Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Ewolucja roli finansów w erze rozwoju i digitalizacji centrum usług wspólnych

O tym, jak na przestrzeni lat zmieniały się centra usług wspólnych oraz jakie tendencje będą rządziły światem finansów w perspektywie 5 lat opowiada Maciej Kulbat, Head of Shared Service Center Barry Callebaut.
Artykuł sponsorowany
Kategoria: Wiadomości
17.08.2020
Fot. Unsplash

Rok 2005 w Polsce przyniósł: pierwsze obchody Dnia Bezpiecznego Internetu, koncert rockowej grupy U2 na Stadionie Śląskim w Chorzowie oraz częściowe zaćmienie Słońca. W 2005 roku nikt w Polsce nie wiedział jeszcze, że w oparciu o zagraniczne inwestycje powstanie w naszym kraju odrębny sektor gospodarki. Sektor, którego wspólnym mianownikiem będzie sposób organizacji pracy w usługach świadczonych z Polski dla zagranicznych koncernów.

Znaczące nakłady finansowe poniesione przez firmy na doskonalenie i kształcenie pracowników przyczyniły się do stworzenia ponad trzystutysięcznej społeczności świetnie wykształconych ekspertów m.in. w dziedzinie finansów, rachunkowości oraz technologii informatycznych. Eksperci mający dostęp do najnowszych technologii uczestniczą dziś we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań – również tych z wykorzystaniem robotyki i sztucznej inteligencji.

Na rynku pracy w bpo/ssc jestem już od wielu lat. Obserwując rozwój i zmiany, jakie zachodzą w tym sektorze, muszę przyznać, że:

ewolucja, która odbyła się zarówno w obszarze usług dla biznesu, jak i w samych finansach robi ogromne wrażenie.

W dzisiejszej rzeczywistości ponad 80% wielonarodowych przedsiębiorstw posiada własne centra usług wspólnych*. Początki tego sektora były trudne. Mało ciekawa praca, powtarzalne zadania i brak większych perspektyw. Dziś centra usług wspólnych pełnią zupełnie inną rolę – nie są to organizacje służące wyłącznie redukcji kosztów. W wielu obszarach to inkubatory innowacyjności.

W Barry Callebaut to właśnie nasze łódzkie Shared Service Center jest jedną z najprężniej rozwijających się spółek w Grupie. Łódzkie SSC odpowiada za operacje dla Grupy z zakresu: finansów, analityki biznesowej, HR, IT, zarządzania danymi, audytu, zapewnienia kontroli jakości, logistyki oraz wsparcia transportu. Pod względem innowacyjności na przestrzeni ostatnich lat udało nam się wdrożyć najnowsze rozwiązania z obszaru ERP (Enterprise Reporting Platform), pomiar jakości i efektywności procesu w czasie rzeczywistym, wyeliminować wiele zbędnych procesów finansowych, zautomatyzować blisko 60% procesu księgowania faktur, ograniczyć czas niezbędny do zamknięcia ksiąg, zminimalizować ryzyka dla organizcji w obszarze zarządzania danymi. Mógłbym tak wyliczać bez końca, ale co najważniejsze – udało nam się stworzyć świetny zespół oraz zbudować unikalny know-how, który daje nam możliwość konkurowania na globalnym rynku.

Tendencje, które będą rządziły światem finansów w perspektywie 5 lat

Trudno jednoznacznie wytyczyć ścieżkę tak dynamicznego sektora. Centra usług wspólnych już zaczęły intensywnie eksperymentować z robotyką i sztuczną inteligencją. Ostatnie 3 lata to istna rewolucja w tym obszarze, a patrząc na całą branżę – proces ten co roku przyśpiesza.

Na początku robotyka oraz zagadnienia AI budziły wiele obaw: kojarzyły się z ryzykiem utraty pracy i większą mobilnością usług. Historia ta obfituje w obawy analogiczne do tych, jakie społeczeństwo żywiło względem wynalezionego w latach 50. mikroprocesora – wtedy też pozorne zagrożenie okazało się szansą i rewolucją, która ukształtowała czasy obecne. Dzisiaj to świetnie wyszkolone kadry z ogromnymi możliwościami adaptacyjnymi, potencjałem kreatywności oraz zapleczem technologicznym przyczyniają się do tworzenia nowych rodzajów usług w obszarze finansów.

W myśl Leonarda Da Vinci:

“Learning is the only thing the mind never exhausts, never fears, and never regrets.”

– nigdy nie zatrzymujmy się w procesie nauki. Przyjmujmy rolę "wiecznych studentów" – takie podejście zapewni nam możliwości rozwoju i ciekawe wyzwania w przyszłości. Otwartość na zmiany, chęć uczenia się nowych rzeczy, a także wiedza z zakresu technologii będą przybierać na znaczeniu.    

Patrząc na rozwój Barry Callebaut SSC w Łodzi, chyba nikt nie przypuszczał, że w zaledwie pięć lat zajdziemy tak daleko. A to dopiero początek, bo plany mamy ambitne i pragniemy nadal inwestować i rozwijać się na łódzkim rynku pracy.


Przypisy:
*Ernst & Young: Shared Service Center (SSC) – Enabling your business for success (ang.). 

Autor: Maciej Kulbat
Dyrektor Zarządzający Barry Callebaut SSC

Maciej Kulbat jest Dyrektorem Zarządzającym Barry Callebaut Shared Service Center. Wcześniej, w latach 2016-2019 zarządzał Europejskimi Centrami Usług Avon w Polsce, Rosji i Indiach. Maciej jest absolwentem Uniwerystetu Łódzkiego, ukończył również studia EMBA na Uniwerystecie Townson. W latach 2010-2016 był odpowiedzialny za tworzenie i realizację strategii rozwoju usług outsourcingowych i doradczych dla Infosys BPO w Europie. Posiada wieloletnie doświadczenie w budowaniu i optymalizacji Centrów Usług Wspólnych w Polsce, Chinach, Indiach, USA, Manili i Afryce Południowej.

Zobacz również