Temat tygodnia
Kto powinien zainteresować się karierą w dziale FP&A?
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Finanse to przyszłość, dyrektor finansowy to marzenie

IT oraz finanse i później długo, długo nic... Studenci i absolwenci coraz bardziej są świadomi, że nie zrobią kariery w turystyce czy mediach. Deloitte właśnie opublikował raport "Kariera w finansach".
Kategoria: Raporty
09.02.2011

Ponad połowa uczestników badania "Kariera w finansach" uznała finanse za najbardziej przyszłościową branżę pod względem możliwości zatrudnienia, czyli przyszłej liczby dostępnych w niej ofert pracy. O kilkanaście procent wyprzedziła ją tylko branża IT - tutaj przyszłość zawodową widzi aż 67 proc. ankietowanych. Pozostałe branże zostały daleko w tyle. Na biotechnologię i budownictwo stawia tylko co czwarty student i absolwent. Ale ankietowani nie liczą na zatrudnienie przede wszystkim w tych branżach, które potocznie "zarezerwowane są dla humanistów". Media, administracja publiczna, turystyka czy sektor kultury - to ich zdaniem przeszłość.



Dyrektor finansowy to jest to!


Uczestnicy sondażu zostali poproszeni o ocenę jedenastu zawodów poprzez umieszczenie ich na pięciopunktowej skali, przy czym cyfra 1 oznaczała "zupełnie nieciekawy", a cyfra 5 - "bardzo ciekawy". Najbardziej intrygującą profesją okazało się stanowisko dyrektora finansowego. Ciekawy zakres obowiązków łączy się także z takimi zawodami, jak: makler giełdowy, analityk finansowy i audytor. Studenci i absolwenci negatywnie ocenili natomiast agenta ubezpieczeniowego, księgowego i aktuariusza, przy czym zawód księgowego lepiej wypada w oczach kobiet niż mężczyzn.



Odpowiedzialny matematyk i podróżnik z konieczności


Na pytanie, z czym kojarzy się studentom i absolwentom zawód audytora, aż 77 proc. z nich wskazało na odpowiedzialność. Audyt to także świat liczb (73 proc.) i częste wyjazdy (65 proc.). Potwierdza to także nasza sonda, przeprowadzona pod koniec ubiegłego roku na stronie KarierawFinansach.pl. Umiejętność logicznego myślenia (czyli wyciągania wniosków na podstawie danych) to najważniejsza cecha aż 30 proc. internautów.


Tylko 47 proc. ankietowanym praca audytora kojarzy się z pracą z ludźmi, chociaż eksperci Wielkiej Czwórki podkreślają interpersonalny charakter stanowiska audytorskiego (silna współpraca z współpracownikami, kontakt z kierownictwem badanych spółek). Audyt otwiera także drzwi do kariery finansowej. 54 proc. respondentów planuje właśnie w tym obszarze zdobyć swoje pierwsze finansowe doświadczenie.


Zobacz oferty kursów CFA »


Praca w audycie wymaga także od pracowników ustawicznego procesu kształcenia. Studenci i absolwenci są świadomi wysokiego stopnia specjalizacji tej profesji. Za najbardziej przydatne kursy czy certyfikaty na tym stanowisku uznają tytuł biegłego rewidenta, certyfikat ACCA i CFA, odrzucają natomiast pozyskiwanie wiedzy w obszarze uniwersyteckim (studia doktoranckie).



Wybór pracodawcy


Raport Deloitte potwierdza wyniki badania naszego portalu "Prestiż w cenie". Prestiż to magiczne słowo-klucz, które przyciąga uwagę wszystkich studentów i absolwentów. Przy wyborze pierwszego pracodawcy marka (działania employer branding) została uznana za decydującą przez 41 proc. ankietowanych. Przy wyborze przyszłego pracodawcy studenci i absolwenci zwracają również uwagę na ciekawe i rozwijające projekty oraz oczywiście wysokie wynagrodzenie w przyszłości.



Świadomy znaczy aktywny


Z badania Deloitte wyłania się bardzo ciekawy portret młodego finansisty. Zainteresowany uczeniem się przez zdobywanie doświadczenia, praktyczne seminaria i warsztaty świadomie podchodzi do zarządzania swoją karierą. 75 proc. ankietowanych przyznało, że podczas studiów podjęło pracę lub praktyki związane z kierunkiem, jaki studiują.  57 proc. z nich aktywnie uczestniczyło w programach edukacyjnych oferowanych przez pracodawców, a prawie co czwarty student wybrał już zawód, w którym będzie pracować i planuje konsekwentnie dążyć do celu.


Zobacz oferty pracy w audycie »


Artykuł na podstawie raportu Deloitte: Kariera w finansach. Ogólnopolskie badanie studentów i absolwentów, Warszawa 2011

Zobacz również