest do zrobienia, ale nigdy – jak zespół ma to zrobić.

Niezbędna w tym zawodzie jest umiejętność komunikacji, ponieważ pozwala ona zbudować właściwe relacje w zespole a także porozumieć się z klientem, który nie zawsze potrafi dokładnie określić swoje oczekiwania. Do tego bardzo ważna jest umiejętność określania priorytetów i rozwiązywania problemów.

– Krąży w naszym zawodzie takie powiedzenie, pół żartem, pół serio, że podstawową cechą Product Ownera jest umiejętność mówienia „nie”. Z perspektywy klienta wszystkie zgłaszane zadania należą do kategorii „pilne”, dlatego trzeba negocjować, starać się znaleźć kompromis, a jeśli jakieś rozwiązanie nie może zostać wdrożone, to należy poprzeć to mocnymi argumentami – mówi Agnieszka Przekopowska.

Ścieżki kariery

W zawodzie Big Data Product Ownera ścieżki kariery nie są jasno określone i można mocno wpływać na ich przebieg. Z upływem czasu można zostać Senior Product Ownerem albo odpowiadać za kilka produktów, które są ze sobą blisko związane, i wtedy objąć rolę Program Ownera/Managera

 – Podstawą rozwoju w naszym zawodzie jest to, żeby bardzo dobrze poznać i zrozumieć produkt. Wówczas można bardzo wiele się nauczyć – mówi Agnieszka Przekopowska. – Myślę, że jest to wymarzony zawód dla osób, które chcą pracować w dynamicznie zmieniającym się środowisku nowych technologii, a zwłaszcza związanych z obszarem Big Data.

Osoby, które szukają wyzwań i potrzebują jeszcze większej odmiany, mogą zawsze zmienić produkt, nad którym pracują, albo specjalizację w ramach obszaru Big Data. Możliwości rozwoju, także osobistego, jest tym więcej, że praca w tej branży związana jest ze zmianą, którą napędzają nowe technologie. A to wymaga od Big Data Product Ownerów nieustannej nauki oraz nadążania za nowinkami technologicznymi.

Autor: Redakcja
KarierawFinansach.pl

Redakcja KarierawFinansach.pl podejmuje tematy ciekawe i ważne dla pracowników branży finansowej i osób, które dopiero myślą o karierze w finansach. 

Ekspert: Agnieszka Przekopowska
Big Data Platform Product Owner Commerzbank
fot. Unsplash

fot. Unsplash

"Big Data Product Owner to zawód dla osób, które chcą pracować blisko produktu a jednocześnie są głodne wiedzy technologicznej z obszaru Big Data i chcą się rozwijać. W tej pracy nie można się nudzić. Branża jest dynamiczna, więc jeśli ktoś zatrzyma się w swoim rozwoju na rok czy dwa lata, może mieć problem z powrotem na właściwe tory".

Agnieszka Przekopowska, Big Data Platform Product Owner w Commerzbanku