Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Koronawirus a rekrutacja. 5 pytań do rekrutera z Franklin Templeton

Zobacz oferty pracy

O tym, jak pandemia koronawirusa i wprowadzone obostrzenia zmieniły proces rekrutacji i czego w związku z tym mogą spodziewać się kandydaci opowiada Natalia Ćwiklińska, HR Recruiter we Franklin Templeton.
Akcja redakcyjna: 5 pytań do rekrutera
Kategoria: Poradnik kariery
24.04.2020
Fot. Unsplash
Zobacz
oferty pracy

Koronawirus a proces rekrutacji

1. Jak zmienił się proces rekrutacji we Franklin Templeton w związku z pandemią koronawirusa? Jakie zmiany czekają kandydatów?

Natalia Ćwiklińska, HR Recruiter: Pandemia rzeczywiście wymusiła zmiany w podejściu do procesu rekrutacji. Teraz odbywa się on całkowicie zdalnie, jednak dla Franklin Templeton jako firmy globalnej takie rozwiązanie nie jest nowością. W przypadkach kiedy manager jest z innej lokalizacji lub kandydat nie może dojechać do biura, zawsze oferujemy możliwość połączenia się i spotkania online. Nie rezygnujemy również z żadnych etapów procesu – jeśli jeden z nich stanowi np. test z Excela, kandydat jest proszony o zrobienie go w domu i przesłanie odpowiedzi w określonym czasie.

Największą zmianą w całym procesie jest to, że aktualnie na żadnym etapie kandydat nie ma możliwości przyjścia do biura i poznania zespołu osobiście. Wiemy jednak, że kultura organizacyjna czy atmosfera są ważnymi elementami w momencie podejmowania decyzji o podjęciu pracy, dlatego staramy się pokazać nasze udogodnienia i atmosferę, jaka u nas panuje, poprzez zdjęcia i materiały dostępne na naszych profilach w social mediach.

Rozmowa kwalifikacyjna online

2. Jak przygotować się do wideorozmowy kwalifikacyjnej?

Rozmowa kwalifikacyjna zazwyczaj jest sytuacją stresującą, a myśl o problemach technicznych w trakcie wideokonferencji tylko potęguje to uczucie. Przed spotkaniem online warto się przygotować jak przed standardową rozmową rekrutacyjną – poszukać informacji o firmie, raz jeszcze uważnie przeczytać opis stanowiska i zastanowić się, jak nasze dotychczasowe doświadczenie i umiejętności wpisują się w poszczególne obowiązki czy wymagania.

Dodatkowo na wideokonferencję wybierzmy takie miejsce, w którym czujemy się swobodnie i mamy pewność, że nikt nie będzie nam przeszkadzał, oraz zadbajmy o uporządkowane tło i dobre oświetlenie. Upewnijmy się, czy sprzęt, jakim dysponujemy, działa i czy nie ma problemów z Internetem.

W naszej firmie specjalista HR umawia się z kandydatem na tzw. połączenie testowe minimum dzień przed rozmową kwalifikacyjną, aby sprawdzić, czy nie ma problemów technicznych oraz omówić kroki, jakie należy podjąć w razie gdyby takie komplikacje pojawiły się w trakcie spotkania. Jeśli w firmie, do której aplikujesz, nie ma podobnej praktyki, zapytaj o taką możliwość lub poproś o informację, co należy zrobić w przypadku problemów z połączeniem. Niestety nie możemy przewidzieć wszystkiego, więc jeżeli stracimy połączenie lub pojawią się jakieś zakłócenia – nie panikujmy! Zadzwońmy do rekrutera, wyjaśnijmy sytuację i, jeżeli nie uda się nam naprawić usterki, umówmy się na inny termin.

CV, czyli co nie umknie uwadze rekrutera

3. Wielu młodych osób może wykorzystać okres pandemii na przygotowanie CV. W sieci dużo jest poradników na ten temat. Czy jest coś, na co rekruterzy z Franklin Templeton szczególnie zwracają uwagę?  

Dobrze przygotowane CV to świetny sposób, żeby zwrócić na siebie uwagę rekrutera. Pamiętajmy, że jest pewną formą naszej wizytówki, za pomocą której przedstawiamy się pracodawcy. CV powinno być skrojone pod stanowisko, na które chcemy zaaplikować – podkreślmy adekwatne doświadczenie i umiejętności. Opisując swoje doświadczenie zawodowe pamiętajmy, żeby napisać w kilku punktach, jakie były nasze obowiązki na danym stanowisku. Jeśli angażujemy się w dodatkowe projekty (w pracy czy poza nią), też warto o tym napisać – dzięki nim rozwijamy swoje kompetencje.

