Temat tygodnia
Kto powinien zainteresować się karierą w dziale FP&A?
Partner serwisu
EY
Rozwiń
 
A Ty jakie masz plany
na jesień?
Zdobądź doświadczenie w prestiżowych konkursach dla studentów organizowanych przez EY.
Chcę się sprawdzić w wyzwaniu
na styku prawa i ekonomii.
Chcę wejść do świata wielkich transakcji.
KarierawFinansach.pl jest patronem medialnym obu konkursów.
 
A Ty jakie masz plany
na jesień?
Zdobądź doświadczenie w prestiżowych konkursach dla studentów organizowanych przez EY.
Chcę się sprawdzić w wyzwaniu
na styku prawa i ekonomii.
Chcę wejść do świata wielkich transakcji.
KarierawFinansach.pl jest patronem medialnym obu konkursów.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

8 cech Team Leadera, z którym nie warto pracować

Profesja Team Leadera otwiera drzwi do kariery menedżerskiej. To również pierwszy stopień wtajemniczenia w sztukę zarządzania zespołem i jednocześnie marzenie wielu młodych specjalistów, którzy zdobywają kolejne szczeble kariery w strukturach międzynarodowej organizacji.
Kategoria: Wiadomości
19.02.2015

Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce bezsprzecznie tworzą ludzie młodzi. Średni wiek pracownika organizacji z obszaru BPO bądź SSC wynosi według ABSL (Association of Business Service Leaders in Poland) ok. 29-30 lat. Centra, walcząc o kolejnych specjalistów, kuszą kandydatów ciekawą, a jednocześnie jasno określoną ścieżką awansu, w której jednym z etapów jest właśnie stanowisko Team Leadera – profesja bardzo atrakcyjna dla osób, które chciałyby zweryfikować swoje cechy przywódcze.

Młodość jednakże nie zawsze musi być atutem (kierownicy zespołu mają czasem mniej niż 30 lat). Jeżeli właśnie zostałeś zatrudniony w międzynarodowej organizacji, która zatrudnia setki osób, i dołączyłeś do kilkunastoosobowego zespołu, którym zarządza Team Leader, warto przyjrzeć się jego stylowi zarządzania. Twoja obserwacja może Ci przynieść wiele konstruktywnych wniosków i powiedzieć Ci o kulturze organizacyjnej firmy (co z pewnością będzie rzutowało na całą Twoją karierę w tym miejscu pracy) więcej, niż pozornie Ci się wydaje.

Poniżej prezentujemy 8 cech Team Leadera, które świadczą zarówno o jego niedojrzałości, jak braku odpowiedzialności ze strony organizacji, która na tak wymagające stanowisko powołuje niewłaściwe osoby.


 

Twój lider jest już z założenia nastawiony do wszystkiego negatywnie

Zły Team Leader zawsze zaczyna dzień od podsumowania niepowodzeń całego zespołu, zapominając o jego osiągnięciach. Dodatkowo do jego lubionych zadań w pracy należy krytykowanie i negowanie działań swoich kolegów w pracy. Jaką motywację będą mieli podwładni po tygodniu, słysząc średnio co godzinę, że po raz kolejny wszystko wykonali w niewłaściwy sposób?


 

Czasownik „zachęcać” w słowniku Twojego przełożonego nie istnieje

Konstruktywna krytyka ma ogromne znaczenie w karierze zawodowej każdego z nas. Dzięki niej mamy szansę na rozwój i ciągłe doskonalenie naszych kompetencji. Brak jednakże tzw. pozytywnego feedbacku może zaowocować w najlepszym wypadku zniechęceniem, w najgorszym - wypaleniem zawodowym. Jedną z najważniejszych funkcji Team Leadera jest zachęcanie i motywacja swojego zespołu. Ogromne znaczenie ma nie tylko słowo pochwały, ale również docenienie swoich pracowników poprzez przekazanie im coraz bardziej skomplikowanych zadań. Ta prosta zasada może wydawać się oczywista, ale liderów z rozwiniętą inteligencją emocjonalną, która pozwala im wyczuć emocje pracownika, można szukać z przysłowiową igłą w stogu siana.


 

Nigdy nie usłyszałeś słowa "dziękuję"

Mało profesjonalny Team Leader zawsze przedkłada obowiązek nad ludzką uprzejmość. A przecież każdemu z nas lepiej pracuje się w zespole, w którym panuje życzliwe i przyjacielskie nastawienie. Poza inteligencją emocjonalną zwracaj zatem zawsze uwagę na kulturę osobistą Team Leadera.


 

Twój przełożony Ci nie ufa

I to z zasady, ponieważ "nie ufa się nikomu". Jeżeli masz do czynienia z liderem, z którym pracujesz już przez dłuższy czas, a w jego oczach widzisz tylko nieufność, może warto pomyśleć o zmianie pracy? Zaufanie to obecnie jedno z najważniejszych wyzwań świata biznesu, a organizacje powinny kształtować tę cechę również w mikroskali, pomiędzy swoimi pracownikami. Bez zaufania po prostu nie ma wizji.


