Temat tygodnia
Kto powinien zainteresować się karierą w dziale FP&A?
Partner serwisu
EY
Rozwiń
 
A Ty jakie masz plany
na jesień?
Zdobądź doświadczenie w prestiżowych konkursach dla studentów organizowanych przez EY.
Chcę się sprawdzić w wyzwaniu
na styku prawa i ekonomii.
Chcę wejść do świata wielkich transakcji.
KarierawFinansach.pl jest patronem medialnym obu konkursów.
 
A Ty jakie masz plany
na jesień?
Zdobądź doświadczenie w prestiżowych konkursach dla studentów organizowanych przez EY.
Chcę się sprawdzić w wyzwaniu
na styku prawa i ekonomii.
Chcę wejść do świata wielkich transakcji.
KarierawFinansach.pl jest patronem medialnym obu konkursów.
Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Od cappuccino do myszy. O co pytają rekruterzy z branży finansowej?

Mimo że finansiści nie powinni obawiać się niestandardowych pytań w trakcie procesu rekrutacyjnego, a większość korporacji weryfikuje kompetencje kandydata poprzez zautomatyzowane systemy rekrutacyjne, sprawdzając przykładowo poziom znajomości języka czy umiejętność logicznego myślenia, osoby, które myślą przede wszystkim o karierze w konsultingu, mogą spotkać się z pytaniami, na które z pewnością nie znają odpowiedzi.
Kategoria: Wiadomości
26.04.2016

Firmy związane z nowymi technologiami zmieniają oblicze rekrutacji również w innych sektorach gospodarki. W pozyskiwaniu talentów coraz częściej z punktu widzenie rekrutera liczy się sposób myślenia potencjalnego pracownika, a nie jego wiedza oraz kompetencje. By się o tym przekonać, wystarczy odwiedzić stronę Google Careers – dla tego pracodawcy to, jak myślimy i jak kreatywnie staramy się rozwiązać zadania, ma większe znaczenie niż poprawna odpowiedź.

W czasach, kiedy kultura organizacyjna zaczyna odgrywać niebagatelną rolę w pozyskiwaniu najlepszych pracowników na rynku pracy, a inteligencja emocjonalna staje się ważnym wyznacznikiem oceny, coraz więcej organizacji weryfikuje kandydatów nie tylko pod kątem twardych i miękkich umiejętności.

Co zatem robią rekruterzy, by lepiej poznać kandydata i rekrutować skuteczniej? Jedną z najczęściej wykorzystywanych obecnie metod w rekrutacji jest wywiad behawioralny (ang. behavioral event interview, w skrócie BEI), po który sięgają zarówno specjaliści HR, jak i – w późniejszym etapie rekrutacyjnym – managerowie.

Ta najpopularniejsza metoda koncentruje się na zbieraniu informacji na temat historycznych zachowań kandydata, opierając się na ogólnie rozpoznawanych faktach. Założenie behawiorystów wydaje się proste. Przeszłość wpływa na zachowania, dlatego na podstawie informacji zebranych na temat kandydata można przewidzieć, jak potencjalny pracownik będzie zachowywać się w przyszłości. Sięgając po metodę BEI, rekruterzy starają się przeprowadzić rozmowę w oparciu o strukturę STAR: S – sytuacja (ang. situation), T – zadanie (ang. task), A – akcja (ang. action), R – rezultat (ang. result). Przykładowymi pytaniami w tym kontekście, z którymi spotkał się z pewnością niejeden finansista poszukujący pracy, są takie zagadnienia, jak:

  • Czy mógłby Pan podać przykład sytuacji, w której miał Pan problem w komunikacji ze swoim przełożonym?
  • Proszę opisać sytuację, w której wykazała się Pani opanowaniem, czując jednocześnie presję ze strony swoich współpracowników?
  • Proszę opowiedzieć o najtrudniejszej decyzji, jaką musiał Pan podjąć w swoim życiu zawodowym?