Zanim wyślemy nasze CV do interesującej nas firmy, warto je przejrzeć lub poprosić kogoś o sprawdzenie, czy nie zawiera błędów i literówek i czy jest przejrzyście napisane. Jeśli chcemy aplikować do globalnych korporacji, dobrze jest przygotować dwie wersje językowe – polską i angielską. Dla nas jest to szczególnie istotne, ponieważ często managerowie, którzy budują zespół w Polsce, sami są zlokalizowani w innych krajach i nie znają polskiego. Generalnie można założyć, że jeśli oferta pracy napisana jest po angielsku, to CV będzie potrzebne również w tym języku.

Sprawdź, jaki jest profil kandydata:

Benefity 

4. Możliwość pracy w systemie home office wcześniej traktowana była jako dobry benefit. Na jakie inne udogodnienia, mniej oczywiste i popularne, mogą liczyć Państwa pracownicy? 

Przed pandemią praca z domu była dostępna w ad hocowych sytuacjach, natomiast obecnie wszyscy nasi pracownicy pracują zdalnie.

Zależy nam na tym, żeby zachować odpowiedni poziom komfortu, więc mamy dostęp nie tylko do sprzętu komputerowego na jakim pracowaliśmy będąc w biurze, lecz także do ergonomicznych krzeseł.

O swoje zdrowie możemy zadbać korzystając z Medicover Online, dzięki któremu mamy możliwość m.in. czatu i konsultacji telefonicznych z lekarzem, oraz poprzez MultiSport, który oferuje m.in. treningi online, podcasty czy e-booki. Rodzice, którzy do tej pory zaprowadzali swoje pociechy do firmowego żłobka i przedszkola, mogą liczyć na wsparcie firmy Kids&Co. i zajęcia online dla najmłodszych.

Poza tym, dla mieszkających w Poznaniu i okolicach nadal dostępna jest kantyna, w której można zamawiać pyszne dania obiadowe ze zniżką pracowniczą i z dowozem. Dodatkowo organizowane są webinary dotyczące zarządzania stresem i szeroko pojętego well-being. Pracownicy są na bieżąco informowani o wszelkich zmianach związanych z obecną sytuacją epidemiologiczną i wierzę, że nie mogą doczekać się powrotu do biura, aby skorzystać z udogodnień, które tam na nich czekają.

Onboarding w czasie pandemii koronawirusa

5. Jak wygląda onboarding nowego pracownika w czasach koronawirusa?

O ile prowadzenie rekrutacji online jest dla nas dość naturalne, o tyle proces onboardingu musieliśmy odpowiednio dopasować do sytuacji, tak aby zarówno kandydat jak i nasi obecni pracownicy czuli się bezpiecznie i komfortowo. Gdy wybrany kandydat zaakceptuje ofertę, kontaktuje się z nim specjalista HR w celu omówienia kolejnych kroków. Umowę i komplet dokumentów do wypełnienia dostarczamy kurierem i w ten sam sposób odbieramy. Również sprzęt komputerowy jest dostarczony bezpośrednio do podanego miejsca zamieszkania.

Pierwszego dnia nowego pracownika czeka logowanie do systemu oraz szkolenie BHP. Specjalista HR, kontaktując się online, przedstawia system i narzędzia, z których korzystamy na co dzień w pracy. Są także organizowane spotkania z przełożonym i zespołem w celu zapoznania się i zaplanowania działań na kolejne dni i tygodnie. Każdy nowy pracownik otrzymuje również dostęp do platformy, na której znajdują się praktyczne informacje.

W trakcie całego procesu onboardingu zarówno zespół HR jak i manager są w kontakcie z nowym pracownikiem, aby na bieżąco informować o kolejnych czynnościach i odpowiedzieć na wszelkie nurtujące pytania. Wiemy, jak ważny, zarówno dla pracownika jak i pracodawcy, jest proces wdrożenia do nowej organizacji, dlatego ciągle pracujemy nad udoskonaleniami zdalnego procesu onboardingu, tak by był on jak najbardziej komfortowy dla pracownika.

Dziękuję za rozmowę. 

Ekspert: Natalia Ćwiklińska
HR Recruiter Franklin Templeton

Z Franklin Templeton związana od 2016 roku. Obecnie jest odpowiedzialna za pozyskiwanie talentów na stanowiska średniego i wyższego szczebla oraz działania employer brandingowe. Angażuje się w projekty mające na celu udoskonalanie Candidate Experience.

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.

Zobacz również