 

W Twojej pracy panuje tylko dezorganizacja

Chaos, przerwy w wykonywaniu obowiązków, niedokończone zadania, polecenia "na wczoraj" - dzięki chaotycznemu liderowi Twój 8-godzinny dzień pracy może nigdy nie mieć końca. Efekt? Ciągłe zmęczenie i zniechęcenie.


 

Twojemu liderowi brakuje umiejętności podejmowania decyzji

Delegowanie zadań to sztuka, która zmienia mały zespół specjalistów w armię. Tylko dzięki strategicznemu myśleniu praca wszystkich członków zespołu może przynieść efekty. Jeżeli Twój przełożony boi się odpowiedzialności, przez co unika podejmowania decyzji jak ognia, prawdopodobnie zarządza zespołem... samych liderów. Decyzyjność i odpowiedzialność to jeden z najważniejszych wyznaczników bycia liderem z krwi i kości.


 

Twój przełożony przez cały czas Cię ignoruje

Każdy z nas lubi czuć się potrzebnym i ważnym członkiem zespołu. Szacunek do siebie nawzajem wyraża się właśnie przez respektowanie opinii innych. Lider-ignorant zazwyczaj wie wszystko najlepiej, a każdy pomysł swoich współpracowników zbywa wymownym milczeniem. Na co może liczyć w zamian? Z pewnością na brak zaangażowania.

Pracujesz we mgle

Brak zarządzania informacją w zespole to brak zarządzania zespołem w ogóle. Do tego dochodzi również zrozumienie wykonywanych zadań. Świetny Team Leader nie tylko przekazuje informacje i zajmuje się podziałem obowiązków, ale również potrafi wyjaśnić, dlaczego Twoja praca ma znaczenie w szerszym kontekście dla funkcjonowania całej organizacji. Tylko dzięki takiemu podejściu możesz w przyszłości stać się bardziej odpowiedzialny, kreatywny i efektywny.

Team Leader to twarz każdej organizacji. Jego sposób zarządzania mówi nam sporo o kulturze organizacyjnej korporacji. Jeżeli osoby zarządzające są chaotyczne, nie przekazują właściwej informacji i nie tłumaczą oddelegowanych zadań, prawdopodobnie zetknąłeś się z organizacją, w której panuje organizacyjny bałagan. W sytuacji, w której Twój przełożony to zakochany w sobie narcyz, możesz zetknąć się z organizacją, która bardziej stawia na wizerunek niż docenia wiedzę i kompetencje. Natomiast brak ludzkiej uprzejmości to sygnał ostrzegawczy, że organizacja ma problem z kulturą, która powinna wyróżniać przedsiębiorstwa XXI wieku – opartą na poszanowaniu, różnorodności i otwartości.

Team Leader a procesy finansowo-księgowe

Jaki są najpopularniejsze specjalizacje dla stanowiska Team Leader w obszarze finansów i bankowości:

Accounting Team Leader – zarządza zespołami, które czuwają nad przebiegiem procesów księgowych, takich jak AP (accounts payable) bądź AR (accounts receivable). W związku z nową metodologią, jaka obowiązuje w centrach nowoczesnych usług biznesowych, coraz częściej można znaleźć ogłoszenia dla Team Leadera w obszarze R2R, P2P lub O2C. Więcej o tych procesach dowiesz się z naszego słownika.

Tax Team Leader – zajmuje się oczywiście obszarem podatków pośrednich i bezpośrednich. Poza zarządzaniem zespołem lider w obszarze podatków musi mieć pewność, że działania jego podwładnych są zgodne z SLA (service level agreement). Podatki to obok klasycznej księgowości jedna z najczęściej oferowanych usług finansowych w centrach BPO/SSC.

KYC Team Leader – po aferach finansowych w latach 2008–2012 znane marki finansowe na świecie, które posiadały już swoje centra biznesowe w Polsce, zaczęły powoływać zespoły badające wiarygodność swoich partnerów i klientów (know your customer; w skrócie KYC. To właśnie do tych zespołów banki poszukują Team Leaderów.

AML Team Leader – podobnie jak KYC również zespoły zajmujące się polityką przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy (anti-money laundering) powiększały się w ciągu kilku lat dosłownie z miesiąca na miesiąc. Dzięki temu w Polsce pojawił się zawód AML Team Leader, o którym jeszcze kilka lat temu nikt z nas nie słyszał. Obszar AML możemy uznać z pewnością za przyszłościowy – instytucje wciąż obawiają się kryzysu zaufania, który niesie ze sobą dotkliwe skutki finansowe. 

Team Leader of Transfer Agent Team – w związku z dynamicznym rozwojem rynków finansowych i księgowości funduszy instytucje pełniące funkcję agenta transferowego zaczęły przenosić swoje procesy biznesowe do Polski. W Polsce mamy kilka znanych marek finansowych, które przyczyniły się do rozwoju zarządzania funduszami dla instytucji na całym świecie.

Zobacz oferty pracy na stanowisku Team Leader »

Zobacz również