Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Organizacja pracy w czasie koronawirusa. Zalecenia i rzeczywistość

Uzupełnienie mydła w łazience, możliwość spotkań tylko online, home office czy krótszy dzień pracy? Sprawdźcie, które działania najczęściej podejmują pracodawcy z branży finansowej i ubezpieczeniowej w związku z epidemią koronawirusa.
Kategoria: Raporty
15.04.2020
Fot. Unsplash

Epidemia, która wybuchła w związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, zmieniła sposób funkcjonowania wielu firm. Pracodawcy zaostrzyli procedury bezpieczeństwa, wprowadzili rygorystyczne zasady higieny, by nie narazić swoich pracowników na zakażenie. Dezynfekcja miejsc pracy, pomiar temperatury na wejściu, konieczność częstego mycia rąk, czy wysłanie pracowników na home office – to tylko niektóre z pomysłów.

Zobaczcie, jakie zalecenia w związku z epidemią zostały wydane przez sanepid a jakie działania podjęli pracodawcy, m.in. z branży finansowej i ubezpieczeniowej. 

Zalecenia

W związku z epidemią, Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym 20 marca 2020 roku przygotowało i opublikowało zalecenia dla zakładów pracy. Lista zawiera szczegółowe informacje dotyczące tego, jak zorganizować pracę, by nie narażać pracowników na możliwość zakażenia koronawirusem. Można ją podzielić na 4 główne punkty:

  • zachowanie zasad higieny – konieczność dokładnego mycia rąk:

Pracodawcy powinni promować regularne i dokładne mycie rąk przez osoby przebywające w miejscach użyteczności publicznej: wodą z mydłem lub zdezynfekowanie dłoni środkiem na bazie alkoholu (min. 60%) i upewnić się, że pracownicy, klienci i kontrahenci mają dostęp do miejsc, w których mogą myć ręce mydłem i wodą. Zalecane jest umieszczenie dozowników z płynem odkażającym w widocznych miejscach, w miejscu pracy i upewnienie się się, że dozowniki te są regularnie napełniane. Warto wywiesić w widocznym miejscu informacje jak skutecznie myć ręce. 

  • zachowanie bezpiecznych odległości:

Należy zachować bezpieczną odległość od rozmówcy, wynoszącą 1-1,5 metra. 

  • zachowanie czystości w miejscu pracy:

Pracodawcy powinni dołożyć wszelkich starań, aby miejsca pracy były czyste i higieniczne:

- powierzchnie dotykowe w tym biurka, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury) muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym, lub przecierane wodą z detergentem,

- wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane, z użyciem wody z detergentem.

  • ograniczenie podróży służbowych:

Należy ograniczyć podróże służbowe i delegacje zagraniczne do minimum. 

  • praca zdalna:

Pracodawcy powinni promować możliwość pracy zdalnej. 

Rzeczywistość

Wyniki badania ze specjalnej edycji raportu „Monitor Rynku Pracy” zrealizowanego przez Instytut Badawczy Randstad wskazują, że wyposażenie miejsca pracy w dodatkowe środki czystości i środki dezynfekcyjne to najczęściej podejmowane działanie w związku z wprowadzonym stanem epidemii – praktykuje je co drugi pracodawca (51%). Często spotykane rozwiązania to również nakaz pracy zdalnej dla pracowników, którzy mogą pracować zdalnie (37%) oraz ograniczenie działań związanych z bezpośrednią obsługą klienta (35%).

Największe różnice w podejmowanych działaniach widać biorąc pod uwagę wielkość firmy – najmniejsze firmy wprowadzają najmniej takich rozwiązań a największe firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników wprowadzają ich najwięcej. Jakie działania najczęściej podejmują firmy z branży finansowej i ubezpieczeniowej?

Organizacja pracy w czasie pandemii. Top 5 działań w branży finansowej i ubezpieczeniowej
Działanie  
Pracodawca nakazał pracę zdalną pracownikom, którzy mogą pracować w takim trybie 49%
Pracodawca wyposażył miejsce pracy w dodatkowe środki czystości i środki dezynfekcyjne 44%
Pracodawca ograniczył działania związane z bezpośrednią obsługą klienta 44%
Pracodawca zalecił spotkania służbowe wyłącznie w formie wideokonferencji 30%
Pracodawca skrócił godziny pracy 19%

Badania pokazują, że firmy z tego sektora wykazują się największą troską o zdrowie swoich pracowników

Tylko 2% pracodawców z branży finansowej i ubezpieczeniowej nie podjęło żadnych dodatkowych działań w związku z epidemią.

Dla porównania –  w branży telekomunikacyjnej i IT żadnych działań nie podjęło 12% pracodawców, w transporcie i logistyce – 16% a w budownictwie – 21%.

Źródła:

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE była odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl w latach 2018-2022.

Zobacz również