Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Z uśmiechem na twarzy, czyli o radości Polaków w pracy

93% Polaków twierdzi, że radość w pracy jest dla nich ważna. Jednak ile procent naprawdę ją odczuwa? Zobaczcie, czym dla pracowników jest "fun at work" i jak wpływa na ich efektywność.
Kategoria: Raporty
12.07.2019
Fot. Brooke Cagle / Unsplash

Wiele osób z pewnością marzy o tym, aby codzienna rutyna związana z pracą nie była przykrym obowiązkiem. Radość w pracy to bardzo istotna kwestia. Sprawia, że pracownicy z większym entuzjazmem wykonują swoje zadania. Obowiązki zawodowe nie są wyłącznie ciężarem, a pozytywna atmosfera w firmie zachęca do tego, by z uśmiechem wejść w wir pracy.

Raport "Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019" dowodzi, że radość w pracy ma znaczenie. Badanie zostało przeprowadzone w 12 krajach Europy i Chinach.

Opinie mieszkańców różnego pochodzenia zazwyczaj się różnią. Jest jednak kwestia, w której ankietowani byli zaskakująco zgodni.

Pracownicy i studenci jednomyślnie twierdzą, że radość w pracy jest dla nich bardzo ważna (wskazało tak od 93% do 99% badanych).

Globalna perspektywa

Najwięcej pozytywnych skojarzeń z pracą mają mieszkańcy Chin. Jest to zaskakujący wynik, ponieważ istnieje wiele informacji o niezbyt dobrych warunkach pracy w tym kraju. Polska plasuje się na jednej z niższych pozycji, a aż 20% polskich pracowników posiada negatywne skojarzenia związane z pracą.

Tabela zawiera informacje dotyczące pozytywnych i negatywnych skojarzeń związanych z pracą (zdaniem pracowników i studentów).

Kraje, w których przeprowadzono badanie Skojarzenia pozytywne Skojarzenia negatywne
Chiny 89% 3%
Niemcy 73% 9%
Rosja 69% 4%
Francja 68% 5%
Hiszpania 68% 10%
Bułgaria 58% 16%
Polska 54% 20%
Chorwacja 50% 13%
Czechy 44% 9%

Co jest ważne w pracy?

Polacy wymieniają kilka najważniejszych kwestii, które uważają za istotne w ich pracy:

  • przyjazna atmosfera w zespole 92%,
  • docenianie pracowników 88%,
  • stabilność zatrudnienia  88%,
  • atrakcyjne zarobki 85%,
  • poczucie robienia czegoś ważnego 84%,
  • dobra współpraca z managerami 81%.

Skojarzenia

Radość Polaków w pracy jest spowodowana przede wszystkim swobodną atmosferą, która panuje w firmie. Jest to pozytywna informacja dla pracodawców, ponieważ mogą oni bez żadnego wkładu finansowego poprawić zadowolenie swoich pracowników.

Największa liczba Polaków czerpie radość, kiedy w ich miejscu pracy panuje atmosfera, w której mogą się swobodnie czuć i nie boją się wyrażania swoich poglądów.

Nieco mniejsze grono ankietowanych przyznaje, że "fun at work" kojarzy im się ze śmianiem się z współpracownikami lub pasją do tego, co robią.

Samodzielność i swoboda również odgrywają tu znaczącą rolę. Niektórzy pracownicy przyznają, że w pracy cieszą się z możliwości realizacji własnych pomysłów. Pozytywny feedback oraz docenienie ze strony szefa bez wątpienia pozytywnie wpływa na samopoczucie pracowników.

Polacy uważają, że chwila na zabawę w pracy daje im większą energię do działania w dalszej części dnia i są bardziej kreatywni. Co więcej, Polacy wolą pracować z ludźmi, którzy lubią się dobrze bawić.

Jednak istnieje również druga strona medalu. Nie wszyscy z takim entuzjazmem przyjmują możliwości, które daje "fun at work". W badaniu pojawiły się również negatywne skojarzenia związane z radością w pracy. Niektórzy twierdzą, że nie mają ochoty na zabawę w pracy, ponieważ ich stanowisko i obowiązki na to nie pozwalają. Istnieją również pracownicy, którzy sądzą, że żartowanie w pracy jest nieprofesjonalne.

Wpływ radości na pracę

Efektywność u pracowników to najbardziej pożądana cecha przez pracodawców. Badania wskazują, że niemal wszyscy ankietowani uważają, że radość w pracy pozytywnie wpływa na relacje między współpracownikami i pracę zespołową. Co więcej, "fun at work" może zmniejszyć stres i napięcia jakie towarzyszą czynnym zawodowo Polakom.

