Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Okiem ekspertki. Rozwój w dziale należności, czyli accounts receivable

Indywidualnie skrojona ścieżka kariery w finansach? Tak, to jest możliwe! Agata Pająk, dyrektorka działu accounts receivable w McCormick, opowiada o tym, czym zajmuje się dział należności w księgowości i jakie daje możliwości rozwoju zawodowego. Sprawdź, czy praca w dziale należności to droga zawodowa właśnie dla Ciebie.
Akcja redakcyjna: Okiem eksperta
Kategoria: Wiadomości
13.07.2023
unsplash.com

W jaki sposób McCormick wspiera rozwój pracownic i pracowników? Jaką kulturą oragnizacyjną charakteryzuje się firma?

W McCormick, dzięki naszej kulturze skupionej na ludziach, dajemy bardzo szerokie możliwości rozwoju. To pozwala nam zatrzymywać wykwalifikowane talenty wewnątrz organizacji. Nasi pracownicy mają dostęp do bazy szkoleń i kursów pozwalających na rozwijanie nowych umiejętności zawodowych.

Dużą rolę na drodze rozwoju pracownika pełnią menedżerowie zespołów, którzy zachęcają do poszukiwania nowych możliwości i aktywnie wspierają w podążaniu indywidualnie skrojoną ścieżką kariery.

Co więcej McCormick poprzez otwartą komunikację umożliwia pracownikom współpracę międzydziałową oraz udział w wielu projektach zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych. Nasza struktura organizacyjna zachęca do budowania relacji pomiędzy naszymi departamentami w ramach globalnej działalności. Oferujemy przyjazną i wspierającą kulturę pracy skoncentrowaną na ludziach oraz świetną współpracę zespołową.

Jak potoczyła się Pani kariera zawodowa? Jak rozwijała się Pani w szeregach firmy?

Swoja przygodę w firmie McCormick zaczęłam w 2015 roku jako collection supervisor (kierownik działu windykacji), zarządzając niewielkim zespołem specjalistów  obsługujących polski rynek. W tym okresie miałam możliwość systematycznego pogłębiania swojej wiedzy z zakresu analizy finansowej poprzez udział w dodatkowych szkoleniach zewnętrznych, projektach wewnętrznych firmy, a także wspierając zespół credit & risk w codziennych aktywnościach. Po 1,5 roku awansowałam na stanowisko risk and credit manager.

Rok później, w 2018 roku, pojawiła się wspaniała okazja, aby wziąć udział w projekcie mającym na celu migrację procesów z naszego Shared Service w Stanach Zjednoczonych do centrum w Łodzi oraz budowa lokalnego zespołu. Przenoszenie procesów odbywało się stopniowo. Rozpoczęliśmy od zbudowania silnego zespołu zajmującego się potrąceniami, fakturowaniem klientów, alokacją płatności i windykacjami. W tym roku natomiast skupiamy się na rozbudowie zespołu poprzez dołączenie do niego specjalistów w analityce finansowej.

Moje role i obowiązki zmieniały się i rozwijały dynamicznie na przestrzeni 8 lat pracy w McCormick – w międzyczasie miałam możliwość zarządzać 35 osobowym zespołem Accounts Receivable, a obecnie jestem dyrektorką działu należności, obsługującego rynek amerykański. Jestem odpowiedzialna za wszystkie procesy z obszaru należności w księgowości oraz za zarządzanie już 50 osobowym (i ciągle rosnącym!) zespołem. 

Jakich osób potrzebuje dziś McCormick? Kto dobrze odnajdzie się w firmie?

Obecnie poszukujemy specjalistów chcących pogłębić swoją wiedzę w obszarze accounts receivables i otwartych na nowe wyzwania. Bardzo chętnie przywitamy w naszym zespole pasjonatów z zakresu analizy danych, swobodnie poruszających sie w Excelu i SAP, ale również osoby po studiach, które chciałyby zacząć swoją karierę w międzynarodowej organizacji. Dołączając do naszego zespołu, można nie tylko rozwinąć swoją wiedzę z obszaru należności i księgowości, ale również zdobyć praktyczne doświadczenie w pracy na rynkach Ameryki Północnej.