Dowiedz się więcej o pytaniach behawioralnych. Przeczytaj tekst »

Wywiad behawioralny zyskał ogromną popularność na rynku pracy i stał się podstawowym narzędziem oceny w czasach tzw. storytellingu, czyli analizie narracji tworzonych przez potencjalnych pracowników na swój temat.


 

Rekrutacja skazana na porażkę

Mimo coraz bardziej doskonałych narzędzi mających na celu weryfikację kandydata rekrutacja często kończy się fiaskiem. Dlaczego? Za duży procent niepowodzeń (niektóre badania dowodzą, że nawet 80 proc. procesów rekrutacyjnych nie spełnia oczekiwań pracodawcy) odpowiada pośpiech. Za sprawą globalizacji rekruterzy mają dostęp do większej liczby kandydatów, powstaje coraz więcej agencji wpierających działy personalne, a zachodnie społeczeństwa stają się coraz bardziej mobilne. Te udogodnienia mają jednakże drugie dno. Rosnąca konkurencja między przedsiębiorstwami zaostrza apetyt na najlepszych kandydatów na rynku, do których rekruterzy nie mają czasu dotrzeć. Osobowość kandydata trudno ocenić w krótkim czasie. Świetnie oddaje tę sytuację opublikowany w 2014 roku raport Leadership IQ, z którego wynika, że aż 46 proc. nowo zatrudnionych pracowników zawodzi w ciągu pierwszych 18 miesięcy pracy. O ile umiejętności techniczne, jak m.in. znajomość przepisów podatkowych czy regulacji unijnych, można łatwo zweryfikować, pracodawców zaskakuje wciąż osobowość zatrudnionego pracownika. Raport w tym kontekście obnaża słabe strony procesu rekrutacyjnego. Nowi pracownicy, którzy otrzymali pozytywną rekomendację od osób rekrutujących, w ciągu pierwszych miesięcy mają problem z akceptacją feedbacku ze strony zespołu (26 proc.), nie potrafią poradzić sobie ze swoimi emocjami (23 proc.) lub brakuje im motywacji (17 proc.). Tylko jeden na dziesięciu kandydatów rozczarowuje pracodawcę, ponieważ nie posiada odpowiednich kompetencji technicznych na stanowisku pracy.


 

Rekruterzy ciągle się mylą

Wywiad behawioralny tak mocno zakorzenił się w branży HR, że większość rekruterów traktuje tę metodę jak religię – bezkrytycznie. Utrzymanie status quo w tym wypadku rodzi wiele nieporozumień, z których największym jest łączenie zachowania z wydajnością w miejscu pracy.

Zachowanie to tak naprawdę wypadkowa czynników zewnętrznych. Dopiero ich suma może przełożyć się na wydajność. Analiza zatem zachowania z przeszłości, które mają stać się podstawą oceny wydajności kandydata, to nic więcej jak... modna bzdura.

Rekruterzy zamiast skupiać się nad "kompetencjami must have" powinni poświęcić większą uwagę kontekstowi. Żaden z pracowników nie działa przecież w próżni, a jego mocne i słabe strony wciąż ewoluują w trakcie całej kariery zawodowej.

Dlatego kandydaci, którym będzie pisane spotkanie z rekruterem, który śledzi trendy w branży HR, powinni przemyśleć sobie poniższe pytania:

  • Jak opisałby Pan swojego obecnego pracodawcę, swoją rolę w organizacji, osoby w Pana zespole?
  • W jakiej sytuacji poczuła Pani, że należy przejąć inicjatywę?
  • Jak opisałaby Pani w kilku słowach swój styl i sposób zarządzania? Czy lubi Pani siebie w tej roli?
  • Jakich kompetencji technicznych wymagał od Pana projekt, który uważa Pan za największe osiągniecie w swoim życiu? Kiedy i w jaki sposób te kompetencje zostały przez Pana zastosowane?
  • W jaki sposób wywiera Pani wpływ na współpracowników i jak środowisko pracy wpływa na Panią?
  • Dlaczego to właśnie Pana wybrano na kierownika projektu?

