Polecamy
Rozwiń

Aplikacja mobilna KarierawFinansach.pl

Świat finansów jest na wyciągnięcie ręki!
Pobierz aplikację mobilną serwisu KarierawFinansach.pl i czytaj nasze treści, kiedy i gdzie chcesz.
 
Aplikacja jest dostępna w systemach iOS oraz Android i zawiera:
  • stale aktualizowane oferty pracy i szkoleń, 
  • artykuły poświęcone aktualnym trendom na rynku pracy w finansach, 
  • bazę wiedzy z opisami stanowisk, kwalifikacji zawodowych oraz pojęć, 
  • wizytówki pracodawców i informacje o ich planach rekrutacyjnych. 
 
Pobierz aplikację:
 

Życzymy miłego korzystania z aplikacji!

Aplikacja mobilna KarierawFinansach.pl

Świat finansów jest na wyciągnięcie ręki!
Pobierz aplikację mobilną serwisu KarierawFinansach.pl i czytaj nasze treści, kiedy i gdzie chcesz.
 
Aplikacja jest dostępna w systemach iOS oraz Android i zawiera:
  • stale aktualizowane oferty pracy i szkoleń, 
  • artykuły poświęcone aktualnym trendom na rynku pracy w finansach, 
  • bazę wiedzy z opisami stanowisk, kwalifikacji zawodowych oraz pojęć, 
  • wizytówki pracodawców i informacje o ich planach rekrutacyjnych. 
 
Pobierz aplikację:
 

Życzymy miłego korzystania z aplikacji!

Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.
Polecamy
Rozwiń

Aplikacja mobilna KarierawFinansach.pl

Świat finansów jest na wyciągnięcie ręki!
Pobierz aplikację mobilną serwisu KarierawFinansach.pl i czytaj nasze treści, kiedy i gdzie chcesz.
 
Aplikacja jest dostępna w systemach iOS oraz Android i zawiera:
  • stale aktualizowane oferty pracy i szkoleń, 
  • artykuły poświęcone aktualnym trendom na rynku pracy w finansach, 
  • bazę wiedzy z opisami stanowisk, kwalifikacji zawodowych oraz pojęć, 
  • wizytówki pracodawców i informacje o ich planach rekrutacyjnych. 
 
Pobierz aplikację:
 

Życzymy miłego korzystania z aplikacji!

Cyfrowi liderzy i maruderzy w bankowości, czyli raport o cyfrowej dojrzałości banków

Zobaczcie, które kraje można nazwać cyfrowymi liderami bankowości, a które – wprost przeciwnie – zasługują na miano cyfrowych maruderów. Prezentujemy wyniki badania EMEA Digital Banking Maturity 2018, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte.
Kategoria: Wiadomości
16.05.2018

Słowo "cyfrowy" w rocznych sprawozdaniach finansowych banków wystąpiło w 2016 roku 55 razy. Pięć lat wcześniej, w 2011 roku w dokumentach tego samego typu pojawiła się tylko jedna taka wzmianka. Banki dziś chcą być nowoczesne, rozwinięte technologicznie, nadążające za najnowszymi trendami. Większość instytucji finansowych opiera swoje strategie właśnie na cyfryzacji. 

Badanie EMEA Digital Banking Maturity 2018, przeprowadzone przez firmę doradczą Deloitte jest próbą odpowiedzi na pytanie, które kraje są w czołówce cyfrowej bankowości. Badanie zostało przeprowadzone w 238 bankach i 10 FinTechach oferujących usługi bankowe z 38 krajów Europy i Bliskiego Wschodu.

W Polsce przebadano 15 instytucji. W tym celu otwarto prawdziwe konta w badanych bankach, aby przeanalizować 826 funkcjonalności. Badanie zostało zakończone ankietą satysfakcji wśród ośmiu tysięcy klientów. 