Tylko 12% badanych uważa, że kiedy pracownicy dobrze bawią się w pracy, zazwyczaj wygłupiają się i unikają wykonywania obowiązków zawodowych.

Nie od dziś wiadomo, że szczęśliwy pracownik jest bardziej kreatywny i efektywny. "Fun at work" sprawia, że pracownik w godzinach pracy przeznacza część czasu na zabawę. Może wydawać się to mało opłacalne dla pracodawcy, lecz jest to tylko złudzenie. Rezultatem posiadania szczęśliwych i zrelaksowanych pracowników jest osiąganie wyższych wyników.

"Ludzie rzadko odnoszą sukces, jeśli praca nie sprawia im radości" Dale Carnegie

Miejsce pracy oczami pracowników

Większość badanych osób jest zadowolona z miejsca swojej pracy i chętnie je chwali. Jednak w zestawieniu ze statystykami z poprzedniego roku sytuacja nie wygląda tak pozytywnie.

Jakie zdanie mają pracownicy o swoim miejscu pracy? 2019 2018
Kultura organizacyjna i wartości mojej firmy są dla mnie ważne 74% 87%
Wartości firmowe mają wpływ na podejmowane przeze mnie decyzje i działania 63% 70%
Jestem dumna/y z firmy, w której pracuję 52% 73%
Poleciłbym pracę w mojej firmie rodzinie lub przyjaciołom 52% 57%
Managerowie w mojej firmie stwarzają warunki pracownikom do radości/zabawy w pracy 38% 54%
W mojej pracy często się śmiejemy i żartujemy 71% 76%
Gdyby moja praca przestała mi dawać radość szukał(a)bym innej 72% 77%
Praca dodaje mi energii 61% 59%

Mimo względnie pozytywnych opinii pracowników, maleje procent osób zadowolonych z różnych aspektów swojego miejsca pracy. "Fun at work" może być ratunkiem dla pracodawców. Jest szansą na zwiększenie zadowolenia pracowników, przyciągnięcie nowych osób lub po prostu na wzrost zysków firmy.

Komentarz eksperta:

Edyta Sander, Employer Branding Project Lead w MBE group:

Wielu pracodawców walczy o pracowników, wymyślając coraz to bardziej oryginalne benefity i atrakcje w biurze. Okazuje się jednak, że szczęście w pracy to nie tylko gadżety, imprezy firmowe, bilard w pomieszczeniu socjalnym czy PlayStation. Szczęście, które sprawia, że nasi pracownicy chętniej angażują się w życie firmy, polecają nas jako pracodawcę, a przede wszystkim nie szukają możliwości rozwoju poza naszą firmą, można osiągnąć przez dobre relacje ze współpracownikami, docenianie ich, partnerskie relacje z przełożonymi i otwartą (dostępną) komunikację. O ile przy wyborze pracodawcy będziemy się kierować bardziej namacalnymi aspektami (wynagrodzenie, zakres obowiązków, opinia o pracodawcy, lokalizacja), o tyle aspekty pozamaterialne będą decydować o naszym zadowoleniu z pracy oraz, przede wszystkim, o naszym zaangażowaniu w wykonywane obowiązki.

Źródło: Raport "Międzynarodowy krajobraz radości w pracy 2019". Badanie zostało przeprowadzone przez AmRest i HRM Institute we współpracy z Universum. 

Ekspert: Edyta Sander
Employer Branding Project Lead Grupa MBE

Zdobywała doświadczenie, koordynując pracę biura karier na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz tworząc i wdrażając strategię University Relations dla State Street Banku.

Ma na swoim koncie setki zrealizowanych projektów strategicznych (m.in. strategie employer brandingowe, analizy, audyty) i komunikacyjnych (eventy, materiały reklamowe, kampanie content marketingowe). 

Obecnie w ramach MBE group odpowiada za całościowe funkcjonowanie i skuteczną realizację projektów strategicznych i komunikacyjnych zespołu MBE:branding. Wraz z Mateuszem Jabłonowskim jest autorką książki „Employer Branding. Praktyczny Podręcznik”.

Autor: Wiktoria Garczewska
Młodszy redaktor MBE group

Studentka IV roku dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie SWPS. W trakcie studiów licencjackich odbyła staż redaktorski w TVN24. Interesuje się sportem i psychologią.

Zobacz również