Rekrutacja z zaskoczenia

Powyżej zaprezentowane pytania sprawdzą się podczas rekrutacji każdego profesjonalisty, który posiada kilkuletnie doświadczenie zawodowe i pracował na samodzielnym stanowisku w branży finansowej. Jednakże, specjalizacje wymagające bardziej kreatywnego podejścia do wykonywanych zadań, czyli w tym przypadku branża doradcza – podobnie jak cały przemysł innowacyjny – stosują już od kilkunastu lat pytania, które na pierwszy rzut oka wydają się bez sensu. Poprawna odpowiedź nie ma tu jednakże żadnego znaczenia.

Serwis Glassdoor po raz 10. opracował listę najbardziej dziwacznych pytań, które zadają PRACODAWCY dobrze rozpoznawalni również na polskim rynku. Część z nich oferuje produkty i usługi z obszaru finansów. Poniżej prezentujemy najciekawsze z nich.

Rozmowa rekrutacyjna to również wizytówka pracodawcy. Na co zwracać uwagę rekruterowi »

Którego bohatera serii Gry o tron lubi Pan najbardziej?
Firma: Bench Accounting
Bench Accounting jest firmą udostępniającą oprogramowanie i wirtualny zespół doradców z obszaru księgowości oraz podatków.

Proszę podać liczbę czerwonych samochodów w Twoim mieście?
Firma: Manulife
Manulife Financial Corporation jest największą kanadyjską firmą ubezpieczeniową o zasięgu globalnym, zapewniająca również usługi finansowo-inwestycyjne.

Gdyby została Pani premierem na jeden dzień, jaką ustawę chciałaby Pani zmienić i dlaczego?
Firma: Davies Ward Phillips & Vineberg
Davies Ward Phillips & Vineberg jest organizacją zatrudniającą specjalistów w obszarze prawa spółek i korporacyjnego, doradzającą dużym przedsiębiorstwom w obszarze transakcyjnym (fuzje, przejęcia, restrukturyzacje).

Na zegarze mamy kwadrans po godzinie 3. Ile wynosi kąt pomiędzy wskazówkami?
Firma: Standard Bank Group
Bank działający w wielu krajach na kontynencie afrykańskim, posiadający również swoje placówki w Rosji oraz Argentynie.

Z czego będzie Pan sławny w przyszłości?
Firma: EY
EY to międzynarodowy koncern świadczący profesjonalne usługi doradcze i audytorskie z główną siedzibą w Londynie.

Ile pieluch w skali roku kupują Brytyjczycy?
Firma: Aviva
Aviva jest największą grupą ubezpieczeniową w Wielkiej Brytanii i jedną ze 100 największych spółek notowanych na londyńskiej giełdzie.

Jak wyjaśniałby Pani dziecku w wieku od 4 do 6 lat, czym zajmuje się konsultant?
Firma: Capgemini
Przedsiębiorstwo świadczące zintegrowane usługi w zakresie konsultingu, technologii informatycznych i outsourcingu.

Rozciągnięto linę wokół równika, którą dodatkowo wydłużono o jeden metr. Czy mysz znajdująca się na ziemi przeszłaby pod liną?
Firma: AXA
Francuski gigant, który oferuje produkty ubezpieczeniowe we wszystkich działach ubezpieczeń oraz prowadzi działalność inwestycyjną.

Ile kawy cappuccino jest sprzedawana codzienne na Manhattanie?
Firma: Accenture
Jedna z największych korporacji działających w obszarze doradztwa biznesowego.

Gdyby stał się Pan marką, jak brzmiałby Pana slogan?
Firma: Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) jest międzynarodową firmą doradztwa strategicznego.

Ale najdziwniejsze pytanie zadała jednak jedna z kanadyjskich firm z branży rozrywkowej: "Czy czułeś się kiedyś jak plastikowa torba?". Z pewnością niejeden kandydat czuje się właśnie w ten sposób podczas rozmowy rekrutacyjnej.

Zobacz również