Czym na co dzień zajmuje się dział należności w Pani organizacji? Jakie są w nim możliwości rozwoju i możliwe ścieżki kariery?

Zespół account receivables składa się z osób o zróżnicowanym pochodzeniu i doświadczeniu, od utalentowanych stażystów po specjalistów z dużym know-how, jednak przede wszystkim jesteśmy po prostu grupą ludzi, którzy czerpią satysfakcję ze swojej pracy i myślę, że to jest wspaniała okazja, aby dołączyć do naszego szybko rozwijającego się zespołu!

Dział należności często jest postrzegany jako siła napędową organizacji, gdyż ma bezpośredni wpływ na przepływy pieniężne w jednostce. Specjaliści ds. należności są odpowiedzialni za pomoc w ogólnym zarządzaniu finansami, analizie oraz monitorowaniu kont klientów pod kątem zaległych płatności.

W firmie McCormick w ramach działu należności zajmujemy się fakturowaniem dla naszych klientów, alokacjami płatności, weryfikacjami potrąceń, windykacjami należności, jak również zarządzaniem umowami z klientami, analizą finansową oraz raportowaniem. Zespół AR ściśle współpracuje z zespołem ds. ryzyka kredytowego czy customer service, które są częścią O2C.

W ramach zespołu działu należności oferujemy szeroki wachlarz stanowisk: od tych bardziej skupionych na kontakcie z klientem, jak analityk ds. windykacji, po nastawione na analizę danych, czyli np. analityk finansowy, analityk ds. należności zajmujący się weryfikacją potrąceń, fakturowaniem czy alokacją płatności.

Praca w dziale AR w McCormick oferuje pracownikom różne ścieżki rozwoju zawodowego w zależności od ich preferencji. Firma umożliwia zarówno awans poziomy poprzez zmianę zakresu lub rozszerzenie obowiązków, ale także awans pionowy dla osób chętnych rozwijać swoje umiejętności z zakresu zarządzania zespołem na stanowiskach takich jak supervisor, team lead, manager bądź dyrektor.

Co może Pani powiedzieć o onboardingu w McCormick? 

Podczas onboardingu staramy się, aby nowy pracownik, oprócz wdrożenia w nowe obowiązki, poczuł się jak najszybciej częścią McCormickowej rodziny. Duże znaczenie ma buddy, czyli przypisany do nowej osoby pracownik firmy, który wprowadza go w codzienne życie firmy – zarówno jeśli chodzi o nasze biuro, poznanie innych pracowników, wartości firmy, relacji biznesowych, jak i na przykład działalność naszych grup pracowniczych. Myślę, że pozwala to szybciej poczuć się komfortowo w nowym miejscu pracy. 

Ekspert: Agata Pająk
Accounts receivable director McCormick

Accounts receivable director z ponad 15-letnim doświadczeniem w finansach, a od prawie 8 lat zwiazana z firma McCormick.

Zaraz po studiach rozpoczęła karierę zawodową w rodzinnej firmie, by następnie przenieść się do jednego z centrów BPO. W 2015 roku rozpoczęła karierę w McCormick, najpierw jako kierownik ds. windykacji, a później jako kierownik ds. ryzyka kredytowego odpowiedzialna za region EMEA. 

Specjalizuje się w obszarze order to cash. Obecnie jest odpowiedzialna za zarządzanie zespołem ds. nalezności, który obsluguje rynek Ameryki Północnej.

Autor: Wiktoria Jackowska
Redaktorka Grupa MBE

Magistrantka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Czynna uczestniczka konferencji naukowych. Pasjonatka kultury, lingwistka. 

W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Członkini Stowarzyszenia Bliżej ADHD działającego z misją edukacji o neuroróżnorodności. 

Zobacz również