Temat tygodnia
Temat przybliżają: Piotr Morawski i Denis Bujanowski, członkowie zespołu Transfer Agency w Brown Brothers Harriman.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Przerwa w karierze – czy zawsze oznacza coś złego? Komentarz rekrutera z Hays Poland

Justyna Chmielewska, Business Manager w Hays Poland, opowiada o wyzwaniach, z którymi musi zmierzyć się kandydat wracający na rynek po przerwie w karierze oraz jak istotna jest szczerość na rozmowie kwalifikacyjnej.
Akcja redakcyjna: Okiem eksperta
Kategoria: Poradnik kariery
06.09.2019
pixabay.com

Przerwa w karierze staje się coraz bardziej popularna – zarówno wśród absolwentów stawiających swoje pierwsze kroki na rynku pracy, jak i pracowników z dużym doświadczeniem zawodowym. Podyktowana jest potrzebą odpoczynku od presji i intensywnego trybu życia, ale też chęcią rozwoju, zdobycia doświadczeń bądź odzyskania równowagi między życiem osobistym a karierą.

Dla pracodawców luka w CV kandydata nie jest czymś nowym, dlatego też nie przekłada się na wykluczenie takiej osoby z dalszej rekrutacji. Istotne jest jednak wyjaśnienie takiego posunięcia w karierze. Opowiedzenie o powodach, dla których zdecydowaliśmy się na przerwę oraz o zdobytych dzięki niej doświadczeniach, pozwala poznać motywację kandydata i wartości, jakimi kieruje się w życiu. To z kolei umożliwia weryfikację, czy taka osoba pasuje do organizacji.

Czyhające wyzwania

Każda przerwa w karierze zawodowej niesie za sobą konieczność odświeżenia wiedzy, odbudowania relacji z klientami oraz nabycia nowych umiejętności po powrocie. Wracając do poprzedniego pracodawcy zastajemy często zupełnie inną strukturę oraz nowe uwarunkowania biznesowe. Bez umiejętności szybkiego uczenia się oraz elastyczności będzie nam bardzo ciężko efektywnie wykonywać swoją pracę. Trudności pojawiają się również w sytuacji poszukiwania nowego miejsca pracy po dłuższym okresie bez zatrudnienia. Naszym atutem będzie co prawda gotowość do podjęcia pracy od zaraz oraz zdobyte doświadczenie i kompetencje, ale nadal towarzyszyć nam będą konieczne do nadrobienia zaległości.

Im dłuższa nieobecność, tym większe wyzwanie powrotu na rynek pracy.

Rodzicielstwo

Urlop rodzicielski oraz chęć poświęcenia czasu bliskim stanowią jeden z najczęstszych powodów decyzji o przerwie w karierze. Jest to oczywiście przerwa w wykonywaniu obowiązków, dlatego – podobnie jak przy innych powodach – warto szczerze powiedzieć, dlaczego się na nią zdecydowaliśmy. Szczerość opłaca się podwójnie, ponieważ podkreślając, jak ważna jest dla nas rodzina i równowaga między karierą a życiem osobistym, zainteresują się nami pracodawcy, dla których te wartości mają znaczenie.

Szczerość przede wszystkim

Jednym z głównych zadań rekrutera podczas rozmowy kwalifikacyjnej jest zrozumienie motywacji kandydata.

Znaczenie ma przebieg zatrudnienia oraz powody, dla których zmieniał pracę bądź decydował się na przerwę w karierze. O ile takie zmiany nie były bardzo częste i mają uzasadnienie, to nie wzbudzają wątpliwości. Jeśli jednak kandydatowi trudno jest wyjaśnić motywy, jakimi się kierował, to – niezależnie od długości przerwy w zatrudnieniu – fakt ten nie będzie pozytywnie postrzegany przez pracodawcę.

Odpowiadając na pytania o przerwę w karierze warto być szczerym i skupić się na korzyściach oraz doświadczeniach, które zdobyliśmy podczas przerwy w karierze i które pomogą nam w pracy. Możemy podkreślić zdobytą w tym czasie wiedzę (np. certyfikat), kompetencje (np. umiejętność radzenia sobie w trudnej sytuacji), jak również lepszą kondycję zdrowotną.

Długość przerwy a powrót do pracy

Im dłuższa przerwa w zatrudnieniu, tym powrót do pełnej efektywności w pracy będzie większym wyzwaniem. Trudno jednoznacznie określić najbardziej optymalny okres na pełną regenerację bądź zdobycie nowych doświadczeń. Granicę może wyznaczyć otoczenie biznesowe – sytuacja, kiedy przepisy zmieniły się podczas naszej nieobecności na tyle, że bezstresowy powrót w ciągu kilku tygodni do obowiązków jest niemożliwy.

Podróżowanie może być atutem?

Wynikające z podróży doświadczenia – umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, nawiązywanie kontaktów, organizacja czasu, planowanie – są cenione przez pracodawców.

Podobnie jednak jak w przypadku innych powodów decydujących o przewie, konieczne jest przedstawienie swojej motywacji oraz wartości, którą oferujemy firmie dzięki zrealizowanej pasji podróżowania.

Autor: Justyna Chmielewska
Business Manager Hays Poland

Ekspertka z doświadczeniem w obszarze rekrutacji specjalistów i menedżerów oraz sprzedaży usług HR. W Hays Poland odpowiada za specjalizacje Accountancy & Finance, Sales & Marketing oraz Business Services, w ramach których wraz ze swoimi zespołami prowadzi rekrutacje na stanowiska średniego oraz wyższego szczebla na południu kraju.

Najnowsze artykuły autora
Daj się złowić

Zobacz również