Temat tygodnia
M.in. o tym, co wspólnego ma praca w obszarze ryzyka w banku z lotem helikopterem.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Trendy w bankowości detalicznej 2021

Pandemia przyspieszyła zmiany zachodzące w bankowości. Sprawdźcie, w jakich aspektach oczekiwania klientów rozmijają się z priorytetami banków i co spędza sen z powiek prezesów.
Kategoria: Raporty
22.04.2021
Fot. Unsplash

Pandemia stała się katalizatorem zmian w wielu branżach, także w bankowości, i przyspieszyła potrzebę wprowadzania innowacji, optymalizacji i transformacji w bankowości detalicznej na całym świecie. Jak wynika z raportu "World Retail Banking Report 2021" firmy Capgemini, aby pozostać na wygranej pozycji w 2021 r., banki muszą umiejętnie dostosować i odpowiednio zmienić swoje modele biznesowe i ofertę. Sprawę jednak komplikuje atmosfera niepewności rynkowej, szybko zmieniające się środowisko regulacyjne i rosnąca konkurencja, nie tylko ze strony innych banków. 

Top 8 wyzwań prezesów banków

Co spędza obecnie sen z powiek prezesom bankowości detalicznej? Zdaniem przezesów banków, biorących udział w padaniu, zarządzanie i planowanie w największym stopniu utrudniają im następujące aspekty:

  1. konkurencja ze strony nowych graczy (66%), 
  2. niepewność gospodarcza (50%),
  3. zmieniające się zachowania klientów (38%), 
  4. zmieniające się środowisko regulacyjne (35%),
  5. adaptacja do zmieniającego się środowiska technologicznego (34%). 
  6. ryzyko finansowe (30%), 
  7. konkurencja ze strony tradycyjnych graczy (25%), 
  8. ryzyko niefinansowe (23%). 

Oczekiwania vs. rzeczywistość

Badanie wykazało, że priorytety banków rozmijają się mocno z oczekiwaniami klientów. Banki ulepszają kwestie wizualne i techniczne swoich produktów, podczas gdy klienci oczekiwaliby lepszej obsługi klienta, przestrzegania przez bank zasad społecznej odpowiedzialności, czy obniżenia kosztów produktów i usług. 

  Oczekiwania klientów Priorytety banków
Wielokanałowość 76% 58%
Skoncentrowanie na transparentności, etyce i społecznej odpowiedzialności 65% 25%
Świadczenie usług na życzenia, o każdej porze i w każdym miejscu 59% 66%
Redukcja kosztów, zniżki na produkty i usługi 48% 24%
Dostarczanie dodatkowej wartości usług 47% 41%
Poprawa jakości obsługi klienta 31% 12%

Źródło: Raport "World Retail Banking Report 2021", Capgemini, 2021. 

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna MBE group

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne (dziś Polska Press Grupa), Ringier Axel Springer i Marquard Media. W MBE group jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również