Wyścig w kierunku cyfryzacji

Analiza wyników pozwoliła autorom badania na to, by podzielić porównywane rynki na cztery grupy pod względem dojrzałości cyfrowej:

Cyfrowi liderzy Cyfrowa grupa pościgowa Cyfrowy peleton Cyfrowi maruderzy
Polska
Rosja
Hiszpania
Szwajcaria
Turcja
Czechy
Finlandia
Francja
Norwegia
Zambia
Austria
Belgia
Bułgaria
Chorwacja
Dania
Estonia
Niemcy
Węgry
Włochy
Litwa
Luksemburg
Holandia
Katar
Rumunia
Słowacja
Serbia
Szwecja
Wielka Brytania

Islandia
Irlandia
Izrael
Jordania
Kuwejt
Liban
Łotwa
Arabia Saudyjska
Słowenia
Zjednoczone Emiraty Arabskie

Co ciekawe, wśród liderów nie znalazły się kraje skandynawskie, w których dostęp do bankowości internetowej jest powszechny. Największy wpływ na to, czy dany kraj znalazł się na czele cyfrowego wyścigu miała bowiem presja – zarówno ze strony klientów (oczekiwania dotyczące poziomu usług, które powinny być dostępne w kanałach cyfrowych), jak i konkurentów rynkowych (cyfrowy wyścig rozpoczęty przez wiele banków). Dlatego na czele pojawiła się m.in. Polska, Rosja i Turcja - kraje, których bankowość w czasie transformacji ustrojowej musiała sporo zainwestować, by nadążyć za konkurencją. 

Polska bankowość na czele

Wysoki wynik Polski może być powodem do dumy. Polskie banki osiągnęły lepsze wyniki od średniej w regionie Europa i Bliski Wschód na wszystkich sześciu analizowanych etapach interakcji z klientem, czyli:

  • poszukiwaniu informacji o banku,
  • otwieraniu konta,
  • wdrażaniu klienta,
  • codziennej bankowości,
  • poszerzaniu relacji,
  • zakończeniu relacji klienta z bankiem.

Badanie wykazało, że banki w Polsce osiągają słabsze wyniki jedynie w dwóch kategoriach: otwieraniu i zamykaniu konta i są to takie aspekty, nad którymi powinny jeszcze popracować.

Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę to, że badanie jest oparte na statystyce i podanych wyników nie powinno się odnosić do wszystkich instytucji finansowych w Polsce. Poziom cyfryzacji polskiej bankowości jest bowiem bardzo zróżnicowany. Spośród 248 instytucji, które objęto badaniem aż trzy polskie (ING, mBank oraz Bank Millenium) znalazły się w pierwszej dwudziestce zestawienia. Z drugiej strony – 3 instytucje z Polski zaliczono też do grona maruderów. Ten, który wypadł najsłabiej został sklasyfikowany na 242 miejscu. 

Prognozy w bankowości

Badanie wykazało, że o tym, kto zostanie cyfrowym liderem bankowości w przyszłości zadecyduje przede wszystkim:

  • cyfryzacja –  transformacja tradycyjnych produktów i usług bankowych w mobilne i internetowe, 
  • otwarta bankowość – platformowe podejście biznesowe, w którym dane, procesy i funkcjonalności są dostępne w ekosystemie klientów, programistów zewnętrznych, startupów fitechowych lub partnerów, 
  • bogata oferta usług pozabankowych – świadczone usługi mogą być różnego rodzaju, np. mobilność, bezpieczeństwo, dostawa. W Polsce przykładem może być składanie wniosków 500+ przez konto bankowe. 

Czy to koniec tradycyjnej bankowości i oddziały bankowe zostaną zamknięte za 5, 10, czy 15 lat? Na razie trudno odpowiedzieć na to pytanie. Obecnie wyzwaniem dla banków w całej Europie będzie przekonanie około 60 mln klientów (zwanych "zakładnikami oddziałów") do stosowania bankowości internetowej i mobilnej. 

Źródło: EMEA Digital Banking Maturity 2018, Deloitte, 2018. 

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktorka strony KarierawFinansach.pl MBE group

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne (dziś Polska Press Grupa), Ringier Axel Springer i Marquard Media. W MBE group jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również