Temat tygodnia
Zobacz, co decyduje o tym, że jedni dostają awans, a inni nie.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Powiedz coś o sobie, czyli dobre i złe rozmowy o pracę

Rozmowa o pracę to ważny dzień zarówno dla przyszłego pracownika, jak i rekrutera. Zobaczcie, czego oczekują kandydaci oraz jakie są ich najlepsze i najgorsze wspomnienia z rozmów kwalifikacyjnych.
Kategoria: Poradnik kariery
23.04.2019
Fot. Bruce Mars / Pexels

Pozyskanie pracownika to duże wyzwanie. Kandydat również musi wspiąć się na wyżyny swoich umiejętności, aby zainteresować potencjalnego pracodawcę. Każda ze stron powinna wykazać się profesjonalizmem i pokazać się od jak najlepszej strony. Co zrobić, aby kandydat nie czuł się rozczarowany po rozmowie kwalifikacyjnej? Co jest dla niego ważne, a czego wolałby uniknąć?

Co jest najważniejsze?

Z raportu "Cztery osobowości – jeden rynek pracy", który powstał na podstawie badania przeprowadzonego na grupie 400 osób aktywnych zawodowo wynika, że na wybór pracy przez kandydata ma wpływ wiele racjonalnych oraz emocjonalnych czynników:

  • warunki finansowe (wynagrodzenie, benefity, bonusy),
  • możliwość rozwoju (awans, uznanie w otoczeniu biznesowym),
  • wartości społeczne (dobra atmosfera, zgrany zespół),
  • zgodność z zainteresowaniami (interesujące i kreatywne środowisko),
  • możliwość uczenia się i rozwoju.

Sprawna komunikacja

84% ankietowanych uważa, że kierowana do nich oferta pracy powinna jasno określać oczekiwania, potencjalne obowiązki i wymagania.

Tylko 16% badanych skupia się na wizualnej atrakcyjności oferty. Większość preferuje dokładne i precyzyjne informacje dotyczące pracy.

81% osób aktywnych zawodowo jest zdania, że firmy powinny prowadzić komunikację z kandydatami w miejscach do tego przeznaczonych, np. na portalach zawodowych. Mniejsza część badanych podczas rekrutacji wolałaby komunikację z pracodawcą przez prywatne media społecznościowe, np. Facebook.

Co więcej, dobrze zbudowana zakładka "kariera" lub profesjonalna strona internetowa pracodawcy przekonuje aż 63% kandydatów. 37% zwraca uwagę na komunikację firmy na mediach społecznościowych i dzięki temu wyrabia sobie opinię o pracodawcy.

Wspomnienia z rekrutacji

Większość aktywnych zawodowo osób doświadczyło w swoim życiu przynajmniej jednej rozmowy kwalifikacyjnej. Niektóre z nich z pewnością były udane, a inne z różnych powodów dłużyły się bez końca.

Co kandydaci wspominają najlepiej z odbytej rekrutacji do pracy:

  • merytoryczność spotkań,
  • świetna organizacja,
  • precyzyjne informacje o przebiegu dalszych etapów rekrutacji,
  • jasno określone zasady i warunki pracy,
  • dobrze sprecyzowane wymagania,
  • feedback,
  • luźna i przyjacielska atmosfera podczas spotkania,
  • krótka rozmowa z osobą decyzyjną.

Jednak nie każda rozmowa przebiega w zadowalający sposób. Negatywne wspomnienia kandydatów związane z rekrutacją:

  • zmiana kryteriów względem kandydata,
  • brak wiedzy i profesjonalizmy ze strony rekrutera,
  • zagadki i zadania behawioralne niemające związku z obowiązkami,
  • wysoka liczba etapów rekrutacyjnych,
  • arogancja i brak szacunku ze strony rekrutera,
  • brak informacji zwrotnej,
  • dyskryminacja ze względu na płeć lub wiek.

Manager a rekrutacja

Specjaliści i managerowie to doświadczona grupa pracowników. Jednak oni również przechodzą przez rozmowy kwalifikacyjne, do których mają wiele zastrzeżeń. Raport "Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy" dostarcza informacje o błędach pracodawców, z jakimi spotkali się specjaliści i managerowie podczas procesów rekrutacyjnych.

Z jakimi błędami pracodawcy spotkałeś/spotkałaś się w trakcie ostatniej rekrutacji?  
Długi czas oczekiwania na decyzję o zatrudnieniu/przejściu do kolejnego etapu rekrutacji 50%
Brak informacji o przebiegu procesu rekrutacyjnego 34%
Brak informacji o firmie lub obowiązkach 28%
Otrzymanie oferty pracy z niższym wynagrodzeniem, niż było oczekiwane 23%
Brak informacji o istotnych elementach (np. podróżach służbowych, formie umowy) 21%
Dodawanie nieprzewidzianych etapów rekrutacji 21%
Brak elastyczności przy ustalaniu godzin spotkania rekrutacyjnego 17%
Spóźnienie się rekrutera/pracodawcy na spotkanie 16%

Źródła:

  • Raport "Cztery osobowości – jeden rynek pracy", Antal & Sodexo Benefits and Rewards Services, 2018.
  • Raport "Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy", Antal, 2018.
Autor: Wiktoria Garczewska
Młodszy redaktor MBE group

Studentka IV roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie SWPS. W trakcie studiów licencjackich odbyła staż redaktorski w TVN24. Interesuje się sportem i psychologią.

Zobacz również