Trwa ładowanie. Prosimy o chwilę cierpliwości.

Storytelling w biznesie, czyli jak dobrze opowiadać historie

Dawno, dawno temu... Tymi słowami mogłaby równie dobrze rozpoczynać się bajka czytana dzieciom na dobranoc albo... prezentacja biznesowa. Zobaczcie, co decyduje o potędze opowieści i sprawia, że słucha się jej z zapartym tchem.
Kategoria: Wiadomości
30.08.2022
fot. Unsplash

Wszyscy codziennie opowiadamy historie, często niezdając sobie z tego sprawy. O tym, jak uciekł nam autobus lub dlaczego opóźnił nam się projekt. Wszystko, co wymaga wyjaśnienia może być pretekstem do opowieści, bowiem jak przekonuje Dana Norris, autorka książki "Storytelling (nie tylko) w biznesie" konflikt lub problem to elementy niezbędne, będące sercem każdej dobrej historii. Oprócz tego istotne jest także gorączkowe szukanie wyjścia z sytuacji, zbudowanie odpowiedniego tła i ostatecznie znalezienie rozwiązania. Happy end, zamknięcie wątków pobocznych, kropka i zadowolenie słuchaczy.

W teorii wszystko wydaje się jasne jak słońce, ale snucie opowieści tak, by zainteresować słuchaczy jest sztuką. Na szczęście można ją posiąść, jeśli poświęci się trochę czasu na zgłębianie jej tajników i/lub przeczyta poradnik o tym, jak krok po kroku układać niezapomniane opowieści. 

Szkielet opowieści

Czy wiecie, że zarówno "Romeo i Julia", "Gwiezdne wojny", jak i "Król lew" oparte są na jednej, tej samej strukturze? Odpowiedni układ zdarzeń sprawia, że słucha się tych historii z zapartym tchem. Jeśli chcecie, by podobne uczucia wywoływały opowiadane przez Was historie czy prezentacje, powinniście je ułożyć według określonego planu:

  • początek,
  • problem,
  • nieudana próba rozwiązania problemu,
  • rozwiązanie,
  • zakończenie.

Jak przekonuje autorka książki, można ten plan wykorzystać nie tylko w przypadku filmów czy sztuk teatralnych, ale także w codziennych sytuacjach jak spotkanie biznesowe, rozmowa kwalifikacyjna czy randka. Pod warunkiem, że w każdej z tych historii pojawia się jakiś problem czy konflikt. Jeśli nie – historia nie nabierze rozpędu, ugrzęźnie w martwym punkcie. Może nawet będzie ciekawa, ale to wszystko. Raczej nie porwie słuchaczy. Szkielet opowieści to punkt wyjścia, klucz do wspaniałej opowieści. 

Diabeł tkwi w szczegółach...

...i sukces dobrej opowieści też! Subtelne dodatki w postaci soczystych przymiotników, określeń wywołujących skojarzenia do zdarzeń czy miejsc nam znanych, pozwalają zanurzyć się w danej historii po uszy. Dlatego żeby rozbudzić wyobraźnię słuchacza i podsycać jego ciekawość już od pierwszej minuty, warto wykorzystać następujące techniki:

  • odwołuj się do wszystkich pięciu zmysłów, 
  • opowiedz coś konkretnego o osobie, którą wprowadzasz do opowieści,
  • opisuj obrazowo swoje uczucia, 
  • odwołuj się do drobiazgów. 

 

To oczywiście nie wszystko. Po więcej szczegółów odsyłamy Was do książki Dany Norris "Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści", która zawiera wiele dobrych wskazówek, jak budować opowieści, których chce się słuchać i jak uwolnić w sobie drzemiący potencjał mówcy.  

Książka wprowadza w arkana sztuki opowiadania historii i na konkretnych przykładach (i błędach) wskazuje właściwe ścieżki. 

 

Na podstawie: D. Norris, "Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści", wyd. MT Biznes, 2021. 

Autor: Karolina Zdunowska
Redaktor naczelna Grupa MBE

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. W przeszłości współpracowała z wydawnictwami: Media Regionalne, Ringier Axel Springer i Marquard Media. W Grupie MBE jest odpowiedzialna za redakcję tekstów do magazynu „Kariera w Finansach i Bankowości” oraz na stronę KarierawFinansach.pl.

Zobacz również